Adakah Barang Niaga Wajib Dizakatkan?

 

Kewajiban berzakat ke atas harta perniagaan adalah sekiranya telah mencukupi syarat


Soalan:

Assalamualaikum Dato’ Seri. Adakah barang niaga juga wajib dizakatkan?

Jawapan:

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW, isteri dan ahli keluarga Baginda, para sahabat Baginda serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah Baginda sehingga Hari Kiamat.

Kami mulakan dengan firman Allah SWT:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَنفِقُوا مِن طَيِّبَاتِ مَا كَسَبْتُمْ

Maksudnya“Wahai orang-orang yang beriman! Belanjakanlah (pada jalan Allah) sebahagian dari hasil usaha kamu yang baik-baik.”

(Surah al-Baqarah: 267)

Ayat di atas merupakan antara dalil yang menunjukkan kepada kewajipan zakat perniagaan. Imam Ibn Kathir menukilkan kata-kata daripada Mujahid bahawa yang dimaksudkan pada ayat ini ialah zakat pada harta perniagaan. (Lihat Tafsir al-Quran al-‘Azim, 1/697) Imam al-Tabari dan Imam al-Mawardi juga menukilkan pendapat yang sama seperti di atas iaitu zakat pada harta yang diniagakan. (Lihat Jami’ al-Bayan fi Takwil al-Quran, 5/558 dan Tafsir al-Mawardi, 1/342) Syeikh al-Maraghi menyebut, dermakanlah harta kamu yang baik daripada hasil perdagangan dan pertanian kamu, sama ada biji-bijian, buah-buahan mahupun lain-lain. (Lihat Tafsir al-Maraghi, 2/612)

Demikian juga hadith yang diriwayatkan oleh Samurah bin Jundub R.A, bahawa:

كانَ رَسولُ اللَّهِ صلَّى اللَّهُ عليهِ وسلَّمَ يأمُرُنا أن نُخْرِجَ الزَّكاةَ مِمَّا نعدُّهُ للبَيعِ

Maksudnya“Nabi SAW menyuruh kami mengeluarkan zakat barangan yang kami sediakan untuk diniagakan.”

Riwayat Abu Daud (1562). Syeikh Syu’aib al-Arna’ut menyatakan isnadnya dha’if dalam takhrij Sunan Abi Dawud.

Imam al-Saharanfuri menyebut yang dimaksudkan dengan sedekah dalam hadith ini ialah zakat wajib daripada harta yang diniagakan. (Lihat Bazl al-Majhud, 6/317)

Kewajiban berzakat ke atas harta perniagaan adalah sekiranya telah mencukupi syarat-syarat berikut:

  • Pemilikan harta itu hendaklah dengan akad tukar ganti (jual beli, sewa-menyewa). Jika sekiranya pemilikan tersebut disebabkan oleh warisan, wasiat atau hibah, maka ianya tidak dikira sebagai barang perniagaan.
  • Pemilik hendaklah berniat untuk meniagakan harta tersebut ketika memiliki harta tersebut dan niat tersebut hendaklah berterusan. Jika tidak berbuat demikian, harta tersebut tidak dikatakan barang perniagaan walaupun dia berniat selepas itu. Jika dia berniat untuk meniagakan barang tersebut semasa membelinya, kemudian berniat pula menyimpannya tanpa diniagakan, maka barang itu tidak dikira sebagai barang perniagaan dan tidak wajib zakat. (Lihat al-Fiqh al-Manhaji, 2/27)

Dalam menjawab persoalan di atas, kami nukilkan kenyataan Syeikh Dr. Wahbah al-Zuhaili yang menyebut:

Barang niaga adalah salah satu daripada lima jenis benda yang wajib dizakatkan dan ia adalah jenis yang paling diremehkan, sedangkan ia adalah harta yang memiliki keuntungan, kebaikan dan eksploitasi yang paling besar.

Pada akhir setiap tahun qamariyyah, hendaklah seorang peniaga menghitung seluruh nilai barang yang ada di kedainya sesuai dengan harga jualnya menurut pendapat majoriti atau sesuai dengan harga beli menurut al-Syafi’i. Ini yang paling mudah bagi para peniaga kerana terkadang, barang tersebut tidak terjual. Setelah itu, hendaklah dia mengeluarkan 2.50% daripada jumlahnya. Jika peniaga tersebut berpegang pada hitungan Miladiyyah, dan ini yang sesuai dengan mereka, maka peratusannya adalah 2.58%.” (Lihat Fatawa Mu’asirah oleh Syeikh Dr. Wahbah al-Zuhaili, hlm. 29)

Zakat hendaklah ditunaikan seupaya mungkin


Penutup

Sesungguhnya, zakat merupakan salah satu daripada rukun Islam yang lima. Betapa pentingnya zakat sehingga kebanyakan ayat digabungkan antara mendirikan solat dan menunaikan zakat. Ini bermaksud zakat hendaklah ditunaikan seupaya mungkin dan kesannya amat baik kepada seseorang yang benar-benar memahami tanggungjawab sebagai hamba Allah SWT kerana kesan zakat adalah besar dalam merubah kehidupan manusia.

Terlalu banyak hikmah di sebalik pensyariatan zakat. Antara yang nampak di mata, ia membantu dan menolong fakir miskin yang akhirnya mendoakan kepada pengeluar zakat di samping menatijahkan kesuburan dan keberkatan hartanya.

Kami akhiri dengan doa:

اللَّهُمَّ إِنَّا نَسْأَلُكَ عِلْمًا نَافِعًا، وَرِزْقًا طَيِّبًا، وَعَمَلاً مُتَقَبَّلاً

Maksudnya: “Ya Allah, kami memohon kepada-Mu ilmu yang bermanfaat, rezeki yang baik dan amalan yang diterima.”

SUMBER

Post a Comment

4 Comments

  1. perkongsian yang menarik..thanks sharing SR...

    ReplyDelete
  2. terima kasih untuk perkongsian SR

    ReplyDelete
  3. Tk perkongsiannya.
    Jangan lupa juga ada zakat pendapatan. Lebih baik bayar zakat pendapatan berbanding cukai pendapatan.

    ReplyDelete

Setiap ulasan yang ditulis adalah dibawah tanggungjawab yang memberi komen. Sekiranya mahu berhubung dengan saya, hubungi saya di syaznirahim@gmail.com :)

Every comment written is under the responsibility of the commenter. If you want to contact me, reach me at syaznirahim@gmail.com :)

Apa yang saya tulis di blog ini dahulu, saya sendiri mungkin sudah tidak bersetuju dengan content itu pada hari ini. Semestinya segala penulisan dalam blog ini tidak sesuai untuk dijadikan rujukan (citation/reference) dalam penulisan artikel / jurnal saintifik. Pemilik blog tidak bertanggungjawab sekiranya isi kandungan blog ini diambil sebagai rujukan akademik.

What I wrote on this blog before, I may not agree with the content today. Certainly all writing in this blog is not suitable to be used as a reference (citation/reference) in the writing of scientific articles/journals. The owner of the blog is not responsible if the content of this blog is taken as an academic reference.