Cara Berunding Untuk Gaji Lebih Tinggi

 


Bagi kebanyakan orang, memahami cara merundingkan gaji yang lebih tinggi boleh menjadi salah satu prospek yang paling menakutkan sepanjang kerjaya mereka. Walaupun begitu, terdapat banyak cara untuk membuat persediaan untuk pertemuan anda dengan HR yang akan mengurangkan kebimbangan anda dan membantu anda menyedari bukan sahaja nilai anda tetapi juga berapa gaji yang sesuai.

Ramai calon sukar untuk berunding untuk mendapatkan gaji yang lebih tinggi. Ada yang tidak menyedari bahawa rundingan adalah bahagian biasa dalam proses temu duga. Tetapi jangan risau! — hari ini kita menyelidiki 7 cara terbaik untuk mengalahkan permainan minda HR dan berunding untuk mendapatkan gaji yang adil dan optimum.


1) Ketahui nilai anda

Nilai anda kepada syarikat melangkaui jawatan yang anda mohon. Lihat di luar konteks. Pengurus pemasaran kanan dengan pengalaman 10 tahun, kemahiran dalam pengaturcaraan dan latar belakang keusahawanan bernilai lebih daripada pengurus pemasaran kanan dengan hanya 5 tahun pengalaman dan sedikit lagi tambahan untuk dibawa ke meja. Kemahiran yang anda telah kembangkan di pinggir? Ia mempunyai nilai objektif — jadi jangan abaikan untuk memasukkannya dalam pengiraan anda. Nilai anda kepada syarikat hendaklah berdasarkan lebih daripada satu tahun caruman. Fikirkan bagaimana anda boleh meningkatkan perniagaan ini pada masa hadapan, kemudian fikirkan cara untuk merundingkan gaji yang lebih tinggi dengan sewajarnya.


2) Berfikir di luar gaji pokok

Rundingan adalah permainan nombor, dan gaji pokok anda tidak semestinya menentukan peraturan. Adakah anda sanggup menurunkan permintaan anda sebanyak $3,000 sebagai pertukaran untuk pelan kesihatan yang lebih mantap? Ini adalah contoh jenis kemungkinan yang mungkin perlu anda pertimbangkan. Banyak faedah persisian boleh dirunding, malah anda boleh menjadi kreatif: mengapa tidak meminta hari percutian tambahan atau masa kerja dari rumah yang fleksibel? Fikirkan tentang perkara yang benar-benar penting kepada anda dalam pekerjaan, selain daripada wang — kemudian pergi ke hadapan dan berunding untuk mendapatkannya!



3) Selidik!

Sebelum anda membuat angka untuk diambil dalam rundingan anda, buat beberapa pengiraan berdasarkan penyelidikan. Anda akan menghasilkan angka yang lebih sesuai daripada yang anda lakukan jika anda hanya meneka berdasarkan pengalaman anda sendiri. Anda juga akan dapat menyandarkan permintaan gaji anda dengan fakta dan bukti, yang mempunyai manfaat tambahan untuk menunjukkan sejauh mana anda telah bersedia. Pastikan anda meneliti purata gaji bukan sahaja untuk kedudukan sasaran anda tetapi juga di syarikat khusus ini dan di kawasan anda.




4) Terangkan alasan anda

Sedikit penjelasan untuk angka yang anda minta boleh membantu, terutamanya jika anda meminta lebih daripada harga pasaran untuk kedudukan tersebut. Justifikasikan dengan tepat mengapa anda bernilai wang tambahan kepada syarikat ini, dan bersikap objektif yang mungkin. Walaupun permintaan anda lebih tinggi daripada calon majikan anda, mereka pasti akan mengagumi pemikiran awal dan keupayaan anda untuk memahami dengan tepat cara merundingkan gaji yang lebih tinggi.


5) Tampak Yakin

Ini sangat penting. Jika anda kelihatan seperti anda tidak mempercayai apa yang anda katakan, mengapa mereka perlu melakukannya? Pastikan postur anda terbuka, lurus, besar. Elakkan daripada pergerakan bahasa badan yang berlebihan atau panik. Kekalkan hubungan mata. Jika anda boleh ingat untuk berbuat demikian, ia juga berkesan untuk mengurangkan nada suara anda kerana ini menjadikan anda terdengar lebih berwibawa. Bercakap dengan sengaja, profesional dan ikhlas.




