Jaga Kesihatan Semasa Jerebu

 

Sumber: Themeredekatimes

Menjaga kesihatan anda semasa situasi jerebu adalah penting, terutamanya jika anda berada di rantau seperti Malaysia, di mana jerebu akibat kebakaran hutan boleh menjadi isu yang berulang. 


Walaupun lokasi khusus anda di Malaysia mungkin menentukan tahap keterukan dan kekerapan jerebu, adalah penting untuk bersedia dan mengambil langkah proaktif untuk melindungi kesihatan anda. Berikut ialah beberapa petua praktikal untuk kekal sihat semasa episod jerebu:

1. Kekal Maklum:

Pantau berita tempatan dan kemas kini cuaca untuk terus mendapat maklumat tentang kualiti udara semasa dan keterukan jerebu di kawasan anda.
Muat turun aplikasi indeks kualiti udara (AQI) atau lawati tapak web seperti Jabatan Alam Sekitar Malaysia (JAS) untuk bacaan kualiti udara masa nyata.

2. Hadkan Aktiviti Luar:

Jika tahap AQI tinggi dan jerebu teruk, cuba kekal di dalam rumah sebanyak mungkin.
Elakkan aktiviti luar yang berat seperti berjoging, berbasikal atau bersenam di kawasan terbuka semasa keadaan berjerebu.

3. Gunakan Pembersih Udara:

Melabur dalam penapis udara berkualiti baik untuk rumah dan pejabat anda. Pastikan ia mempunyai penapis HEPA untuk membuang zarah dari udara dengan berkesan.

4. Tutup Tingkap dan Pintu:

Pastikan tingkap dan pintu anda tertutup untuk mengelakkan jerebu daripada memasuki ruang kediaman anda. Tutup sebarang celah atau retak di sekeliling tingkap dan pintu.

5. Pakai Topeng N95:

Apabila anda perlu keluar semasa keadaan berjerebu, pakai topeng N95 atau setara. Topeng ini boleh menapis zarah berbahaya dan melindungi sistem pernafasan anda.




6. Kekal Terhidrat:

Minum banyak air untuk kekal terhidrat. Penghidratan yang betul membantu badan anda membuang toksin dan mengekalkan kesihatan keseluruhan.

7. Perlindungan Mata:

Jika anda mengalami kerengsaan mata akibat jerebu, pertimbangkan untuk memakai cermin mata pelindung atau cermin mata hitam untuk melindungi mata anda daripada zarah bawaan udara.

8. Elakkan Merokok:

Jika anda merokok, cuba berhenti atau kurangkan merokok semasa tempoh jerebu. Merokok boleh memburukkan lagi kesan kualiti udara yang buruk pada sistem pernafasan anda.

9. Gunakan Penyaman Udara dengan Bijak:

Jika anda mempunyai penghawa dingin, gunakannya dengan tingkap dan pintu tertutup. Pastikan penapis bersih dan dalam keadaan baik.




10. Kekalkan Diet Sihat:

Ambil diet yang kaya dengan buah-buahan dan sayur-sayuran, kerana ia mengandungi antioksidan yang boleh membantu badan anda melawan kesan pencemaran udara.
Pertimbangkan untuk mengambil suplemen vitamin jika disyorkan oleh profesional penjagaan kesihatan.

11. Dapatkan Nasihat Perubatan jika Perlu:

Jika anda mengalami simptom pernafasan yang teruk seperti batuk, sesak nafas atau sakit dada, dapatkan nasihat pembekal penjagaan kesihatan dengan segera.

12. Berhati-hati dengan Kumpulan Rentan:

Beri perhatian khusus kepada kesihatan kanak-kanak, orang tua, dan individu yang mempunyai masalah pernafasan yang sedia ada, kerana mereka mungkin lebih terdedah kepada kesan jerebu.

13. Sokong Pemuliharaan Alam Sekitar:

Menyokong dasar dan amalan yang mengurangkan risiko kebakaran hutan dan jerebu. Inisiatif sokongan yang bertujuan untuk memelihara alam sekitar dan mencegah pencemaran udara.



Ingat bahawa kunci untuk kekal sihat semasa jerebu adalah bersikap proaktif dan mengambil langkah berjaga-jaga. Dengan mengikuti garis panduan ini dan sentiasa dimaklumkan tentang kualiti udara, anda boleh meminimumkan risiko kesihatan yang berkaitan dengan episod jerebu di Malaysia atau mana-mana wilayah yang terjejas oleh keadaan persekitaran yang serupa.


Post a Comment

9 Comments

  1. Yaa, terus berjaga jaga, banyakkan minum air Masak Dan berdoa Moga dilindungi selalu 🤲

    ReplyDelete
  2. Terima kasih kak kongsi tips. Semoga berada dalam keadaan sihat sentiasa :)

    ReplyDelete
  3. hujan dh mula turun kuranglah jerebu

    ReplyDelete
  4. thanks ya.. sama-samalah kita jaga diri masing-masing musim jerebu ni...

    ReplyDelete
  5. hindarkan suasananya demi kesihatan

    ReplyDelete
  6. datang singgah sat dari http://www.thefox.my/ ^^

    ReplyDelete
  7. hati2 semua, mmg jelas anampak jerebu kat shah alam ni

    ReplyDelete
  8. walaupun tiap petang hujan kt sini tetap juga jerebu masih tebal

    ReplyDelete
  9. Berjaga-jagalah kita dalam keadaan jerebu sekarang ni. Jaga kesihatan no.1.

    ReplyDelete

Setiap ulasan yang ditulis adalah dibawah tanggungjawab yang memberi komen. Sekiranya mahu berhubung dengan saya, hubungi saya di syaznirahim@gmail.com :)

Every comment written is under the responsibility of the commenter. If you want to contact me, reach me at syaznirahim@gmail.com :)

Apa yang saya tulis di blog ini dahulu, saya sendiri mungkin sudah tidak bersetuju dengan content itu pada hari ini. Semestinya segala penulisan dalam blog ini tidak sesuai untuk dijadikan rujukan (citation/reference) dalam penulisan artikel / jurnal saintifik. Pemilik blog tidak bertanggungjawab sekiranya isi kandungan blog ini diambil sebagai rujukan akademik.

What I wrote on this blog before, I may not agree with the content today. Certainly all writing in this blog is not suitable to be used as a reference (citation/reference) in the writing of scientific articles/journals. The owner of the blog is not responsible if the content of this blog is taken as an academic reference.