10 Genre Bacaan Popular Sesuai Untuk Kanak-Kanak

Membantu kanak-kanak menemui genre bacaan yang menarik minat mereka menjadikan pencarian buku baharu lebih mudah. Sebagai contoh, jika kanak-kanak memahami bahawa siri Harry Potter termasuk dalam genre fantasi, maka mereka boleh meminta pustakawan untuk mengesyorkan buku fantasi lain. Ia juga membantu mereka mengenal pasti dan menyampaikan jenis pembaca mereka.

Pendedahan kepada pelbagai genre mendedahkan mata anak anda kepada pelbagai jenis buku yang boleh diakses. Untuk berkongsi dengan pembaca muda anda, berikut ialah sepuluh genre bacaan popular yang telah dikenal pasti.

1. Fiksyen Realistik


Satu genre cerita fiksyen yang mungkin sangat mudah berlaku dalam kehidupan sebenar. Cerita-cerita ini kerap berlaku di kawasan yang anak anda kenali, seperti sekolah, menjadikannya lebih relevan.


2. Fiksyen Sejarah


Genre cerita yang tidak benar-benar berlaku, tetapi berdasarkan peristiwa dalam sejarah. Ia sesuai untuk kanak-kanak yang suka meneroka masa lalu dan selalunya penuh dengan pengembaraan besar.


3. Kesusasteraan Tradisional


Genre di mana cerita diturunkan dari satu generasi ke generasi seterusnya, seperti cerita hikayat dan cerita rakyat. Anda mungkin pernah mendengar beberapa perkara ini semasa kecil.


4. Fiksyen Sains


Genre cerita yang tidak mungkin berlaku dalam kehidupan sebenar, namun ditetapkan pada masa hadapan dan menampilkan sains dan teknologi.


5. Fantasi


Sejenis fiksyen yang merangkumi konsep yang tidak mungkin berlaku dalam kehidupan sebenar, selalunya memaparkan aspek ajaib atau ghaib seperti haiwan bercakap.


6. Misteri


Sejenis fiksyen di mana misteri atau jenayah mesti diselesaikan, secara amnya menjelang akhir cerita. Buku misteri boleh membantu kanak-kanak meningkatkan kefahaman mereka dan kemahiran literasi lain dengan menghendaki mereka memberi perhatian yang teliti terhadap butiran dan mengikut sebab dan akibat.


7. Informatif


Buku bukan fiksyen yang mengandungi fakta fakta tentang topik tertentu, seperti sukan, hidupan liar atau peristiwa bersejarah.


8. Biografi


Kisah hidup seseorang yang ditulis oleh orang lain. Buku-buku ini bagus bukan sahaja untuk dibaca, tetapi untuk memberi inspirasi!


9. Autobiografi


Kisah kehidupan seseorang yang ditulis oleh orang itu sendiri.


10. Puisi


Genre di mana ayat-ayat, yang mungkin berima atau mungkin tidak, ditulis untuk membangkitkan perasaan daripada pembaca.

+++

Pada yang belum dan yang mahu join GIVE AWAY SR X MITCH MEMOIR KAMPUNG BOY boleh klik banner di bawah ya!


GA berjalan sehingga 15 April. Marilah join ramai-ramai, mana tahu ada rezeki dapat buku Memoir Kampung Boy tu 😁

Post a Comment

15 Comments

  1. Setuju kak, di usia begini kena tanam minat membaca.. :)

    ReplyDelete
  2. anak2 perlu galakkan mrk membaca pelbagai genre buku

    ReplyDelete
  3. buku biografi dan autobiografi kita yg tua ni pun sesuai sangat baca

    ReplyDelete
  4. sy secara peribadi x kisah genre apa yg penting kita mampu memupuk sikap membaca

    ReplyDelete
  5. masa kecik dulu banyak buku misteri penyiasatan dengan fiksyen. sejarah confirm tidur hehehe

    ReplyDelete
  6. Akk paling suka buka biografi & autobiografi...

    ReplyDelete
  7. Dari kecik perlu didedahkan dengan pelbagai genre, dari situ timbul kecenderungan dan fokus genre kegemaran. Tapi masih perlu baca pelbagai genre jugak untuk pengetahuan yang lebih luas dan membentuk corak pemikiran.

    ReplyDelete
  8. Uncle masa kecik2 macam Pak Maon... Suka baca buku sejarah panglima hang tuah... uhuk uhuk uhuk...

    ReplyDelete
  9. Masa kecik suka baca buku penyiasatan/misteri yang kena terjah muka suara lain untuk cari klu seterusnya.

    ReplyDelete
  10. Masa kecik- kecik dulu suka baca buku siri penyiasatan..macam koleksi Enid Blyton..ingat lagi kisah Tingkatan 1 di Seri Melur..ada banyak siri kan citer tu..sekarang x tau la ada lagi ke tak

    ReplyDelete
  11. banyak sebenarnya genre bacaan ni kan, selama ni tau fiksyen dan non-fiksyen je..rupanya ada banyak lagi sub-genre dia..

    ReplyDelete
  12. Banyak je pilihan bahan bacaan sekarang nie kan SR.. kita jelah kena pantau anak-anak.. Kalau dia minat memang sokong lah..

    ReplyDelete
  13. Dari dulu masa kecik sampai dah besar sekarang ni, Cik TK tak boleh dengan buku sejarah. Sekejap je, terus masuk alam mimpi... Huhuuu

    ReplyDelete

Setiap ulasan yang ditulis adalah dibawah tanggungjawab yang memberi komen. Sekiranya mahu berhubung dengan saya, hubungi saya di syaznirahim@gmail.com :)

Every comment written is under the responsibility of the commenter. If you want to contact me, reach me at syaznirahim@gmail.com :)

Apa yang saya tulis di blog ini dahulu, saya sendiri mungkin sudah tidak bersetuju dengan content itu pada hari ini. Semestinya segala penulisan dalam blog ini tidak sesuai untuk dijadikan rujukan (citation/reference) dalam penulisan artikel / jurnal saintifik. Pemilik blog tidak bertanggungjawab sekiranya isi kandungan blog ini diambil sebagai rujukan akademik.

What I wrote on this blog before, I may not agree with the content today. Certainly all writing in this blog is not suitable to be used as a reference (citation/reference) in the writing of scientific articles/journals. The owner of the blog is not responsible if the content of this blog is taken as an academic reference.