6) Abaikan gaji terdahulu

Satu kesilapan kritikal semasa memutuskan cara untuk merundingkan gaji yang lebih tinggi ialah menggunakan gaji anda sebelum ini sebagai asas dan sama ada meminta gaji lama anda ditambah dengan peratusan yang kecil atau hanya membayar gaji anda sebelum ini. Melainkan tiada apa yang berubah tentang anda dan anda bekerja untuk syarikat yang sama dalam kedudukan yang sama, ini tidak produktif. Jangan asaskan pengiraan anda pada gaji lama anda. Sebaliknya, lihat nilai objektif anda kepada syarikat dan bukti yang anda temui dalam penyelidikan anda. Jika boleh, jangan sebut gaji lama anda.


7) Bercita-cita tinggi - tetapi bersedia untuk penolakan

Jika anda tidak bertanya, anda tidak dapat. Apabila anda meminta perundingan gaji, anda sepatutnya mempunyai julat gaji yang anda cari, jadi tanya pada hujung tinggi julat itu, dengan sedikit padding tambahan untuk menjangkakan beberapa rundingan. Ada kemungkinan tawaran tinggi anda akan diterima, tetapi tahan jangkaan anda dengan bersedia untuk ditolak. Perkara terburuk yang boleh berlaku ialah anda mendapat tidak dan perlu berunding.

+++

Bagaimana Jika Tawaran Balas Anda Ditolak?



Jika pengurus pengambilan pekerja tidak menerima tawaran balas anda semasa rundingan gaji, jangan takut untuk menunjukkan sebab anda percaya permintaan anda adalah wajar. Tunjukkan cara syarikat akan mendapat manfaat daripada kepakaran anda dengan memetik contoh bagaimana anda telah menambah nilai pada bekas tempat kerja anda, seperti memperkemas proses atau mencari cara kreatif untuk menjimatkan wang.

Tidak ada kaedah buku teks tunggal mengenai cara merundingkan gaji yang lebih tinggi, dan setiap pengurus pengambilan adalah berbeza. Oleh itu, adalah lebih baik untuk menyedari situasi. Ini tidak sepatutnya menjadi pertempuran atau hujah; ia adalah perbincangan dengan tujuan untuk melihat pandangan antara satu sama lain untuk menghasilkan hasil yang terbaik untuk kerjaya anda. Tunjukkan kepada majikan masa depan anda bahawa anda telah menilai dan mengkaji dengan serius setiap aspek tawaran mereka dan anda akan mempunyai peluang yang lebih baik untuk memulakan pekerjaan baharu anda dengan pakej gaji yang anda layak.


Rundingan Gaji Tidak Mesti Menakutkan



Tidak perlu risau apabila mempertimbangkan cara untuk merundingkan gaji yang lebih tinggi. Pada penghujung hari, anda sama berharganya kepada syarikat anda — atau bakal syarikat — seperti mereka bagi anda. Rundingan gaji adalah sebahagian daripada kerjaya setiap pekerja pada satu peringkat. Selagi anda bersedia, yakin, mesra, profesional dan ikhlas, anda tidak akan tersilap jauh. Tiada jaminan bahawa anda akan berjaya memperoleh gaji yang lebih besar, tetapi anda akan merugikan diri anda sendiri untuk tidak mencuba untuk berbuat demikian.

SUMBER

Post a Comment

3 Comments

  1. Ini betul ramai pekerja tak tahu macam mana nak nego gaji. Padahal gaji mereka boleh nego naik sehingga 20% dari gaji sekarang. Thank you sharing. sangat-sangat bermanfaat.

    ReplyDelete
  2. kalau kerja kerajaan tak dapat nak buat gini

    ReplyDelete
  3. Bagus entry ni dan berguna untuk SA...thanks for sharing..at least kena cuba kan..mana tau ada rezeki ..

    ReplyDelete

Setiap ulasan yang ditulis adalah dibawah tanggungjawab yang memberi komen. Sekiranya mahu berhubung dengan saya, hubungi saya di syaznirahim@gmail.com :)

Every comment written is under the responsibility of the commenter. If you want to contact me, reach me at syaznirahim@gmail.com :)

Apa yang saya tulis di blog ini dahulu, saya sendiri mungkin sudah tidak bersetuju dengan content itu pada hari ini. Semestinya segala penulisan dalam blog ini tidak sesuai untuk dijadikan rujukan (citation/reference) dalam penulisan artikel / jurnal saintifik. Pemilik blog tidak bertanggungjawab sekiranya isi kandungan blog ini diambil sebagai rujukan akademik.

What I wrote on this blog before, I may not agree with the content today. Certainly all writing in this blog is not suitable to be used as a reference (citation/reference) in the writing of scientific articles/journals. The owner of the blog is not responsible if the content of this blog is taken as an academic reference.