8 Faedah Membaca Bersama Anak Setiap Hari


Setiap hari membaca bersama kanak-kanak terutamanya hal berkaitan pembelajaran anak mempunyai banyak kelebihan. Bilangan ibu bapa yang membaca kepada anak-anak mereka setiap hari telah menurun secara mendadak, menurut data? Betul ke?

 Teruskan membaca!
Ia mengambil masa untuk membaca dengan kanak-kanak, terutamanya pembaca yang bergelut untuk belajar menyebut,  tetapi kelebihannya berbaloi. 

Berikut adalah lapan faedah membaca yang paling penting:

1. Meningkatkan kebolehan membaca 

Pertama sekali, kemahiran membaca kanak-kanak meningkat apabila mereka didedahkan dengan buku. Dikatakan bahawa amalan membuat sempurna. 


2. Meningkatkan perbendaharaan kata dan celik huruf 

Kebolehan perbendaharaan kata, pemahaman dan komunikasi semuanya bertambah baik hasil daripada membaca. Struktur ayat, tatabahasa, tanda baca dan ungkapan semuanya akan bertambah baik juga. 


3. Meningkatkan kebolehan menulis 

Penulisan kanak-kanak akan bertambah baik apabila mereka didedahkan kepada perkataan, tatabahasa dan tanda baca baharu. 


4. Menggalakkan keyakinan diri dan berdikari 

Setiap hari membaca memupuk kemerdekaan, yang membawa kepada peningkatan keyakinan diri.


5. Membangunkan empati dan meluaskan minda 

Sastera yang pelbagai mendedahkan otak kanak-kanak kepada kehidupan orang lain. Hasilnya, membantu anak memahami dunia di sekeliling mereka. 


6. Pencapaian Akademik 

Membaca secara tetap meningkatkan prestasi akademik secara menyeluruh. Buku bukan fiksyen membolehkan anak-anak muda meluaskan ufuk mereka dan meneroka minat baharu. 


7. Menggalakkan kreativiti 

Kanak-kanak membina dunia baharu apabila membaca. Apabila pelajar melibatkan diri dalam kehidupan watak, ini meningkatkan kreativiti dan empati mereka. 


8. Membaca adalah sangat menyeronokkan! 

Apabila orang dewasa membaca kepada anak, kanak-kanak boleh mengesan jika orang dewasa itu sedang berseronok. Dengan menjadi model peranan membaca yang kuat, anda boleh mengukuhkan mesej bahawa membaca adalah alternatif yang menyeronokkan kepada permainan video dan televisyen.




Post a Comment

4 Comments

  1. Ammi perasan, the moment ammi ambil buku or novel utk baca anak-anak pun akan keluarkan buku dan baca.

    Tp bila ammi start pegang phone...ehhhh dorang pun tercari2 phone pastu mintak suruh unlock.

    Ammi dah penat nak membaca banyak2...tolonglahhhhh

    ReplyDelete
  2. Amalan SA setiap hari masa Dania kecik-kecik dulu....

    ReplyDelete
  3. YG PENTING MESTI RAJIN MEMBACA

    ReplyDelete
  4. Alhamdulillah . Budak2 zaman sekarang rata2 banyak habiskan masa main game di fone . Tdi kalau dibendung awal mcm ni lagi bagus

    ReplyDelete

Setiap ulasan yang ditulis adalah dibawah tanggungjawab yang memberi komen. Sekiranya mahu berhubung dengan saya, hubungi saya di syaznirahim@gmail.com :)

Every comment written is under the responsibility of the commenter. If you want to contact me, reach me at syaznirahim@gmail.com :)

Apa yang saya tulis di blog ini dahulu, saya sendiri mungkin sudah tidak bersetuju dengan content itu pada hari ini. Semestinya segala penulisan dalam blog ini tidak sesuai untuk dijadikan rujukan (citation/reference) dalam penulisan artikel / jurnal saintifik. Pemilik blog tidak bertanggungjawab sekiranya isi kandungan blog ini diambil sebagai rujukan akademik.

What I wrote on this blog before, I may not agree with the content today. Certainly all writing in this blog is not suitable to be used as a reference (citation/reference) in the writing of scientific articles/journals. The owner of the blog is not responsible if the content of this blog is taken as an academic reference.