5 faedah yang anda boleh perolehi daripada menaiki tangga setiap hari!

Jika dibandingkan dengan berlari dan berjalan, menaiki tangga membakar lebih banyak kalori.


Kebanyakan jenis senaman dan sukan memerlukan peralatan, sama ada mendapatkan raket tenis atau kasut larian. Sudah tentu, anda boleh menyertai gim, tetapi itu memerlukan dedikasi, motivasi dan juga mendapatkan jurulatih yang baik. Dan walaupun semua aktiviti ini mungkin tidak kelihatan seperti secawan teh anda, terdapat satu jenis senaman yang sangat bermanfaat dan memerlukan anda melakukan sedikit sahaja - memanjat tangga.
Sama ada anda ingin mengekalkan kecergasan anda atau mengurangkan berat badan, senaman fizikal setiap hari adalah penting. Orang yang menjalani gaya hidup sedentari dengan sedikit senaman lebih berkemungkinan mengalami obesiti, diabetes dan penyakit jantung, antara masalah kesihatan yang lain. Senaman yang kerap adalah penting, tetapi ramai individu mendapati sukar untuk memilih aktiviti dan menjadualkan masa untuknya.

Menurut kajian 2019 yang diterbitkan dalam Sukan, berjalan di tangga adalah aktiviti fizikal mudah yang tidak memerlukan latihan atau peralatan tambahan. Memanjat tangga menggunakan 8-10 kali tenaga yang diperlukan dalam keadaan berehat, menurut kajian itu, dan harus dipromosikan sebagai projek kesihatan awam global.

Mendaki tangga membakar lebih banyak kalori daripada berjoging atau berjalan kaki. Ia berfungsi pada semua otot perut, merangsang semua organ dalam rongga perut, mengaktifkan tulang belakang, dan mengurangkan risiko masalah lutut, kaki dan buku lali. Mendaki tangga juga boleh dilakukan tanpa mengira musim. 

Berikut adalah beberapa kelebihan menaiki tangga harian:

1. Ia membantu dengan penurunan berat badan.


Mendaki tangga selama sejam ialah senaman berintensiti tinggi dengan faedah kardio yang ketara. Menurun ke atas satu langkah membakar sekitar 0.17 kalori manakala menuruni satu langkah membakar kira-kira 0.05 kalori. Jika anda menaiki tangga sekurang-kurangnya setengah jam setiap hari pada kadar ini, anda akan membakar kalori yang cukup untuk menurunkan berat badan secara beransur-ansur. Adalah penting untuk mengetahui bahawa menaiki tangga membakar lebih banyak kalori seminit berbanding sukan lain seperti berjalan atau berjoging.


2. Ia bermanfaat untuk kesihatan jantung seseorang. 



Menurut penyelidikan yang diterbitkan dalam Perubatan Pencegahan pada tahun 2000, menaiki tangga boleh meningkatkan peredaran darah dan meningkatkan lipoprotein berketumpatan tinggi (HDL) atau paras kolesterol baik dalam darah. Hasilnya, kajian menunjukkan bahawa menaiki tangga adalah strategi pintar untuk meningkatkan kesihatan jantung dan mencegah penyakit jantung.


3. Ia meningkatkan kekuatan otot


 Panjat tangga ialah senaman menegak di mana anda menolak ke bawah untuk mengangkat seluruh badan anda menaiki tangga. Senaman jenis ini boleh meningkatkan kekuatan otot kaki, paha dan pinggul sambil juga mengencangkan otot perut. Mendaki tangga juga boleh membantu membina jisim otot di bahagian bawah badan.


4. Ia meningkatkan daya tahan. 


Mendaki tangga boleh meningkatkan gaya berjalan, keseimbangan dan daya tahan dengan meningkatkan fungsi neuromuskular dan kardiorespiratori dalam badan, menurut penyelidikan yang diterbitkan dalam Jurnal Perubatan dan Sains Scandinavia dalam Sukan pada tahun 2014. Tindakan ini bukan sahaja meningkatkan kecergasan umum, tetapi ia juga membantu. untuk mengurangkan bahaya jatuh dan mengurangkan ketegangan dalam tugas harian yang lain.


5. Ia bermanfaat untuk kesihatan mental seseorang. 


Semua jenis senaman telah ditunjukkan untuk membantu badan anda menghasilkan lebih banyak endorfin, yang membuatkan anda berasa lebih baik. Memanjat tangga mempunyai kesan yang sama dan juga membantu dalam peraturan tidur yang lebih baik. Ini, apabila dipasangkan dengan pembangunan kekuatan dan daya tahan serta faedah tambahan penurunan berat badan yang sihat, pastinya akan meningkatkan harga diri dan keyakinan anda di samping membuat anda gembira.

Adalah penting untuk diingat bahawa walaupun menaiki tangga setiap hari boleh dilakukan, menjimatkan dan mudah diselenggara untuk masa yang lama, anda harus mengelak daripada melakukannya dengan kasut tumit tinggi atau kasut yang menjejaskan keseimbangan anda. Berpakaian dengan selesa, pakai kasut yang sesuai dan panjat tangga tersebut untuk meningkatkan kesihatan anda.

 

Post a Comment

11 Comments

  1. banyak faedah dia.
    skang pon cuba naik turun tangga di tmpt keja..

    ReplyDelete
  2. Tangga rumah pun boleh buat. Hehe tapi kena buat sejam rupanya.

    ReplyDelete
  3. Sangat bagus. Badan pun fit naik turun tangga setiap hari .

    ReplyDelete
  4. Dulu ada kawan yg rajin sungguh mendaki tangga2 bangunan. Tak tahulah masih aktif atau tidak dia mendaki tangga tu.

    ReplyDelete
  5. yang best, pelawasan pun lancar je.

    ReplyDelete
  6. Senaman yang bagus. hari hari kalau naik tangga tanpa sedar boleh kuatkan lutut.

    ReplyDelete
  7. Masa sibuk kat site dulu memang dok naik tangga turun tangga la kojenya... setuju sangat yang ia memang membakar banyak kalori... masa tu boleh maintain 38 kg ya Allah, best je rasa... laaa nih, nak timbang berat badan pun rasa ngeri...hehehehe...

    ReplyDelete
  8. Umah ummi tgkt 3.bertuah betul hari2 naik turun tgga..🤭

    ReplyDelete
  9. Mengah! Tapi memang bagus untuk kesihatan.

    ReplyDelete
  10. betu 3x..elok naik turun tangga ni. ayu pun cuba guna selalu tangga kat opis ni.. tapi mengah jugak la. he he he..

    ReplyDelete
  11. Kena gigihkan diri naik tangga la lepas nie.. hehehe..

    ReplyDelete

Setiap ulasan yang ditulis adalah dibawah tanggungjawab yang memberi komen. Sekiranya mahu berhubung dengan saya, hubungi saya di syaznirahim@gmail.com :)

Every comment written is under the responsibility of the commenter. If you want to contact me, reach me at syaznirahim@gmail.com :)

Apa yang saya tulis di blog ini dahulu, saya sendiri mungkin sudah tidak bersetuju dengan content itu pada hari ini. Semestinya segala penulisan dalam blog ini tidak sesuai untuk dijadikan rujukan (citation/reference) dalam penulisan artikel / jurnal saintifik. Pemilik blog tidak bertanggungjawab sekiranya isi kandungan blog ini diambil sebagai rujukan akademik.

What I wrote on this blog before, I may not agree with the content today. Certainly all writing in this blog is not suitable to be used as a reference (citation/reference) in the writing of scientific articles/journals. The owner of the blog is not responsible if the content of this blog is taken as an academic reference.