Cara Menghilangkan Hidung Tersumbat

 


SR ni orang yang selalu tersumbat hidung dan selsema. Entahlah, memang sejak azali. Jadi ini adalah perkongsian SR yang SR cedok dari SINI. Perkongsian dari orang hidung manja pada orang hidung manja yang lain 😁

+++

Kadangkala, selsema atau alahan boleh berkembang menjadi keradangan sinus anda yang dipanggil sinusitis. Ini biasanya disertai dengan sakit di muka anda, kehilangan bau, dan lendir hijau atau kuning. Kadangkala, hidung tersumbat secara kronik disebabkan oleh bentuk hidung anda. Ini boleh menjadi genetik atau disebabkan oleh kecederaan. Berikut adalah 8 cara dan petua dari doktor tentang cara menghilangkan hidung tersumbat, Dr Nikki Ramskill berkongsi nasihatnya tentang perkara yang benar-benar berkesan untuk melegakan hidung tersumbat seseorang.


1. Bersikap lembut apabila anda menghembus hidung

'Apabila anda merasakan hidung anda tersumbat, godaan adalah untuk mencapai tisu dan cuba membersihkannya dengan cepat,' kata Dr Ramskill, 'Tetapi meniup terlalu kuat atau terlalu kerap boleh menyebabkan pendarahan atau jangkitan pada sinus, yang hanya akan memburukkan keadaan.' Meniup hidung terlalu banyak juga boleh menyumbang kepada bengkak yang mungkin membuatkan hidung anda terasa tersumbat pada mulanya. Cara terbaik untuk membersihkan sebarang lendir adalah dengan meniup hidung anda perlahan-lahan satu lubang hidung pada satu masa.


2. Sasarkan untuk minum 6-8 gelas air sehari

Kekal terhidrat boleh menipiskan lendir dan juga akan membantu badan anda melawan jangkitan jika ada. 'Sesetengah orang mungkin perlu minum lebih atau kurang daripada jumlah yang disyorkan, tetapi yang penting ialah memastikan anda tidak berasa dahaga,' kata Dr Ramskill.


3. Pegang kain flanel hangat pada pipi anda

'Memegang kompres hangat pada pipi dan muka anda boleh mengurangkan tekanan dalam sinus anda,' jelas Dr Ramskill. 'Anda boleh melakukan ini sekerap yang anda perlukan.'  Anda boleh membuat kompres hangat di rumah dengan merendam kain flanel atau kain dalam air suam dan membunyikannya. Air harus panas tetapi tidak melecur, seperti mandi.


4. Tambah kelembapan

'Jika anda mengalami sakit, hidung berkerak, udara yang benar-benar kering akan memburukkan lagi,' kata Dr Ramskill. 'Menjadikan bilik lebih lembap boleh membantu, terutamanya pada waktu malam.' Cara paling mudah untuk melakukan ini ialah menggunakan pelembap, tetapi anda boleh menambah kelembapan ke udara dengan mendidihkan sedikit air dalam kuali selama 10 minit atau mandi air panas.


5. Cuba bilas hidung dengan air masin suam

'Douching hidung membantu jika anda mempunyai lendir tebal atau alahan,' kata Dr Ramskill. 'Melakukan ini sekitar 5 kali sehari membantu membersihkan sinus dan melegakan keradangan.' Anda boleh membuat bilas hidung anda sendiri dengan air masin, atau membeli bilas garam daripada ahli farmasi atau mendapatkan preskripsi daripada doktor.


6. Gunakan salap mentol atau minyak

'Minyak pati seperti mentol tidak membuka sekatan hidung, tetapi sensasi penyejukan membantu anda berasa seperti anda bernafas dengan lebih mudah,' jelas Dr Ramskill. Anda boleh melarutkan beberapa titis minyak mentol, kayu putih atau kapur barus dalam mandian atau pelembap, atau cuba wap pemalam. Pilihan lain ialah sapuan wap, iaitu salap yang anda sapukan pada dada anda.


7. Tanya ahli farmasi tentang pilihan rawatan

'Jika hidung tersumbat anda benar-benar menjengkelkan atau degil, terdapat rawatan di kaunter. Walaupun ini mudah didapati, bercakap dengan ahli farmasi terlebih dahulu untuk memutuskan yang mana yang terbaik untuk anda,' kata Dr Ramskill. Rawatan berikut boleh didapati sebagai semburan hidung atau tablet:

  • Dekongestan -  Ini adalah untuk melegakan jangka pendek sahaja, dan biasanya membantu selsema.
  • Steroid -  Ini paling membantu untuk alahan atau melegakan hidung tersumbat yang berterusan.
  • Antihistamin - Ini boleh membantu meredakan gejala alahan tetapi sesetengahnya boleh menyebabkan rasa mengantuk.

