Buah-buahan untuk Penghidap Diabetes

Penting untuk penghidap diabetes memilih buah yang betul

Diabetes adalah penyakit kronik yang menjejaskan berjuta-juta orang di seluruh dunia. Mengurus paras gula dalam darah adalah bahagian penting dalam penjagaan diabetes, dan satu cara untuk melakukannya adalah melalui diet yang sihat. Memasukkan buah-buahan dalam diet diabetes boleh membekalkan nutrien penting, serat dan antioksidan sambil mengekalkan paras gula dalam darah terkawal.

Berikut adalah beberapa buah-buahan yang mempunyai manfaat untuk pesakit diabetes:
Beri adalah pilihan buah yang sangat baik untuk penghidap diabetes kerana kandungan karbohidratnya yang rendah dan kandungan serat yang tinggi.

Beri: Beri seperti strawberi, beri biru, raspberi dan beri hitam rendah karbohidrat dan tinggi serat, menjadikannya pilihan yang sangat baik untuk pesakit kencing manis. Beri juga kaya dengan antioksidan, yang membantu melindungi daripada keradangan dan tekanan oksidatif.

Epal: Epal kaya dengan serat, yang melambatkan pencernaan karbohidrat dan membantu mengawal paras gula dalam darah. Epal juga mengandungi quercetin, sejenis antioksidan yang telah terbukti dapat menurunkan paras gula dalam darah.

Avokado (Alpukat): Walaupun secara teknikalnya bukan buah, alpukat kaya dengan lemak tak tepu tunggal, yang boleh membantu meningkatkan sensitiviti insulin. Mereka juga mengandungi serat, kalium, dan antioksidan.

Oren: Oren kaya dengan vitamin C, yang membantu mengurangkan keradangan dan meningkatkan sensitiviti insulin. Oren juga merupakan sumber serat yang baik dan rendah karbohidrat.

Kiwi: Kiwi rendah karbohidrat dan kaya dengan serat, menjadikannya pilihan yang sangat baik untuk pesakit kencing manis. Mereka juga mengandungi vitamin C dan antioksidan lain, yang boleh membantu mengurangkan keradangan dan meningkatkan kawalan gula darah.

Grapefruit: Grapefruit rendah karbohidrat dan kaya dengan serat, menjadikannya pilihan yang sangat baik untuk pesakit kencing manis. Grapefruit juga mengandungi naringenin, sejenis antioksidan yang telah ditunjukkan untuk meningkatkan sensitiviti insulin dan mengurangkan keradangan.

Pear: Pear adalah sumber serat yang baik, yang membantu mengawal paras gula dalam darah. Mereka juga mengandungi flavonoid, sejenis antioksidan yang boleh membantu meningkatkan sensitiviti insulin dan mengurangkan keradangan.

Kesimpulannya, memasukkan buah-buahan ini dalam diet diabetes boleh memberikan nutrien penting, serat, dan antioksidan sambil membantu mengekalkan paras gula dalam darah terkawal. Walau bagaimanapun, adalah penting untuk memantau saiz bahagian dan mengehadkan pengambilan buah jika perlu untuk mengelakkan paras gula darah meningkat. Berunding dengan profesional penjagaan kesihatan atau pakar diet berdaftar untuk membangunkan pelan pengurusan diabetes yang diperibadikan.

Post a Comment

4 Comments

  1. grapefruit tu anggur kan... kalau saya anggur paling ngeri nak makan. dah rupa makan aiskrim dia punya gula pergi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maaf nak benarkan, grapefruit bukan anggur. Itu buah limau gedang, mirip dengan jeruk. Kalau anggur biasanya cukup grape saja

      Delete
    2. Maaf nak benarkan sedikit. Grapefruit berbeda dengan anggur. Grapefruit ini buah limau gedang, atau jeruk Bali. Kalau anggur biasanya hanya disebut grape, tidak pakai fruit dibagian belakang katanya.

      Delete
  2. Kena bijak pilih buah untuk dimakan oleh pengidap diabetes.

    ReplyDelete

Setiap ulasan yang ditulis adalah dibawah tanggungjawab yang memberi komen. Sekiranya mahu berhubung dengan saya, hubungi saya di syaznirahim@gmail.com :)

Every comment written is under the responsibility of the commenter. If you want to contact me, reach me at syaznirahim@gmail.com :)

Apa yang saya tulis di blog ini dahulu, saya sendiri mungkin sudah tidak bersetuju dengan content itu pada hari ini. Semestinya segala penulisan dalam blog ini tidak sesuai untuk dijadikan rujukan (citation/reference) dalam penulisan artikel / jurnal saintifik. Pemilik blog tidak bertanggungjawab sekiranya isi kandungan blog ini diambil sebagai rujukan akademik.

What I wrote on this blog before, I may not agree with the content today. Certainly all writing in this blog is not suitable to be used as a reference (citation/reference) in the writing of scientific articles/journals. The owner of the blog is not responsible if the content of this blog is taken as an academic reference.