Search This Blog

Showing posts with label tadika. Show all posts
Showing posts with label tadika. Show all posts

Monday, October 19, 2020

Amir Zahari 5th Birthday

 Jumaat lepas, atas request amir, kami pun apply cuti.

Kenapa kena apply cuti? Sebab 16 Oktober 2020 haritu adalah hari untuk harijadi dia yang ke lima 😀

Sebabnya, masa birthday adam dan ayu, kebetulan masa PKP. Memang cuti dan ada kat rumah kan. Jadi dia nak masa birthday dia tahun ni, semua ada kat rumah jugak hahaha

Ada-ada je amir ni kan

|Entry ini banyak gambar|

Monday, June 15, 2020

Tadika Akan Dibuka Semula 1 Julai 2020 Dengan SOP


SEMUA prasekolah, tadika dan taman bimbingan kanak-kanak (Tabika) di bawah kerajaan mahupun swasta dibenar dibuka semula, 1 Julai ini.
Menteri Kanan (Keselamatan), Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, keputusan itu dibuat Mesyuarat Khas Menteri-Menteri, hari ini.
Katanya, terdapat 24,414 prasekolah dan tadika terbabit iaitu 6,216 prasekolah di bawah Kementerian Pendidikan; 7,887 tadika swasta; 8,530 tadika Jabatan Kemajuan Masyarakat (Kemas) dan 1,781 Tabika Perpaduan di bawah Kementerian Perpaduan Negara.
"Prosedur operasi standard (SOP) dibentangkan Kementerian Pendidikan lengkap bermula sebelum kemasukan kanak-kanak, sewaktu mereka belajar dalam kelas, begitu juga waktu pulang.
"SOP cara bermain juga ada, waktu makannya... semua lengkap. Tapi perincian SOP ini akan diumumkan Kementerian Pendidikan sendiri, dalam waktu terdekat," katanya pada sidang media harian, hari ini.



Jeng jeng jeng!
Berita yang agak ditunggu oleh semua rakyat Malaysia.
Bercampur baur perasaan bila dengar berita ni.

Bersediakah abamer nak ke tadika semula?
Bersediakah kami nak hantar dia ke tadika semula?

Risau.
Tapi bila fikir dia tak dapat catch up dengan pembelajaran dia pun risau jugak.
Semoga semuanya baik-baik aje.

Semoga dijauhkan dari wabak ini.

Kalian semua macam mana?
Apa pendapat berkenaan tadika buka semula seawal 1 Julai ni?


ps: Bila bagitau abamer yang dia akan sekolah balik lagi 2 minggu, dia menangis. Dah sedap duduk rumah kan. Tanya dia kenapa? Dia kata malulah amir, kalau aliya tu panggil-panggil amir lagi macam mana?

😅

Ke situ pulak awak ni abamer hahaha

Saturday, September 14, 2013

Bila Bayi Mula Mengenal Bahasa?

Adam sekarang memang rancak berbunyi 'aoo' 'agoouu' 'beh' 'errr' dan macam-macam lagilah!

Seronok je tengok anak happy berborak-borak macam tu tau..hehe..


Mungkin ada yang tertanya-tanya, adakah bila kita berkomunikasi dengan anak kecil kita tu, dia faham apa yang kita cakap tu? Sebab seolah-olah kadang-kadang tu dia macam senyum2 bila kita kata dia comel semua tu kan..hehe

Dan ada sumber yang aku baca ni, artikel tu ada menyebut yang bayi ni sebenarnya dah mula mempelajari dan mengecam bahasa yang parents dia tuturkan sejak dari dia dalam rahim emak dia lagi.. dan apabila dia lahir nanti, dia akan mula mengenal perkataan demi perkataan.

Meh aku kongsikan artikel tu kat sini:

Bagi kebanyakan ibu-ibu mengandung yang bermain muzik atau bercakap dengan anak dalam kandungan mereka, tendangan anak dalam perut mungkin menjadi satu-satunya pengesahan bahawa kanak-kanak mendengar itu semua. Tetapi menurut satu kajian baru , kanak-kanak yang belum lahir sememangnya mendengar segala-galanya , termasuk suara orang sekeliling yang membolehkan mereka mula belajar perkataan dan mengingatinya apabila mereka dilahirkan.

