Pengaruh K-Drama dalam Kalangan Belia: Kajian Kes Malaysia


Hai, peminat K-Drama! Hari ini, kita menyelami dunia K-Drama yang menarik dan pengaruhnya terhadap belia Malaysia. Kajian terbaru yang dijalankan oleh Soo Kum Yoke dan Nur Izzah Jamil, bertajuk "The Influence of K-Drama among Youths: A Malaysian Case Study," memberi penerangan tentang kesan drama Korea terhadap generasi muda di Malaysia.

Kajian itu, yang diterbitkan dalam Jurnal Penyelidikan Akademik Antarabangsa dalam Perniagaan dan Sains Sosial, menggunakan soal selidik dalam talian yang ditadbir melalui pensampelan mudah untuk mengumpulkan data. Soal selidik dibahagikan kepada empat bahagian, setiap satu memfokuskan kepada aspek berbeza berkaitan pengaruh K-Drama dalam kalangan belia Malaysia.

Salah satu penemuan utama kajian ialah pengaruh positif yang signifikan K-Drama terhadap belia Malaysia. Telah didedahkan bahawa K-Drama telah membawa kepada peningkatan rasa hormat terhadap nilai kekeluargaan, meluaskan pengetahuan tentang budaya lain, bersantai dan melegakan tekanan, mempelajari perkataan Korea, dan juga mencuba makanan Korea seperti kimchi dan kimbap. Pengaruh positif ini dicerminkan dalam skor min yang diperoleh daripada respons tinjauan, menunjukkan minat yang kuat dan kesan positif K-Drama terhadap responden.


Walau bagaimanapun, kajian itu juga menonjolkan beberapa pengaruh negatif K-Drama terhadap belia Malaysia, seperti perasaan tidak mencukupi kerana watak pelakon dan pelakon yang cantik, ketagihan menonton K-Drama, dan pengaruh untuk membeli kosmetik dan pakaian Korea untuk dicontohi. fesyen Korea. Di sebalik pengaruh negatif ini, kesan positif K-Drama didapati mengatasi negatif, menunjukkan bahawa K-Drama mempunyai pengaruh yang lebih baik kepada belia Malaysia.

Kajian tersebut merumuskan bahawa K-Drama mempunyai pengaruh yang signifikan terhadap belia Malaysia khususnya dalam membentuk sikap dan tingkah laku mereka. Ia menekankan keperluan untuk penggunaan seimbang dan langkah-langkah untuk menapis dan menyederhanakan tontonan K-Drama untuk mengurangkan sebarang kesan buruk yang berpotensi. Pengarang, Soo Kum Yoke dan Nur Izzah Jamil, telah memberikan pandangan berharga tentang pengaruh K-Drama terhadap belia Malaysia, menyumbang kepada badan penyelidikan yang semakin berkembang tentang kesan hiburan Korea terhadap penonton global.

Kerjasama kedua penulis dalam menghasilkan artikel akademik tentang kajian ini telah memberikan pemahaman yang lebih mendalam tentang pengaruh K-Drama terhadap belia Malaysia, menawarkan implikasi dan cadangan untuk belia, ibu bapa dan masyarakat secara keseluruhan. Penyelidikan mereka telah menjelaskan kesan positif dan negatif K-Drama, menyumbang kepada wacana berterusan mengenai kesan budaya hiburan Korea di seluruh dunia.

Post a Comment

4 Comments

  1. emmm..bab makanan tu memang mempengaruhi MA jugak la.. he he he...

    ReplyDelete
  2. waktu muda-muda dulu, generasi Ldy suka Bollywood.. suka Hindustan.. :D.. sebab tu la kot sekarang ramai orang Malaysia yang kawin dengan gol seangkatan mereka.. dan orang seperti mereka dialu alukan di Malaysia sehingga luar kawalan terus..

    ReplyDelete
  3. Sekadar minat tapi tidaklah extreme, anak-anak tak minat KDrama, KPop ye tapi sekadar hiburan bukanlah sampai tahap fanatik. Biasa biasa je..

    ReplyDelete
  4. tengok Drakor...tapi tak suka dengar lagunya. menonton sekadar sebagai hiburan je

    ReplyDelete

Setiap ulasan yang ditulis adalah dibawah tanggungjawab yang memberi komen. Sekiranya mahu berhubung dengan saya, hubungi saya di syaznirahim@gmail.com :)

Every comment written is under the responsibility of the commenter. If you want to contact me, reach me at syaznirahim@gmail.com :)

Apa yang saya tulis di blog ini dahulu, saya sendiri mungkin sudah tidak bersetuju dengan content itu pada hari ini. Semestinya segala penulisan dalam blog ini tidak sesuai untuk dijadikan rujukan (citation/reference) dalam penulisan artikel / jurnal saintifik. Pemilik blog tidak bertanggungjawab sekiranya isi kandungan blog ini diambil sebagai rujukan akademik.

What I wrote on this blog before, I may not agree with the content today. Certainly all writing in this blog is not suitable to be used as a reference (citation/reference) in the writing of scientific articles/journals. The owner of the blog is not responsible if the content of this blog is taken as an academic reference.