Kelebihan Menjadi Anak Sulung


Anak sulung merujuk kepada anak yang dilahirkan pertama dalam keluarga. Anak sulung biasanya mempunyai tanggungjawab yang lebih besar dalam keluarga dan sering menjadi contoh dan teladan untuk adik-beradik yang lebih muda. Anak sulung juga sering diberi lebih banyak penekanan dan harapan oleh ibu bapa untuk mencapai kejayaan dalam hidup.  


Kelebihan menjadi anak sulung atau tertua antara adik-beradik adalah seperti berikut:

  1. Tanggungjawab: Anak sulung biasanya diberi lebih banyak tanggungjawab dan kepercayaan oleh ibu bapa. Ini boleh membantu mereka untuk menjadi lebih bertanggungjawab dan matang dalam menghadapi cabaran hidup.

  2. Kepimpinan: Anak sulung sering menjadi contoh dan teladan untuk adik-beradik yang lebih muda. Mereka boleh memainkan peranan penting dalam membimbing adik-beradik mereka dalam membuat keputusan dan mengambil inisiatif.

  3. Penekanan: Anak sulung sering mendapat lebih banyak penekanan dan harapan dari ibu bapa untuk mencapai kejayaan dalam hidup. Ini boleh memotivasikan mereka untuk mencapai matlamat yang lebih tinggi dan berusaha lebih keras.

  4. Kebijaksanaan: Anak sulung sering mempunyai lebih banyak pengalaman dalam menguruskan adik-beradik dan memperoleh kebijaksanaan dalam menjalani kehidupan keluarga.

  5. Kekeluargaan: Anak sulung sering menjadi "pemangkin" hubungan keluarga, membantu menjaga keharmonian dan kestabilan dalam keluarga. Ini kerana mereka sering menjadi orang pertama yang membantu mengatur masalah keluarga dan berurusan dengan konflik.

Namun, setiap keluarga mempunyai dinamikanya sendiri dan kelebihan menjadi anak sulung mungkin tidak terpakai dalam semua keluarga.

Post a Comment

7 Comments

  1. Anak sulung banyak tanggungjawab!

    ReplyDelete
  2. ANAK SULUNG BERAT TANGGUNGJAWABNYA

    ReplyDelete
  3. Anak sulung cepat matang.

    ReplyDelete
  4. betul...anak sulung berat & besar tanggungjawabnya.. menjadi contoh pd adik2...

    ReplyDelete
  5. berat tanggungjawab jd anak sulung, tapi 1 yang paling tak boleh lupa... akak paling sakit hati kalau tahu emak akak mengandung... sebab tahu nanti akak la yang jadi tukang basuh kain lampin hahahhahah

    ReplyDelete
  6. biasanya begitulah anak sulung...tanggungjawab banyak di atas bahunya. adik buat salah kakak/abang sulung yg kena.

    tp ada juga anak sulung yg tak boleh diharapkan langsung.

    ReplyDelete

Setiap ulasan yang ditulis adalah dibawah tanggungjawab yang memberi komen. Sekiranya mahu berhubung dengan saya, hubungi saya di syaznirahim@gmail.com :)

Every comment written is under the responsibility of the commenter. If you want to contact me, reach me at syaznirahim@gmail.com :)

Apa yang saya tulis di blog ini dahulu, saya sendiri mungkin sudah tidak bersetuju dengan content itu pada hari ini. Semestinya segala penulisan dalam blog ini tidak sesuai untuk dijadikan rujukan (citation/reference) dalam penulisan artikel / jurnal saintifik. Pemilik blog tidak bertanggungjawab sekiranya isi kandungan blog ini diambil sebagai rujukan akademik.

What I wrote on this blog before, I may not agree with the content today. Certainly all writing in this blog is not suitable to be used as a reference (citation/reference) in the writing of scientific articles/journals. The owner of the blog is not responsible if the content of this blog is taken as an academic reference.