6 Tips Hantar Anak Ke Sekolah Kali Pertama

Pagi tadi masa hantar ayu ke tadika, dia rilek je jalan terus masuk dalam walau first time dia ke sana. SR dengan ayah dia yang sedih. Haha! Rindu sangat dekat dia, tak sabar nak ambil ayu sekejap lagi.
Sambil-sambil tu meh SR kongsikan apa yang SR baca tentang tips untuk hantar anak ke sekolah buat kali pertama.

1. Mulakan rutin sekolah anda lebih awal

Adalah penting untuk menetapkan jadual bangun dan tidur yang konsisten. Adalah idea yang baik untuk memulakan rutin anda pada awal bulan Disember, terutamanya untuk bangun tidur dan waktu tidur, supaya ia menjadi okey menjelang waktu sekolah bermula. Dengan cara ini, anda akan mempunyai banyak masa untuk menyesuaikan rutin tidur anak anda.


2. Beri mereka rasa apa yang diharapkan

Jika ini kali pertama anak anda keluar dari rumah, mereka pasti akan berasa gementar untuk memulakan persekolahan. Jangan sekali-kali mengetepikan kebimbangan atau kebimbangan anak anda dengan mengatakan perkara seperti "Ia akan menjadi yang paling menyeronokkan yang pernah anda alami," atau "Tiada apa yang perlu ditakutkan." Sebaliknya, berikan dia pengetahuan untuk membantu meringankan kebimbangannya. Bercakap dengannya tentang perkara yang diharapkan apabila dia tiba di sekolah, seperti ke mana dia akan pergi, apa yang akan dia lakukan dan siapa yang akan berada di dalam kelasnya. Lawati bilik darjah bersamanya sekurang-kurangnya sekali sebelum sekolah bermula, sebaik-baiknya apabila kanak-kanak lain dan bakal gurunya berada di sana.


3. Tanya anak anda tentang perasaannya

Adalah penting untuk terus bercakap dengan anak anda sepanjang beberapa minggu pertama persekolahan dan memerhatikan petunjuk bahawa keadaan tidak berjalan lancar.  Ia bukan perkara luar biasa bagi seorang anak kecil di minggu kedua sekolah mereka tidak mahu pergi. Mereka akan berkata seperti, "Saya sudah pergi ke sekolah dan tak nak pergi lagi!" 

Walaupun keseronokan minggu pertama telah hilang, mereka masih bimbang. Buat soalan anda semudah mungkin. Sukar untuk kanak-kanak berumur empat atau lima tahun untuk menjawab soalan mengenai keceriaan di sekolah. Jika anda bertanya soalan khusus, seperti dengan siapa anda bermain, anda akan mendapat maklumat tambahan. Kamu makan tengah hari dengan siapa? Adakah mana-mana lelaki atau perempuan yang nakal dalam kelas? Anak kecil anda mungkin tidak memahami istilah "pembuli" lagi.


4. Baca buku tentang memulakan persekolahan bersama

Membaca kepada anak anda bukan sahaja memberi manfaat kepada perkembangan mereka tetapi juga peluang yang menyenangkan untuk anda meluangkan masa bersama. Anda boleh menambah cerita permulaan sekolah ke dalam rutin membaca rumah anda. 



5. Wujudkan tradisi perpisahan

Jadikan 'good bye' pagi anda sesingkat mungkin. Ia akan menjadi lebih mudah untuk anak anda jika anda tidak memanjangkan ucapan selamat tinggal anda. Juga, beritahu anak anda bahawa anda atau orang dewasa lain akan kembali untuk mengambilnya kemudian. Buat ritual selamat tinggal tertentu untuk setiap kali anda menurunkannya, seperti high five atau berkata seperti, "Emak akan kembali untuk menjemput kamu tidak lama lagi" 

Beri masa tambahan pada waktu pagi untuk memberinya pakaian dan keluar dari pintu untuk beberapa hari pertama. Semakin lancar perpisahan, semakin tenang keadaan di rumah. Dan, tidak kira betapa tergodanya anda untuk menyelinap pergi tanpa melambai apabila anda menurunkannya, tahan. Apabila dia mendapati anda tiada, dia akan menjadi lebih kecewa.


