FATALE | Netflix | Review

 Assalamualaikum

#Netflix


Filem Fatale lakonan Hilary Swank dan Michael Ealy ni sebenarnya dari tahun 2020 lagi. SR baru sahaja berkesempatan tengok hari ni di Netflix. Filem ni tak sampai dua jam pun tempoh menontonnya. Jadi bolehlah ditonton masa lipat kain ke apa ke. Cuma dalam filem ni ada adegan dewasalah, rating dia pun 18+. Jadi tonton tu janganlah depan anak-anak ya!

Ringkasan dari SR:

Filem ni thriller. Ada unsur suspense dan plot twist, tapi dari awal SR macam dah boleh agak. Suspense pun level geli-geli je, tak adalah macam mind blowing pun. Plot sedikit boleh dibaca. Yang menarik dipandang dalam cerita ini pun mungkin ketampanan Michael Ealy ajelah kot. Hahah!

Berbaloi ke untuk ditonton?:

Bolehlah kalau nak sambil-sambil buat kerja lain atau masa sebelum tidur ke, masa makan sorang-sorang dekat pejabat ke. Semestinya bukan filem yang boleh ditonton seisi keluarga kalau ada anak bawah umur. Kalau ada anak dah cukup umur pun, segan kot?

Sinopis + spoiler (dari IMDB):

Derrick Tyler ialah bekas bintang bola keranjang kolej yang telah membina sebuah agensi pengurusan sukan yang berjaya di Los Angeles bersama rakan baiknya Rafe Grimes, mewakili atlet Afrika-Amerika. Perkahwinannya dengan Tracie, seorang ejen hartanah, gagal, dan dia mengesyaki dia menjalin hubungan sulit. Rafe juga mendesaknya untuk menjual syarikat itu kepada sebuah syarikat yang lebih besar, yang Derrick, yang menghargai kemerdekaannya, enggan melakukannya.

Semasa perjalanan perniagaan ke Las Vegas, Rafe menggalakkan Derrick untuk melepaskan kekecewaannya dengan mempunyai pasangan sendiri. Menanggalkan cincin perkahwinannya dan memperkenalkan dirinya sebagai Darren dari Seattle, dia menarik perhatian seorang wanita di sebuah bar. Dia mengakui dia juga mencari seks kasual, dan selepas bercumbu di lantai tarian, mereka berakhir di bilik hotelnya. Semasa cuba menyelinap keluar keesokan harinya, dia mendapati bahawa dia telah mengunci telefonnya di dalam peti besi bilik dan dipaksa untuk melakukan hubungan seks dengannya lagi.



Kembali ke LA, Derrick yang bersalah berdamai dengan Tracie. Malam itu, Derrick mendengar bunyi seperti pecah masuk; menyiasat, dia diserang oleh pencuri bertopeng dan hampir tidak berjaya melawannya. Polis tiba dan detektif yang ditugaskan untuk kes itu, Valerie Quinlan, didedahkan sebagai wanita dari Las Vegas. Dia bertanya kepada Tracie soalan yang tidak berkaitan dengan pecah masuk dan membayangkan kepada Derrick bahawa dia boleh dipaksa untuk mendedahkan hubungan sulitnya atau, untuk suatu harga, berdiam diri. Pada masa lapangnya, Valerie mengintai bekas suaminya, ahli politik tempatan Carter Heywood, yang memfailkan perintah sekatan terhadapnya selepas dia meninggalkan senjata perkhidmatannya tanpa pengawasan semasa mabuk dan anak perempuan mereka Haley secara tidak sengaja menembak dirinya sendiri, meninggalkannya menggunakan kerusi roda. Valerie juga telah dilucutkan hak penjagaannya dan terdesak untuk mendapatkan kembali anak perempuannya, berharap skandal rasuah yang melibatkan Carter akan memihak kepadanya.