"Jika anda meletakkan tangan anda ke atas mulut anda dan bercakap , itu hampir sama dengan apa yang janin anda dengar" Eino Partanen , seorang saintis saraf kognitif di Universiti Helsinki , memberitahu Majalah Sains. "Anda boleh mendengar suara, irama muzik, dan sebagainya. " Bagi janin keupayaan untuk mendengar adalah pada sekitar trimester terakhir kehamilan , ini bermakna otak berkembang dan mereka boleh mula mengenalpasti bunyi dari dunia luar.


" Tatata " vs " Tatota "


Dari minggu ke-29 kandungan, 17 ibu yang telah diberikan rakaman seorang wanita mengulangi perkataan " tatata " beratus kali. Kadang-kadang perkataan ini juga akan berubah kepada " tatota ," kata seorang subjek yang dipanggil " yang penting untuk penyelidikan. Ia mempunyai tiga suku kata, dan kita memilih apa-apa perkataan yang lama untuk membuat ia mencabar bagi otak kecil untuk mencari perubahan dan memberikan mereka sesuatu yang sukar untuk belajar, " Mina Huotilainen , penulis bersama kajian .

Ibu-ibu yang telah diberitahu untuk memainkan rakaman 5-7 kali seminggu , dalam pelbagai cara dan di tempat yang berbeza. Secara keseluruhannya, bayi telah mendengar kata-kata lebih daripada 25,000 kali pada masa kelahiran mereka. Bayi adalah tertakluk kepada electroencephalograms (EEG ), yang mampu untuk menguji ingatan mereka untuk mengenalpasti perkataan melalui elektrod yang dipasang pada kepala mereka. Mereka yang teringat kata-kata menunjukkan tindak balas yang lebih kukuh melalui imbasan, berbanding 16 bayi yang bertindak sebagai kawalan. Apa lagi , tindak balas adalah lebih kuat apabila otak mereka teringat, ". Partanen mengatakan bahawa orang dewasa juga mempunyai tindak balas saraf yang sama apabila mereka sedang belajar bahasa baru.

"Hakikat bahawa belajar dari kerap didedahkan bunyi berlaku semasa bayi masih di dalam rahim bermakna pembelajaran bahasa tidak bermula selepas lahir, tetapi ketika bayi mendengar bunyi dalam rahim. Ia benar-benar agak luar biasa bahawa otak janin mempunyai sifat itu, "Patricia Kuhl , Pengarah University of Washington National Science Foundation Sains Pusat Pembelajaran , memberitahu HealthDay . Dia tidak terlibat dengan kajian ini.


Belajar bahasa (vokal) dari dalam rahim


Penemuan membina dari penyelidikan sebelumnya , yang mendapati bahawa bayi dapat mendengar vokal dari dalam rahim , dan ingat selepas mereka dilahirkan. Untuk kajian ini, bayi mendengar bunyi vokal dalam bahasa ibunda mereka  dan kemudian bahasa asing yang lain. Para penyelidik diuji untuk pengenalpastian dengan menggunakan puting yang disambungkan kepada komputer. Apabila bayi mendengar bunyi yang mereka tidak biasa, mereka tertarik dengan bunyi baru dan cenderung untuk menghisap pada puting lagi. Kajian ini dan lain-lain , bagaimanapun, banyak bergantung kepada tingkah laku bayi dan bukannya reaksi saraf mereka.



Ha..
Makanya, kalau nak ajar anak beberapa bahasa, mulalah dari kecik kot, cuba bercakap dengan dia, tapi pastikan bahasa tu betul lah. Dan elakkan dari bercakap 'bahasa rojak' dalam satu ayat. Macam kalau korang nak cakap ayat:

"Adam, lekas habiskan susu, lepas ni kita pergi main dengan kucing kat luar"

Kalau nak inggeriskan, pastikan 1 ayat tu bahasa inggeris:

"Adam,hurry finish up your milk, after this we will go outside and play with the cat"

Gitteww.. ampunkan kesalahan grammar ku..hik3

Tapi, janganlah cakap macam ni:

"Adam, lekas drink milk, after this kita go outside play dengan cat".

hahaha..
macamlah aku cakap tak rojak kan?

Tapi aku cuba lah untuk tak rojak bila cakap dengan adam..

:D

Tata!

p/s:

Friday, March 20, 2009

Nak tido dalam kemalasan~~

Esaimen melambak...
Baru siap RS lab activity..truk nye syazni!
tp skg nk tido lak..
adoi!
p/s: sebenarnye aku ni pemalas sejak tadika~

Premium Flexible Related Post Widget for Blogger – Blogspot

Ya it's me