10 Tips Mengajar Kanak-kanak Tentang Keselamatan Mata

Anak sulung SR si Adam memang naik lagi rabunnya. 
*tarik nafas dalam-dalammmmm....lepas......


Dia memang dah pakai cermin mata sejak tahun lepas. Agak awal juga, baru darjah 2 masa tu. Tapi, baru-baru ni bila check semula, power cermin mata dia dah bertambah secara drastik. 


Terkedu juga zaimi dan SR.

Buat masa ni, kami memang ikut saja saranan opto supaya dia pakai aje cermin mata walau tak buat apa-apa dekat rumah, kecuali mandi dan tidur aje. Ada juga pertimbangkan untuk keratologi. Tapi tak kaji habis lagi.

Harap-harap power cermin mata dia tak bertambah parah.
*sobss...


Jadi, SR adalah buat pembacaan sikit pasal mata kanak-kanak dan keselamatannya. Marilah SR kongsikan sedikit dari apa yang SR dah baca. Panduan untuk kita bersama.

+++

10 Tips Mengajar Kanak-kanak Tentang Keselamatan Mata

1. Makan makanan yang seimbang. 


Makan diet seimbang yang kaya dengan buah-buahan dan sayur-sayuran segar (terutamanya sayur-sayuran berdaun hijau seperti kangkung, bayam, dan brokoli), serta asid lemak omega-3 yang terdapat dalam ikan seperti salmon, tuna dan halibut, akan memberikan mata anda dengan pemakanan yang mereka perlukan untuk berfungsi secara optimum.


2. Lakukan senaman
Gaya hidup sihat perlu untuk mengurangkan peluang untuk mendapat pelbagai penyakit mata, serta diabetes, yang boleh menyebabkan buta.


3. Jangan Merokok. 


Merokok telah dikaitkan dengan peningkatan risiko beberapa penyakit mata yang mengancam penglihatan.


4. Lindungi mata anda. 


Apabila mengambil bahagian dalam aktiviti seperti sukan (terutamanya yang berimpak tinggi atau melibatkan objek terbang), menggunakan bahan kimia atau alatan kuasa, atau berkebun, pastikan mata anda dilindungi. Untuk mengelakkan kerosakan mata yang besar, dapatkan nasihat doktor mata anda tentang perlindungan yang sesuai untuk hobi anda.


5. Pakai sepasang cermin mata hitam. 

Apabila anda keluar, pakai cermin mata hitam 100 peratus menghalang UV dan topi dengan tepi untuk melindungi mata anda daripada matahari. Jangan sekali-kali merenung matahari tepat di mata.


6. Berhati-hati


Jika anda mengesan sebarang perubahan dalam penglihatan anda, dapatkan rawatan perubatan dengan segera. Jika mata anda sakit, penglihatan anda kabur, melonjak dua kali ganda, atau anda melihat bintik-bintik atau apa-apa yang luar biasa, anak perlu beritahu ibu bapa atau guru. Pantau anak anda! Kanak-kanak tidak selalu mengadu tentang masalah penglihatan kerana mereka tidak sedar apabila penglihatan mereka tidak normal. 


7. Elakkan menggosok! 


Jika ada sesuatu di mata anda, jangan gosok kerana ia boleh memburukkan lagi masalah atau menggaru bola mata anda. Minta orang dewasa membantu anda mengeluarkan objek dari mata anda.


8. Rehatkan mata anda. 


Masalah baharu dalam era digital ialah postur kanak-kanak ketika melihat paparan seperti tablet atau telefon bimbit. Elakkan membenarkan anak anda memegang peranti elektronik ini terlalu dekat dengan mata mereka. Jarak Harmon ialah jarak antara dagu dan siku anda, dan ia merupakan jarak tontonan dan postur yang sesuai.

 Corak postur yang buruk telah dikaitkan dengan kesan melengkung pada badan kanak-kanak yang sedang membesar. Selain itu, apabila menatap televisyen, telefon pintar atau skrin komputer untuk jangka masa yang panjang, ingat peraturan 20-20-20: selepas 20 minit, berehat 20 saat dengan merenung sesuatu yang jauhnya 20 kaki.


