Mengapa Perlu Menyimpan Wang Untuk Hari Persaraan

 


Hey! Persaraan mungkin kelihatan seperti konsep yang jauh bagi sesetengah orang, tetapi penting untuk mula memikirkannya sekarang. Sebagai seseorang yang telah mempelajari tentang kewangan peribadi dan perancangan persaraan, saya boleh memberitahu anda bahawa menyimpan untuk persaraan adalah penting.



Mula-mula, mari kita fikirkan maksud persaraan sebenarnya. Ia adalah masa dalam hidup anda di mana anda telah memutuskan untuk berhenti bekerja dan hidup daripada simpanan yang telah anda kumpulkan selama ini. Sesetengah orang mungkin bersara pada usia 65 tahun, manakala yang lain mungkin mahu bersara lebih awal atau lebih lewat. Tetapi tidak kira bila anda memutuskan untuk bersara, anda memerlukan sumber pendapatan untuk menyokong gaya hidup anda.

Sekarang, mari kita bercakap tentang mengapa anda perlu menyimpan wang untuk persaraan anda. Pertama, faedah Keselamatan Sosial mungkin tidak mencukupi untuk menyokong gaya hidup anda semasa bersara. Keselamatan Sosial direka untuk menambah pendapatan persaraan anda, tetapi ia mungkin tidak menampung semua perbelanjaan anda. Selain itu, faedah Keselamatan Sosial adalah berdasarkan purata pendapatan anda sepanjang tahun bekerja anda, jadi jika anda tidak memperoleh banyak, anda mungkin tidak menerima banyak faedah.

Kedua, menabung untuk persaraan memastikan anda dapat mengekalkan taraf hidup anda. Pendapatan persaraan anda sepatutnya menggantikan 70-90% daripada pendapatan sebelum persaraan anda. Walau bagaimanapun, jika anda tidak mempunyai sebarang simpanan, anda perlu bergantung pada faedah Keselamatan Sosial anda, yang mungkin tidak mencukupi. Selain itu, perbelanjaan anda mungkin meningkat semasa persaraan disebabkan oleh kos penjagaan kesihatan, perjalanan dan aktiviti masa lapang yang lain. Dengan menyimpan untuk persaraan, anda akan mempunyai kusyen untuk disarung semula apabila anda memerlukannya.

Simpanan untuk persaraan adalah penting untuk persaraan yang selesa



Ketiga, menabung untuk persaraan boleh memberi anda ketenangan fikiran. Mengetahui bahawa anda mempunyai simpanan yang akan membantu anda menampung perbelanjaan anda semasa persaraan boleh melegakan tekanan dan kebimbangan. Anda tidak perlu risau tentang cara anda membayar bil anda atau sama ada anda perlu bergantung kepada anak anda untuk mendapatkan sokongan kewangan.

Akhir sekali, menyimpan untuk persaraan boleh membantu anda mencapai matlamat persaraan anda. Sama ada anda ingin mengembara ke seluruh dunia, memulakan hobi baharu atau meluangkan masa bersama cucu anda, mempunyai simpanan boleh membantu anda mencapai matlamat tersebut. Dengan merancang dan menyimpan untuk persaraan, anda boleh memastikan bahawa anda mempunyai cara untuk menjalani gaya hidup persaraan yang anda inginkan.

Kesimpulannya, simpanan untuk persaraan adalah penting untuk persaraan yang selesa dan memuaskan. Faedah Keselamatan Sosial mungkin tidak mencukupi untuk menyokong gaya hidup anda, dan perbelanjaan mungkin meningkat semasa persaraan. Dengan menyimpan untuk persaraan, anda akan mempunyai kusyen untuk kembali dan mencapai matlamat persaraan anda. Jadi mulakan menyimpan sekarang, dan nikmati persaraan anda nanti!

Post a Comment

7 Comments

  1. ramai yg nak keluarkan duit KWSP jamni., huhu

    ReplyDelete
  2. Peringatan yang baik ni Syaz. Lagi pulak negara kita menuju ke arah negara tua (aged nation). Masing-masing perlu bersedia supaya tak jadi beban kepada masyarakat dan negara.

    ReplyDelete
  3. Terrisau2 jugak memikirkan bagaimana sy selepas bersara nanti.

    ReplyDelete
  4. Orang yag tak ada persaraan macam wak ni pun kena menyimpan.

    ReplyDelete
  5. kalau boleh esok uncle nak bersara! tapi duit takde

    ReplyDelete
  6. Untuk ingatan dan kesenangan selepas bersara nanti kene ada simpanan juga

    ReplyDelete
  7. simpanan penting, lagi-lagi kite yang takde anak ni. at least ada duit bayar yuran rumah orang-orang tua

    ReplyDelete

Setiap ulasan yang ditulis adalah dibawah tanggungjawab yang memberi komen. Sekiranya mahu berhubung dengan saya, hubungi saya di syaznirahim@gmail.com :)

Every comment written is under the responsibility of the commenter. If you want to contact me, reach me at syaznirahim@gmail.com :)

Apa yang saya tulis di blog ini dahulu, saya sendiri mungkin sudah tidak bersetuju dengan content itu pada hari ini. Semestinya segala penulisan dalam blog ini tidak sesuai untuk dijadikan rujukan (citation/reference) dalam penulisan artikel / jurnal saintifik. Pemilik blog tidak bertanggungjawab sekiranya isi kandungan blog ini diambil sebagai rujukan akademik.

What I wrote on this blog before, I may not agree with the content today. Certainly all writing in this blog is not suitable to be used as a reference (citation/reference) in the writing of scientific articles/journals. The owner of the blog is not responsible if the content of this blog is taken as an academic reference.