Makanan Yang Tidak Sesuai Untuk Berbuka Puasa

 

Soda hendaklah diminum secara sederhana


Iftar adalah hidangan yang disediakan oleh umat Islam pada waktu matahari terbenam untuk berbuka puasa pada bulan Ramadan yang mulia. Walaupun tiada garis panduan yang ketat tentang makanan yang sesuai atau tidak sesuai untuk berbuka puasa, terdapat beberapa jenis makanan yang mungkin bukan pilihan terbaik.

Makanan Pedas: Makanan pedas tidak disyorkan untuk berbuka puasa kerana ia boleh merengsakan perut, menyebabkan ketidakselesaan, pedih ulu hati dan senak. Semasa berpuasa, sistem penghadaman berada dalam keadaan rehat, dan pengambilan makanan pedas boleh menyebabkan sakit perut dan menyebabkan ketidakselesaan pada waktu malam.

Makanan Bergoreng: Makanan bergoreng tinggi lemak dan boleh menjadi berat di perut, menjadikannya sukar untuk dihadam. Selain itu, pengambilan makanan bergoreng boleh menyebabkan paras gula darah meningkat secara tiba-tiba, yang boleh menyebabkan keinginan dan makan berlebihan.

Makanan Bergula: Walaupun tergoda untuk menikmati hidangan manis selepas seharian berpuasa, pengambilan terlalu banyak gula boleh menyebabkan peningkatan pesat dalam paras gula darah, yang membawa kepada kerosakan tenaga di kemudian hari. Makanan bergula seperti pencuci mulut, gula-gula dan soda hendaklah dimakan secara sederhana.

Makanan Masin: Makanan masin seperti kerepek, keropok, dan kacang masin harus dielakkan semasa berbuka puasa kerana ia boleh menyebabkan dehidrasi. Semasa berpuasa, badan kehilangan cecair dan elektrolit, dan pengambilan makanan masin boleh memburukkan lagi kehilangan ini.

Minuman Berkarbonat: Minuman berkarbonat seperti soda dan air berbuih harus dielakkan semasa berbuka puasa kerana ia boleh menyebabkan kembung perut dan ketidakselesaan. Sebaliknya, pilih air atau minuman penghidratan lain seperti air kelapa atau jus segar.

Sebaiknya pilih makanan yang mudah dihadam, rendah lemak, dan tinggi khasiat semasa berbuka puasa. Ini mungkin termasuk buah-buahan, sayur-sayuran, protein tanpa lemak dan karbohidrat kompleks. Adalah penting untuk mendengar badan anda dan mengelakkan makan berlebihan, kerana ini boleh menyebabkan ketidakselesaan dan masalah pencernaan.

Makanan masin boleh sebabkan dehidarasi

Kembung boleh menjadi tidak selesa dan menyusahkan, tetapi terdapat beberapa perkara yang boleh anda lakukan untuk membantu mengurangkannya:


Minum Banyak Air: Kekal terhidrat boleh membantu membuang lebihan natrium dan toksin lain dalam badan anda, yang boleh menyumbang kepada kembung perut. Bertujuan untuk minum sekurang-kurangnya 8-10 gelas air setiap hari.

Elakkan Minuman Berkarbonat: Minuman berkarbonat, termasuk soda dan air berbuih, boleh menyumbang kepada kembung perut dengan menyebabkan gas terkumpul di dalam perut anda. Sebaliknya pilih air pegun atau teh herba.

Makan Lebih Serat: Makan makanan berserat tinggi seperti buah-buahan, sayur-sayuran dan bijirin penuh boleh membantu memastikan sistem pencernaan anda berjalan lancar dan mengelakkan sembelit, yang boleh menyumbang kepada kembung perut.

Kurangkan Garam: Mengambil terlalu banyak garam boleh menyebabkan pengekalan air dan kembung perut. Cuba kurangkan pengambilan garam dengan memasak dengan herba dan rempah ratus.

Bersenam dengan kerap: Senaman yang kerap boleh membantu merangsang penghadaman dan mengurangkan kembung perut. Bertujuan untuk mendapatkan sekurang-kurangnya 30 minit senaman intensiti sederhana setiap hari.

Cuba Probiotik: Probiotik ialah bakteria berfaedah yang hidup di dalam usus anda dan boleh membantu mengawal penghadaman. Cuba masukkan makanan kaya probiotik seperti yogurt, kefir dan kimchi ke dalam diet anda.

Amalkan Pemakanan Berhati-hati: Makan terlalu cepat atau tidak mengunyah makanan anda dengan teliti boleh menyebabkan anda menelan udara, menyebabkan kembung perut. Perlahan dan luangkan masa untuk menikmati makanan anda dan mengunyahnya dengan teliti.

Jika kembung perut anda berterusan atau disertai dengan gejala lain seperti sakit perut atau perubahan dalam tabiat buang air besar, adalah penting untuk berunding dengan pakar kesihatan untuk menolak sebarang keadaan perubatan yang kemungkinan berlaku semakin teruk.

Post a Comment

9 Comments

  1. Terima kasih untuk tips, betul tu kak lina pun kena hati-hati semasa pengambilan juadah berbuka.Kalau terpedas siket memang perut meragam..maklumlah perut kosong masuk pulak makanan pedas..salam ramadan kareem syaz

    ReplyDelete
  2. Pernah buka puasa minum air berkabornat ni . Memang perut akan jadi kembung dan tak selesa . Almaklum laa perut seharian tak terima sebarang makanan ..masuk-masuk pulak aor berkarbonat ni memang punca la

    ReplyDelete
  3. Terima kasih perkongsiannya
    Selamat berpuasa ramadan

    ReplyDelete
  4. dah tua ni jarang sangat minum air berkarbonat ni, berbuka makan pedas sangat memang buat perut tak selesa tp kalau tak pedas langsung pun tak sedap jgk

    ReplyDelete
  5. slmt berpuasa.
    betul tu. Tqq ye
    Pedas2 memang.terpaksa tolak takut nanti x sempat teraweh he hee

    ReplyDelete
  6. Salam Ramadan.. Info ini sangat berguna kepada saya sebab saya selalu makan dan minum ikut suka.

    ReplyDelete
  7. Soda? Alaaaaaa... selamat berbuka!

    ReplyDelete
  8. SA semua dah sebat dah, air ada soda...ada berkabonat...ada je...air kosong je susah telan

    ReplyDelete

Setiap ulasan yang ditulis adalah dibawah tanggungjawab yang memberi komen. Sekiranya mahu berhubung dengan saya, hubungi saya di syaznirahim@gmail.com :)

Every comment written is under the responsibility of the commenter. If you want to contact me, reach me at syaznirahim@gmail.com :)

Apa yang saya tulis di blog ini dahulu, saya sendiri mungkin sudah tidak bersetuju dengan content itu pada hari ini. Semestinya segala penulisan dalam blog ini tidak sesuai untuk dijadikan rujukan (citation/reference) dalam penulisan artikel / jurnal saintifik. Pemilik blog tidak bertanggungjawab sekiranya isi kandungan blog ini diambil sebagai rujukan akademik.

What I wrote on this blog before, I may not agree with the content today. Certainly all writing in this blog is not suitable to be used as a reference (citation/reference) in the writing of scientific articles/journals. The owner of the blog is not responsible if the content of this blog is taken as an academic reference.