9. Wujudkan Habit Menjaga Keselamatan Mata. 


Sentiasa bawa objek runcing seperti gunting, pisau atau pensel dengan hujung tajam menghala ke bawah. Jangan sekali-kali menembak objek (termasuk mainan) atau menyembur benda pada orang lain, terutamanya ke arah kepala. Berhati-hati apabila menggunakan semburan yang dihalakan dari mata.


10. Pastikan Mata Bersih.


 Sentiasa basuh tangan anda sebelum menyentuh mata anda, dan ikuti saranan kebersihan kanta sentuh doktor mata anda mengikut surat tersebut. Jika anda menggunakan solekan, pastikan anda membuang mana-mana solek lama dan tidak berkongsi dengan orang lain.


Anda sedang menanamkan kepada anak-anak anda kepentingan menjaga penglihatan sensitif mereka dengan mengajar mereka penjagaan mata asas dan kemahiran keselamatan. Galakkan dan ingatkan anak-anak anda untuk mengikuti garis panduan ini sebagai ibu bapa, dan tunjukkan contoh yang baik dengan mengikuti mereka sendiri. 

Jangan lupa cadangan yang paling penting: minta setiap ahli keluarga anda diuji oleh pakar mata mahir secara berkala! 


+++

Kalian pakai spek ke? Berapa power sekarang? Risau tak?

Post a Comment

13 Comments

  1. sama ngan Ian....leh tahan jugak power dia.

    ReplyDelete
  2. saya rabun tetapi belum teruk..

    cuma saya elak guna cermin mata sahaja

    ReplyDelete
  3. Bab gosok mata tu memang bebudak suka terbuat.. kena duduk kat sebelah beritahu banyak kali untuk ingatkan.

    ReplyDelete
  4. kesihatan mata penting dijaga

    ReplyDelete
  5. anak dara bungsu ciknur sorang terjebak dgn spek mata ni
    abang dan kakaknya ok
    tqqq NA info2 bermanfaat

    ReplyDelete
  6. rasanya PC pun dah bertambah power juga ni.. in sya Allah nak buat cermin mata juga nampaknya.

    ReplyDelete
  7. lagi satu budak2 ni habit suka benor tgk tv dri jarak dekat. tu pun boleh jadi sebab cepat rabun..jenuh lah alihkan dorang jauh dari tv. eh tak selang baper minit, ada dpn tv blik..haih...

    ReplyDelete
  8. Anak sulung saya matanya pun dah rabun.. Mengadap handphone je, mana tak rabun..

    ReplyDelete
  9. Risau anak2 saya banyak jugak screen time. Ada tips tak nak bagi anak2 kurangkan screen time. risau rosak pulak mata dorang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Buat masa ini tak ada, sebab anak saya pun screen time dah agak berlebihan...ghisau!

      Delete
  10. Terima kasih untuk tipsnya. Berguna untuk saya juga sebab sekarang rasa macam kena tambah power spek. Tapi dalam masa yang sama malas nak pakai spek.

    Semoga power spek Adam menurun lah lepas ni.

    ReplyDelete
  11. Allauakbar....tenguk budak-budak kecik2 lagi dah pakai spek bahana tenguk handphone selalu kut....mudahan tabah hadapinya

    ReplyDelete
  12. Memarik juga ni . Mata pun salah satu organ penting tubuh badan

    ReplyDelete

Setiap ulasan yang ditulis adalah dibawah tanggungjawab yang memberi komen. Sekiranya mahu berhubung dengan saya, hubungi saya di syaznirahim@gmail.com :)

Every comment written is under the responsibility of the commenter. If you want to contact me, reach me at syaznirahim@gmail.com :)

Apa yang saya tulis di blog ini dahulu, saya sendiri mungkin sudah tidak bersetuju dengan content itu pada hari ini. Semestinya segala penulisan dalam blog ini tidak sesuai untuk dijadikan rujukan (citation/reference) dalam penulisan artikel / jurnal saintifik. Pemilik blog tidak bertanggungjawab sekiranya isi kandungan blog ini diambil sebagai rujukan akademik.

What I wrote on this blog before, I may not agree with the content today. Certainly all writing in this blog is not suitable to be used as a reference (citation/reference) in the writing of scientific articles/journals. The owner of the blog is not responsible if the content of this blog is taken as an academic reference.