Cara Mengenali Tanda Awal Kehamilan Kucing

Adalah penting untuk mengenali tanda-tanda kehamilan yang selamat dan sihat pada kucing anda, sama ada ia sengaja atau tidak disengajakan. Enam tanda kehamilan kucing ini akan membantu anda mengetahui bahawa anda boleh mengharapkan untuk mendapat anak kucing!


1. Morning Sickness


Morning sickness adalah penunjuk yang jelas bahawa kucing anda hamil. Permaisuri hamil  adalah biasa untuk muntah sepanjang kehamilan, sama seperti manusia hamil, jadi bersiaplah untuk membersih lebih sedikit. Walaupun serangan muntah yang singkat tidak perlu dibimbangkan, jika ia berlaku dengan kerap atau anda bimbang tentang kesihatan kucing anda, anda harus mendapatkan bantuan perubatan.


2. Perubahan selera makan 


Memandangkan kucing anda kini akan makan bukan sahaja untuk dirinya sendiri tetapi anak kucing yang dikandung, anda boleh menjangkakan selera makan meningkat apabila kehamilan berkembang. Walau bagaimanapun, anda mungkin dapat mengesan kehamilan lebih awal, kerana kebanyakan kucing sebenarnya mempunyai selera makan yang berkurangan untuk tempoh yang singkat selepas conception (persenyewaan).


3. Perubahan fizikal badan


Semasa kehamilan, badan kucing hamil mengalami pengubahsuaian tertentu, seperti yang anda bayangkan. Dalam masa 3 minggu, puting akan membesar dan lebih merah jambu, manakala perut akan menjadi lebih besar dalam 5-6 minggu. Jika anda mengganggu tempat-tempat ini, kucing anda mungkin menjadi marah, dan kesihatan bayi dalam kandungan mungkin terjejas.


4. Musim Mengawan


Anda mungkin terbiasa dengan cara kucing dalam keadaan 'panas' seperti mengiau kuat, tahap 'cinta' yang luar biasa tinggi, jilat kemaluan sendiri, dan - jika anda malang - menandakan wilayah dengan air kencing jika anda mempunyai kucing yang tidak dimandulkan. Jika semua ini terhenti secara tiba-tiba, ini mungkin petunjuk kehamilan kucing anda.


5. Perubahan Tingkahlaku


Daripada kucing jantan, kucing yang bunting akan memilih untuk tinggal di dalam rumah dan mendapatkan perhatian pemiliknya. Kucing yang hamil berkemungkinan kurang suka bermain dan tidur lebih daripada biasa. Walaupun anda akan melihat kucing anda lebih tenang, anda mungkin perlu bersabar dengan perubahan mood yang ganjil itu!


6. Sarang


Jika kucing anda mula hilang dan muncul semula secara eksklusif di kawasan paling sunyi dan paling peribadi di rumah, anda mungkin mempunyai kucing yang bunting. Kucing anda cuba memilih kawasan optimum untuk melahirkan anak kucingnya, yang dikenali sebagai bersarang.

Adakah anda perasan tanda-tanda kucing anda mungkin bunting? 

Jika anda mengesyaki kucing anda hamil, anda harus membawanya berjumpa doktor haiwan – asalkan ia tidak menyebabkan dia mengalami tekanan yang tidak wajar – supaya mereka boleh mengesahkannya dan memastikan dia sihat. 

Doktor haiwan anda mungkin boleh memberitahu anda bilangan anak kucing yang anda jangkakan berdasarkan tempoh kehamilan kucing anda. Lebih penting lagi, doktor haiwan anda akan dapat menasihati anda tentang cara terbaik untuk menjaga kucing anda sepanjang kehamilannya.

Post a Comment

6 Comments

  1. Mcm.manusia jga kan..tp memang x perasan awal2 tu cuma blh nmpk.dia on heat bila nmpk.kucinh jantan
    Cam si stokin termwngandung jga ha haa dan perasan lepas.tu dia byk tido mula2.tu
    tp baru ni.dah mandulkan.

    ReplyDelete
  2. nk jaga kucing tu yg leceh kanns.. huhuhu

    ReplyDelete
  3. kucing adik ayu hari tu, siap bawak gi vet, vet just ckp dia stress je.. sekali kuar 5 ekor, nasib semua ok je

    ReplyDelete
  4. tak tahu pula kucing pun ada morning sickness

    ReplyDelete
  5. selalunya kucing akan cari kotak sebab taknak orang kacau anak2 dia nanti.

    ReplyDelete

Setiap ulasan yang ditulis adalah dibawah tanggungjawab yang memberi komen. Sekiranya mahu berhubung dengan saya, hubungi saya di syaznirahim@gmail.com :)

Every comment written is under the responsibility of the commenter. If you want to contact me, reach me at syaznirahim@gmail.com :)

Apa yang saya tulis di blog ini dahulu, saya sendiri mungkin sudah tidak bersetuju dengan content itu pada hari ini. Semestinya segala penulisan dalam blog ini tidak sesuai untuk dijadikan rujukan (citation/reference) dalam penulisan artikel / jurnal saintifik. Pemilik blog tidak bertanggungjawab sekiranya isi kandungan blog ini diambil sebagai rujukan akademik.

What I wrote on this blog before, I may not agree with the content today. Certainly all writing in this blog is not suitable to be used as a reference (citation/reference) in the writing of scientific articles/journals. The owner of the blog is not responsible if the content of this blog is taken as an academic reference.