Semasa siasatannya, Valerie mendapati bahawa Tracie menipu Derrick dengan Rafe. Dia memberitahu Derrick tentang perkara ini dengan menggalakkannya mengintip ke dalam tingkap di rumah pantai tempat mereka bertemu dengan teropong untuk melihat sendiri. Dia juga mencadangkan bahawa Tracie mengupah pencuri itu untuk membunuh Derrick. Kejutan dan keperitan itu sudah cukup untuk mendorongnya kembali ke dalam pelukan Valerie, sebelum dia berhadapan dengan Tracie dan Rafe secara langsung dan melemparkan cincin perkahwinannya ke bawah ketika Tracie dengan dingin mengejeknya. Keesokan harinya, Derrick telah ditangkap dan Valerie memberitahunya Tracie dan Rafe telah dibunuh sejurus selepas dia meninggalkan mereka. Kecurigaan yang dilemparkan ini kepada Derrick merosakkan reputasinya dan peguam daerah berhasrat untuk memfailkan tuduhan. Menyedari Valerie melakukan pembunuhan itu sendiri, Derrick menceritakan kepada sepupunya Tyrin yang kemudian, bersama seorang rakan, memecah masuk ke dalam apartmen Valerie dengan niat untuk memaksa pengakuan, tetapi dia melawan dan membunuh mereka berdua. Valerie kemudian menawarkan untuk menjebak Tyrin dan bukannya Derrick untuk pembunuhan Tracie dan Rafe jika Derrick bersetuju untuk membunuh Carter, yang telah menjelaskan kepada Valerie bahawa dia boleh memanipulasi mahkamah untuk memihak kepadanya dan dia tidak akan berjumpa dengan anak perempuannya lagi. Derrick mendekati Carter semasa dia berjoging dan cuba memberi amaran kepadanya, tetapi pergelutan berlaku dan Carter secara tidak sengaja ditembak mati.

Derrick pergi ke pangsapuri Valerie dan dia mengaku membunuh Tracie, Rafe, Tyrin dan kawan Tyrin. Dia berkata dia akan membunuh sesiapa sahaja yang menghalangnya mendapatkan kembali anak perempuannya. Dia sedar ini termasuk dia dan mereka menembak satu sama lain. Apabila Derrick yang cedera pergi, Valerie menutup mata dan menikamnya berulang kali sebelum dia menembaknya lagi, kali ini membawa maut. Semasa dia meninggal dunia, dia mendedahkan bahawa dia merekodkan pengakuannya. Dia pergi menemui polis yang tiba.


SR boleh bagi filem Fatale ni 6/10. Bolehlah.

Post a Comment

8 Comments

  1. Alahai... Macam mana nak ekjas masa tengok ni?

    ReplyDelete
  2. Tq SR review cite ni. Boleh lah kalau ada masa nnt curi2 tgk. Hihihi! Cite thriller ni sesekali best jgk layan.. ;)

    ReplyDelete
  3. saspen pula bila baca review ni tapi adegan atas katil ni yang tak berkenan nak tengok..

    ReplyDelete
  4. Ada parents kat rumah pun segan lak nak tengok. Minat Hillary Swank

    ReplyDelete
  5. Ohh cerita lama. Rate lebih sikit dari half. Okaylah buat layan santai santai.

    ReplyDelete
  6. sama la..MA pun baru layan last week, netflix yg recommend kan..sbb ada hilary tu la yg leh layan tu.. not bad sbb x sangka dia polis jahat kan.. but tu la, ada je adegan tuttt..kena fast foward kan laju2...

    ReplyDelete
  7. Best erk citer ni...ok bleh masuk dalam wishlist...skrg tengah layan under the queens Umbrella

    ReplyDelete

Setiap ulasan yang ditulis adalah dibawah tanggungjawab yang memberi komen. Sekiranya mahu berhubung dengan saya, hubungi saya di syaznirahim@gmail.com :)

Every comment written is under the responsibility of the commenter. If you want to contact me, reach me at syaznirahim@gmail.com :)

Apa yang saya tulis di blog ini dahulu, saya sendiri mungkin sudah tidak bersetuju dengan content itu pada hari ini. Semestinya segala penulisan dalam blog ini tidak sesuai untuk dijadikan rujukan (citation/reference) dalam penulisan artikel / jurnal saintifik. Pemilik blog tidak bertanggungjawab sekiranya isi kandungan blog ini diambil sebagai rujukan akademik.

What I wrote on this blog before, I may not agree with the content today. Certainly all writing in this blog is not suitable to be used as a reference (citation/reference) in the writing of scientific articles/journals. The owner of the blog is not responsible if the content of this blog is taken as an academic reference.