Tuesday, February 9, 2021

Fakta Menarik Tentang Kucing

Memey


·         Kucing adalah salah satu daripada haiwan peliharaan yang paling popular di dunia. 

·         Terdapat lebih daripada 500 juta kucing peliharaan di dunia. 

·         Kucing dan manusia telah dikaitkan selama hampir 10000 tahun. 

·         Kucing menjimatkan tenaga dengan tidur rata-rata 13 hingga 14 jam sehari. 

·         Kucing mempunyai badan dan gigi yang fleksibel yang sesuai untuk memburu haiwan kecil seperti tikus. 

·         Dalam Bahasa Inggeris , sekumpulan kucing dipanggil clowder, kucing jantan dipanggil tom dan kucing betina disebut molly. 

·         Kucing domestik biasanya berat sekitar 4 kilogram (8 lb 13 oz) hingga 5 kilogram (11 lb 0 oz). 

·         Kucing domestik yang paling berat direkodkan ialah 21.297 kilogram (46 lb 15.2 oz).

 ·         Kucing boleh menjadi pemburu yang mematikan mangsa dan sangat licik, ketika mereka berjalan, kaki belakang mereka hampir tepat di tempat yang sama dengan kaki depan sebelumnya, ini membuat bunyi minimum dan membatasi trek yang dapat dilihat.

          Kucing mempunyai penglihatan malam yang kuat, memungkinkan mereka melihat pada tahap cahaya enam kali lebih rendah daripada yang diperlukan oleh manusia untuk melihatnya. 

·         Kucing juga mempunyai pendengaran yang sangat baik dan deria hidu yang kuat. 

·         Kucing yang lebih tua kadang-kadang boleh bertindak agresif terhadap anak kucing. 

  •   Kucing domestik suka bermain, ini berlaku terutamanya dengan anak kucing yang suka mengejar mainan dan bermain gaduh-gaduh. Bermain pertempuran antara anak kucing mungkin merupakan cara untuk mereka berlatih dan belajar kemahiran untuk memburu dan bertempur. 

·         Rata-rata kucing hidup selama sekitar 12 hingga 15 tahun. 

·         Kucing menghabiskan banyak masa untuk menjilat bulu mereka demi menjaga kebersihannya. 

·         Kucing liar sering dilihat sebagai perosak dan ancaman terhadap haiwan asal di sesuatu tempat.

  • Muezza (atau Mu'izza) (Bahasa Arab: معزة‎) dikatakan merupakan seekor kucing peliharaan Nabi Muhammad · S.A.W yang paling disayangi. 

 

 

23 comments:

  1. Comei kucing dalam gambar, siap peluk tangan. :)

    ReplyDelete
  2. tengok gambar tu teringat kucing kite dlu. hmm

    ReplyDelete
  3. dulu kecik2 rajin juga bela kucing ni, sekarang tak rajin..hehe

    ReplyDelete
  4. Uncle peminat 'kucing kampung' hhehehe

    ReplyDelete
  5. Kucing haiwan paling manja tapi tak pernah tersenyum... (Ada ke binatang senyum???) Hahahha

    ReplyDelete
  6. Seronok layan kucing comel! Banyak info kucing. Tq for sharing.

    ReplyDelete
  7. dari kecik kucinglah teman setia teman bermain
    silih berganti bila satu keluarga sayang kucing
    tp akak suka kucing kg he hee skrg bela kucing terbiar blkg umah

    ReplyDelete
  8. RAJIN BELA KUCING MURAH REZKI INSYAA ALLAH

    ReplyDelete
  9. saya suka kucing tapi tak suka bela kucing

    ReplyDelete
  10. peminat kucing!! hehe tp tak semua baka nina suka

    ReplyDelete
  11. kucing ni buat kita rasa tenang :)

    ReplyDelete
  12. cara kucing berjalan juga ditiru oleh model2 kerana nampak lebih menawan..haa gituu..haha

    ReplyDelete
  13. Sejak kematian kucing, Naim dah tak bela lagi kerana teringat kucing dag=h mati. huhu

    ReplyDelete
  14. Err, kalau kucing datang, saya larik dulu.. Bahahaha.. tapi suka nengok.. pegang tu tidak... Haritu adik bela jugak sekejap.. Huhu

    ReplyDelete
  15. Banyak fakta kucing yang saya tak tahu walaupun pernah bela kucing dulu. Tq share info ni kak syaz :)

    ReplyDelete
  16. seronok bila bermain dengan kucing..comel ja telatahnya

    ReplyDelete
  17. kagum dgn pecinta cinta!
    tp shida takut kucing syaz ^_^

    ReplyDelete
  18. pernah dengar curiosity kills the cat? hahaha

    ReplyDelete
  19. Kat umh ni ada kucing tumpang beranak.. ada 4 ekor anaknya... #theIMANs namakan anak² kucing tu dgn watak² dlm uncanny counter.. hahahaha

    ReplyDelete
  20. Makhluk paling comel tapi Kak Sha kurang berani.. hahaha..

    ReplyDelete

Ada apa-apa nak tulis? ;)

Premium Flexible Related Post Widget for Blogger – Blogspot