'Adalah yang terbaik untuk mencuba dekongestan terlebih dahulu, tetapi ia sebenarnya boleh memburukkan keadaan jika anda menggunakannya selama lebih daripada seminggu,' kata Dr Ramskill. 'Semburan steroid adalah pilihan seterusnya dan sesuai untuk kegunaan jangka panjang.'


8. Bercakap dengan doktor jika gejala tidak bertambah baik selepas 10 hari

'Seorang doktor akan bercakap dengan anda tentang gejala anda untuk menolak keadaan asas,' kata Dr Ramskill. 'Bergantung pada apa yang mereka temui, mereka mungkin mengeluarkan preskripsi atau merujuk anda kepada pakar telinga, hidung dan tekak atau pakar alahan.'


Apa yang membantu hidung tersumbat pada waktu malam?

Hidung tersumbat sering menjadi lebih teruk pada waktu malam dan boleh menyebabkan sukar untuk tidur. Cuba remedi berikut sebelum tidur:

  • Cuba minum lemon panas dan madu, atau teh halia
  • Bilas hidung anda
  • Ambil ibuprofen atau paracetamol
  • Sapukan sapuan wap atau gunakan wap pemalam

'Menaikkan kepala anda di atas bantal sepanjang malam akan membantu sebarang lendir mengalir dan menjadikannya lebih mudah untuk bernafas,' kata Dr Ramskill.


Apakah yang boleh membantu kanak-kanak atau bayi dengan hidung tersumbat?

'Kanak-kanak dan bayi benar-benar boleh menderita dengan hidung tersumbat, kerana lubang hidung mereka jauh lebih kecil daripada kita,' jelas Dr Ramskill. 'Selain memberi mereka ibuprofen atau paracetamol, semua petua untuk tidur juga boleh digunakan untuk kanak-kanak.' Bagi bayi, daripada mengangkat kepala di atas bantal, anda boleh cuba menaikkan katil bayi pada satu hujung. 'Letakkan sapuan wap pada kaki bayi dan bukannya dada mereka, supaya ia tidak menjadi terlalu kuat. Bayi tidak boleh menghembus hidung mereka, tetapi anda boleh mendapatkan peranti yang menyedut keluar lendir dengan lembut untuk mereka.'


Bilakah saya perlu berjumpa doktor tentang hidung tersumbat saya?

Jika anda bimbang tentang simptom anda, mengesyaki anda mungkin menghidap Covid-19 atau hidung tersumbat anda telah bertahan lebih daripada 10 hari, bercakap dengan doktor. Walaupun hidung tersumbat biasanya tidak serius, terdapat beberapa tanda yang perlu diberi perhatian:

  • Hidung anda hanya tersumbat di sebelah (dan sentiasa di sebelah yang sama)
  • Anda mengalami hidung berdarah atau berkerak yang terus datang kembali
  • Cecair berair menitis dari hidung anda
  • Mata anda kelihatan bengkak atau berasa sakit
  • Penglihatan anda terjejas

'Sangat jarang, hidung tersumbat boleh disebabkan oleh bentuk kanser yang jarang berlaku atau kecederaan baru-baru ini pada kepala atau tulang belakang. Adalah lebih baik untuk mengetahui perkara ini lebih awal, jadi bercakap dengan doktor dengan segera jika anda bimbang, 'kata Dr Ramskill.

Post a Comment

4 Comments

  1. kalau time hidung tersumbat ni memang stress jadinya. terima kasih atas perkongsiannya :)

    ReplyDelete
  2. Tq kongsi. Ini kali pertama kena jadi kelam-kabut. Perasaan malam waktu tidur yang kena. Waktu sejuk sebab buka tingkap.

    ReplyDelete
  3. memang x selesa sgt kan.. MA selalu guna vicks je..berangin and membantu sgt..
    tq for the tips..mcm2 leh buat rupanya yer

    ReplyDelete
  4. good sharing syaz.. hidung sumbat ni mmg troublesome

    ReplyDelete

Setiap ulasan yang ditulis adalah dibawah tanggungjawab yang memberi komen. Sekiranya mahu berhubung dengan saya, hubungi saya di syaznirahim@gmail.com :)

Every comment written is under the responsibility of the commenter. If you want to contact me, reach me at syaznirahim@gmail.com :)

Apa yang saya tulis di blog ini dahulu, saya sendiri mungkin sudah tidak bersetuju dengan content itu pada hari ini. Semestinya segala penulisan dalam blog ini tidak sesuai untuk dijadikan rujukan (citation/reference) dalam penulisan artikel / jurnal saintifik. Pemilik blog tidak bertanggungjawab sekiranya isi kandungan blog ini diambil sebagai rujukan akademik.

What I wrote on this blog before, I may not agree with the content today. Certainly all writing in this blog is not suitable to be used as a reference (citation/reference) in the writing of scientific articles/journals. The owner of the blog is not responsible if the content of this blog is taken as an academic reference.