Apa Itu Google Search Console

 


Konsol Carian Google (GSC), sebelum ini dikenali sebagai Alat Juruweb Google, ialah alat percuma yang disediakan oleh Google untuk membantu pemilik tapak web memantau dan mengekalkan kehadiran tapak mereka dalam hasil carian Google. 


Berikut ialah beberapa fakta penting tentang Konsol Carian Google:

Pengesahan: Untuk mengakses Konsol Carian Google, pemilik tapak web perlu mengesahkan pemilikan tapak web mereka. Pengesahan boleh dilakukan melalui pelbagai kaedah, seperti menambah tag HTML pada pengepala tapak, memuat naik fail HTML ke direktori akar tapak atau menambah rekod DNS.

Prestasi Carian: Salah satu ciri terpenting GSC ialah laporan Prestasi Carian, yang menyediakan maklumat terperinci tentang prestasi tapak dalam hasil carian Google. Ia menunjukkan data seperti bilangan klik, tera, kadar klikan (CTR) dan kedudukan purata untuk setiap pertanyaan dan halaman di tapak.

Liputan Indeks: Laporan Liputan Indeks GSC menyediakan maklumat tentang halaman pada tapak yang telah diindeks oleh Google dan halaman yang belum diindeks. Ia juga menyerlahkan sebarang ralat atau isu yang mungkin menghalang halaman daripada diindeks dengan betul.

Penyerahan Peta Laman: Pemilik tapak web boleh menyerahkan peta laman kepada GSC, yang membantu Google merangkak dan mengindeks tapak dengan lebih cekap. Peta laman ialah fail yang menyenaraikan semua halaman pada tapak dan menyediakan maklumat tambahan tentang setiap halaman, seperti masa ia dikemas kini kali terakhir.

Kebolehgunaan Mudah Alih: Laporan Kebolehgunaan Mudah Alih dalam GSC memberikan maklumat tentang prestasi tapak pada peranti mudah alih. Ia mengenal pasti isu seperti saiz fon yang kecil, elemen sentuhan yang terlalu rapat dan kandungan yang terlalu lebar untuk skrin mudah alih.

Isu Keselamatan: GSC juga menyediakan maklumat tentang sebarang isu keselamatan pada tapak, seperti perisian hasad atau kandungan yang digodam. Maklumat ini penting bagi pemilik tapak web untuk melindungi tapak mereka dan pelawat mereka daripada potensi ancaman keselamatan.




Data Berstruktur: Data berstruktur ialah satu cara untuk menambah maklumat tambahan pada halaman tapak web dalam format piawai. GSC menyediakan laporan tentang data berstruktur yang ditemui pada tapak dan sebarang ralat atau isu yang mungkin ada.

Kesimpulannya, Google Search Console ialah alat penting untuk pemilik tapak web yang ingin meningkatkan keterlihatan dan prestasi tapak mereka dalam hasil carian Google. Ia menyediakan maklumat berharga tentang prestasi tapak dan menyerlahkan sebarang isu yang perlu ditangani.


Post a Comment

6 Comments

  1. Pening tapi mmg penting ni..hehee

    ReplyDelete
  2. Ccl Tak berapa arif sangat tentang google search console ni . Kena tambah ilmu lagi

    ReplyDelete
  3. Haaaa sini bole komen laaa... ok kita pun x berapa faham sgt google console ni...ada gak dpt email..nampak gaya kena study blk ni haha

    ReplyDelete
  4. Good info.. Suka baca info begini..

    ReplyDelete
  5. Tak faham sangat tapi memang tau GSC ni penting...kena pandai main keyword

    ReplyDelete

Setiap ulasan yang ditulis adalah dibawah tanggungjawab yang memberi komen. Sekiranya mahu berhubung dengan saya, hubungi saya di syaznirahim@gmail.com :)

Every comment written is under the responsibility of the commenter. If you want to contact me, reach me at syaznirahim@gmail.com :)

Apa yang saya tulis di blog ini dahulu, saya sendiri mungkin sudah tidak bersetuju dengan content itu pada hari ini. Semestinya segala penulisan dalam blog ini tidak sesuai untuk dijadikan rujukan (citation/reference) dalam penulisan artikel / jurnal saintifik. Pemilik blog tidak bertanggungjawab sekiranya isi kandungan blog ini diambil sebagai rujukan akademik.

What I wrote on this blog before, I may not agree with the content today. Certainly all writing in this blog is not suitable to be used as a reference (citation/reference) in the writing of scientific articles/journals. The owner of the blog is not responsible if the content of this blog is taken as an academic reference.