Atau emel SR di syaznirahim[at]gmail.com

Thursday, December 16, 2021

Kebaikan Mencium Anak

 SR hari-hari dapat KOTC ni.


Tak lain dan tak bukan, yang tak jemu KOTC kan SR adalah ayu!
Hahaha!

Dan SR pun memang hari-hari peluk cium diorang, walau sehijau mana pun SR dengan diorang hari itu. Anak kecil ni ada satu bau masam yang sedap dihidu kan. Jadi ketagih nak bau diorang tu.

+++

Pernah terfikir bagaimana ia boleh memberi manfaat secara saintifik kepada anak anda? Berikut ialah info yang menghuraikan faedah mencium dan memeluk bayi anda, dan pada akhirnya membuatkan anda semakin banyak mencium dan memeluk anak anda.

1. Meningkatkan imuniti

Apabila ibu mencium bayinya, dia akan menarik masuk semua patogen pada kulit bayi yang akan masuk ke dalam badan bayi melalui mulutnya. Ibu bukan sahaja menerima mereka dan melindungi anak dengan cara ini tetapi ini juga memberi kesan kepada ibu menghasilkan antibodi yang diperlukan dan meneruskannya melalui susu ibu untuk menjadikan bayi lebih kuat untuk melawan bakteria tersebut secara dalaman dan kekal kebal terhadap jangkitan.

2. Meningkatkan bekalan susu ibu

Hormon yang dikeluarkan dengan mencium dan memeluk bayi boleh mengurangkan tekanan pada ibu, membantunya berehat, dengan ini menyokong penyusuan dan meningkatkan bekalan susu ibu. Ini juga membantunya memerangi kemurungan selepas bersalin sepenuhnya.

3. Mengurangkan kerisauan

Kulit ke kulit, ciuman dan pelukan menghiburkan bayi dengan menstabilkan kadar denyutan jantung dan paras glukosa darah. Bayi tidak lagi takut dengan dunia, mereka berasa selamat dan dilindungi yang membantu dalam pertumbuhan optimum mereka. Kasih sayang tidak pernah memudaratkan, janganlah kita dikelilingi dengan mitos bahawa memeluk, menyentuh, malah bersama bayi dalam jangka masa yang lama boleh membahayakan dan menyebabkan mereka menjadi terlalu bergantung. 

4. Menjadikan anak lebih bijak

 Otak muda yang sedang berkembang belajar memahami reaksi anda terhadap tindakannya dan cuba bertindak dengan cara yang sama. Inilah sebabnya anda boleh melihat bayi suka dicium dan dipeluk dan membalas kepada anda dengan reaksi yang lebih gembira seperti memukul kaki, tangan atau mahu dipetik dan dipeluk lebih dekat dengan ibu bapa atau penjaga. 

5. Membantu mengatasi kesakitan

Saraf anak yang semakin membesar tidak mampu menanggung sebarang kesakitan lagi. Sama ada sakit otot kerana berada di atas katil untuk masa yang lama, rasa sakit yang disebabkan oleh jangkitan, masalah gas atau masalah pencernaan, prosedur pengambilan darah atau suntikan vaksin. Mencium, memeluk, membuai mereka, atau bercakap dengan mereka dengan suara yang manis membantu mereka mengatasi kesakitan sehingga tahap yang besar. 

Oleh itu, pada kali seterusnya anda mencium, atau memeluk bayi anda, anda sedar akan faedahnya dan saya pasti anda akan terus melakukannya lebih lama dan selama-lamanya. Walaupun kanak-kanak yang sudah dewasa, anda dan saya sentiasa mempunyai keinginan untuk dicium dan disayangi. Umur bukan masalah.


+++

Alhamdulillah syukur dengan nikmat kurniaan pelukan dan ciuman dari anak-anak, SR doakan kepada semua pembaca blog SR akan dikurniakan rezeki ini, insha Allah ๐Ÿ’–



12 comments:

  1. sama, ayu pun. setiap kali nak gi keja or antar diaorang sekolah..memang akan kiss pipi & say i love. ckp i love you selalu..tiap2 malam sebelum tido. dah jadi habit since dr diaorang baby lagi. and to husband pun..setiap kali before tido & before gi keja. nasib baik dua2 x kisah walaupun depan sekolah kena kiss....

    ReplyDelete
  2. Tulah, semoga Allah izin PC cium zuriat sendiri satu masa sebelu ajal. Aamiin. Selalu balik kampung cium anak buah..yang kecik tinggal dua orang..yang lain dah besar-besar.

    ReplyDelete
  3. Ohh ada banyak kebaikan rupanya ingat cuma tunjukkan kasih sayang.

    Betul, kita mak mak ni marah macam mana pun mesti peluk cium anak

    ReplyDelete
  4. jangan lupa cium bapa kpd anak2 tu juga deh! hehehe....

    ReplyDelete
  5. Alhamdulillah..memang masih merasa untuk mencium dan dicium anak setiap hari.

    Khilfi setiap hari walaupun dia yg plg banyak kena marah akan tetap salam cium peluk amminya ni sebelum tidur. Bila dia salam cium tu alahaiiiii syahdu je rasa sbb tadi ammi dok tarik sideburn dia huhu

    ReplyDelete
  6. Seronok dapat cium anak sendiri. Banyak kebaikannya tu selain memupuk kasih sayang. Harap ada peluang dapat cium anak sendiri jugak :)

    ReplyDelete
  7. saya ni takde sape nak diciumkan...

    ReplyDelete
  8. anak sulung aida yg da nak masuk 17 tahun tu pun masih aida cium tiap hari, syaz.
    dia rasa mcm tak perlu, ada aida kessah? aida cium jugak.
    yg boy bongsu, jgn kata la. sambil tgk tv, sambil la peluk dia, cium dia. dah nak masuk 10 thn dah.
    peluk cium selagi boleh, kan syaz.

    ReplyDelete
  9. Bab cium anak ni memang seronok. Waktu dorang baby sedap je bau baby tu. Sampailah ke besar ni.. tetap nak jugak dicium dimanja. Hihihi..

    ReplyDelete

Ada apa-apa nak tulis? ;)

Premium Flexible Related Post Widget for Blogger – Blogspot