6. Menggunakan tenaga pengajar sebagai sumber maklumat

Guru anak anda berkemungkinan mempunyai pengalaman terdahulu dengan pelajar yang mula bersekolah buat kali pertama. Jadi jangan abaikan mereka. Mereka boleh memberi anda jawapan kepada soalan anda. Mereka juga mungkin dapat memberikan beberapa petua tentang cara membuat langkah berjalan dengan lebih lancar. Beberapa hari pertama persekolahan mungkin lebih sukar untuk anda berbanding anak anda. Ibu bapa harus mengelak daripada mewariskan ketakutan mereka sendiri kepada anak-anak mereka, serta melakukan apa sahaja yang boleh menyakiti mereka, seperti membiarkan mereka melihat anda menangis semasa anda mengucapkan selamat tinggal. Buat pertama kali, berpisah untuk masa yang lama mungkin sukar, tetapi ia menjadi lebih mudah.


+++

Post a Comment

16 Comments

  1. Alalalala... selipar dia...

    Ada meow!

    ReplyDelete
  2. Lepas dah say goodbye mak dan ayah jangan bertenggek2 lagi tunggu diluar. They gonna be fine if they didn't see u

    ReplyDelete
  3. good girl..gi school tak nangis..ceria Ayu..

    ReplyDelete
  4. Tahniah ayu ceria aje pegi tadika
    Cucu wak dulu seminggu melalak kat tadika

    ReplyDelete
  5. yeay you go to school
    Hi i'm teacher adawiyah
    Kan best jugak jika teacher adawiyah boleh ajarkan anak kak hehe

    ReplyDelete
  6. Yeayy good girl

    Yelah kita pulak yang rindu ye. Dia seronok dengan kawan kawan

    ReplyDelete
  7. Wahhh.. Bestnya dia dah ke school.. selalu tengok abang abang aje kan.. Haa.. kasik semangat sama ini budak...

    Psst... Kak, tahniah tersenarai dalam list top komentator blog saya.. Nanti bagi details ye... hehe

    ReplyDelete
  8. seronok sgt, teringat plak zaman Ian & Iris tadika dulu...
    good girl la Ayu...belajar rajin2 key!

    ReplyDelete
  9. nervous pulak bayangkan anak sendiri nanti pergi sekolah. 😂😂

    ReplyDelete
  10. kesian juga anak yang masih kecil tapi ie terpaksa juga untuk aktivri persekolahan

    ReplyDelete
  11. tips yang berguna nanti. boleh saya gunakan untuk hantar anak ke sekolah nanti

    ReplyDelete
  12. Ayu nampak ceria. Bagus. Have fun ye dan semoga dapat banyak kawan

    ReplyDelete
  13. Bersemangat Ayu hendak ke sekolah. Semoga berterusan hingga akhir sesi.

    ReplyDelete
  14. Good girl lah ayu pergi school tak ada drama air mata :)

    ReplyDelete
  15. Thank you share beberapa tips , lgi berguna pada ibu bapa yg first time hantar anak pergi sekolah

    ReplyDelete

Setiap ulasan yang ditulis adalah dibawah tanggungjawab yang memberi komen. Sekiranya mahu berhubung dengan saya, hubungi saya di syaznirahim@gmail.com :)

Every comment written is under the responsibility of the commenter. If you want to contact me, reach me at syaznirahim@gmail.com :)

Apa yang saya tulis di blog ini dahulu, saya sendiri mungkin sudah tidak bersetuju dengan content itu pada hari ini. Semestinya segala penulisan dalam blog ini tidak sesuai untuk dijadikan rujukan (citation/reference) dalam penulisan artikel / jurnal saintifik. Pemilik blog tidak bertanggungjawab sekiranya isi kandungan blog ini diambil sebagai rujukan akademik.

What I wrote on this blog before, I may not agree with the content today. Certainly all writing in this blog is not suitable to be used as a reference (citation/reference) in the writing of scientific articles/journals. The owner of the blog is not responsible if the content of this blog is taken as an academic reference.