Wednesday, August 4, 2021

Cara Penggunaan Pulse Oximeter | Wisdom Wednesday

 Hi guys..
Nak kongsikan info berguna dari Pusat Kesihatan UiTM Shah Alam tentang cara yang betul untuk guna Pulse Oximeter.
Atau kadang-kadang dikenali dengan nama alat check paras oksigen dalam badan tu.

1. Tanggalkan pewarna kuku/kuku palsu dan panaskan tangan dengan menggosokkan kedua tapak tangan jika berasa sejuk.

2. Berehat sekurang-kurangnya 5 minit sebelum melakukan pengukuran

3. Letakkan tangan anda di dada pada paras jantung dan kekalkan tangan anda pada paras tersebut.

4.Hidupkan Pulse Oximeter dan pasang di jari tengah atau telunjuk pada tangan yang berada di dada.

5. Kekalkan posisi tangan anda dengan Pulse Oximeter  sekurang-kurangnya 1 minit atau sehingga bacaan menjadi stabil.

6. Hanya catatkan bacaan tertinggi jika bacaan tidak berubah selama 5 saat.

Pastikan setiap pengukuran dilakukan dengan berhati-hati.
Anda dinasihatkan untuk segera mendapatkan rawatan sekiranya tahap oksigen kurang daripada 95%.

Satu Keluarga, Satu Pulse Oximeter!

#Kitajagakita
#Kitauitm

Semoga bermanfaat!


20 comments:

  1. Bagus kongsi pengetahuan macam ni. :)

    ReplyDelete
  2. Kata doc tahap bacaan tertinggi 99%,takda yg catat 100%

    ReplyDelete
  3. Oh, bagus Syaz kongsikan ni. Rasanya ramai yg salah cara menggunakannya

    ReplyDelete
  4. Bagus ni. Memang dah lama nak beli.

    ReplyDelete
  5. bagus syaz... skrg ni hari2 k ret check.. sebab takut kan , tmbh2 lagi k ret ni ada BP, lagi la kena monitor semua tu

    ReplyDelete
  6. Baru je beli dari shopee.. Sampai petang tadi.. Isteri yang beli.

    ReplyDelete
  7. nak kena beli jugaks la.. tq for sharing!

    ReplyDelete
  8. Terima kasih kongi info ni. Sangat berguna.

    ReplyDelete
  9. tak beli lagi alat ni. memang berguna musim pandemik. thanks for sharing Syaz

    ReplyDelete
  10. thanks 4 sharing boleh laa usha2 kt shopee beli utk mama��

    ReplyDelete
  11. Salah satu benda yang wajib ada kat rumah juga ni. Naniey belum beli lagi. Baru add to cart. Bila nak checkout pun tak tahu.
    Bila tengok ni teringat arwah makcik yang meninggal 3 minggu lepas. Pergi hospital check oksigen terlebih. Lepas tu warded dan disahkan covid, kritikal dan terus meninggal.. Al Fatihah..

    ReplyDelete
  12. nak beli lah nanti. Thanks kak syaz share pasal ni

    ReplyDelete

Ada apa-apa nak tulis? ;)

Premium Flexible Related Post Widget for Blogger – Blogspot