7 Sebab Untuk Mulakan Hari Anda Dengan Air Lemon


SR order air lemon ais waktu lunch date dengan Amir

 Perubahan terkecil dalam rutin anda boleh memberi impak besar kepada kesihatan anda. Mulakan hari anda dengan air lemon, contohnya. Pakar perubatan dalaman Roxanne B. Sukol, MD, MS, membincangkan tujuh sebab mengapa anda harus mempertimbangkan untuk mengamalkan tabiat yang sangat mudah ini.


1. Membantu dalam penghadaman

Asid membantu memecahkan makanan. Itulah sebabnya terdapat banyak dalam perut kita. Asid dalam lemon mungkin sangat membantu dalam menambah paras asid perut, yang cenderung menurun apabila kita semakin tua.

2. Membantu anda kekal terhidrat

Kebanyakan daripada kita tidak minum air yang mencukupi. Tabiat air lemon setiap hari adalah cara mudah untuk mendapatkan hari anda dengan betul. Bagaimana anda tahu jika anda cukup minum? Air kencing anda hampir jernih.


3. Mesra penurunan berat badan

Kami adalah makhluk kebiasaan. Renungkan kesan menggantikan  latte pagi anda dengan air lemon. Bukan sekali sahaja, tetapi mungkin 20 kali sebulan — dan darabkannya dengan 10 tahun. Garis pinggang anda akan berterima kasih.


4. Menghalang pengoksidaan

Seperti semua hasil, lemon mengandungi fitonutrien, yang melindungi tubuh anda daripada penyakit. Fitonutrien ini mempunyai sifat antioksidan yang kuat, yang menghalang kerosakan sel daripada pengoksidaan, mekanisme yang sama yang menyebabkan karat.


5. Membekalkan dos vitamin C yang sihat

Jus setengah lemon ke dalam air anda dan anda akan menambah hanya 6 kalori untuk diet anda. Selain itu, anda akan mendapat lebih daripada satu per enam vitamin C harian anda, yang diperlukan untuk melindungi kita daripada kerosakan sel dan kecederaan pembaikan.


6. Menyediakan rangsangan kalium

Badan anda tidak boleh berfungsi tanpa kalium. Ia perlu untuk komunikasi saraf-otot, mengangkut nutrien dan sisa serta peraturan tekanan darah. Buah-buahan dan sayur-sayuran adalah sumber penting kalium.


7. Membantu mencegah batu karang

Air lemon membantu mencegah batu yang menyakitkan pada mereka yang kekurangan sitrat kencing (sejenis asid sitrik). Lebih penting lagi, peningkatan cecair membantu mencegah dehidrasi — punca biasa batu karang.


Cara menikmati air lemon!

Hanya perah separuh daripada limau nipis ke dalam segelas air. Berapa banyak? Bila? Ia benar-benar tidak penting. Apa-apa cara anda melakukannya, ia adalah tambahan yang besar untuk kesihatan anda.

Jangan lupa kulitnya!

Dapatkan nutrien yang kaya dengan memerah lemon anda  dan gunakan dalam membakar atau memasak.

Adakah ia akan menyakitkan gigi saya?

Secara teorinya, asid lemon boleh membahayakan enamel anda, tetapi anda mencairkannya di sini. Selagi anda tidak membuat tabiat menghisap lemon sepanjang masa, anda sepatutnya baik-baik saja.


Baca juga:


Post a Comment

10 Comments

  1. memang bagus minum air lemon ni cuma jangan terlalu berlebihan..

    ReplyDelete
  2. saya selalu nak amalkan minum air lemon ni tapi perut saya jenis tak tahan, pasti heart burn pastu bila kena terus terasa lemah.

    ReplyDelete
  3. Ayah paling suka order Lemon Suam..
    Ibu seperti biasa Teh Ais.. Hihihi!

    ReplyDelete
  4. SA suka...cuma x leh selalu..dia kumpul asid dalam perut..lepas tu kang banyak asid reflux...

    ReplyDelete
  5. Dulu masa PKP stok lemon sokmo ada..
    Nampaknya nak kena kembali jadikan lemon sebagai minuman harian ni..TQ info

    ReplyDelete
  6. menarik Syaz,cuma kak ana tak boleh dah sangat sebab gastrik makin menjadi,faktor usia laa nii :)

    ReplyDelete
  7. Suka jugak lemon, honey lemon panas, barli lemon panas, teh o ais lemon, baru² ni di SK sy try order lemonade laici lemon

    ReplyDelete
  8. sejak covid ni, memang jadi rutin air lemon ni... tapi x sampai la level makan buah lemon mcm buah oren tu...acam, x tahan

    ReplyDelete
  9. terkenang zaman covid ari tu.
    air lemon ni aida buat dlm seminggu sekali kot.
    beli 3 biji kat kedai runcit depan tu.
    tiber, anak dara aida berdua tu positif covid plak, SR.
    memang borong la lemon. sehari, pagi-pagi, buat kan diorang segelas yg suam.
    ikhtiar :)

    ReplyDelete

Setiap ulasan yang ditulis adalah dibawah tanggungjawab yang memberi komen. Sekiranya mahu berhubung dengan saya, hubungi saya di syaznirahim@gmail.com :)

Every comment written is under the responsibility of the commenter. If you want to contact me, reach me at syaznirahim@gmail.com :)