Saturday, January 15, 2022

Bagaimana Anda Harus Mencuci Tangan Anda?

Perlu diulangi! Mencuci tangan adalah teknik paling berkesan untuk memastikan kanak-kanak sihat dan mencegah penyebaran kuman.

Gambar hiasan

 Apakah Cara Terbaik untuk Mencuci Tangan?

Inilah cara untuk menghapuskan kuman tersebut. Ajar perkara ini kepada anak-anak anda — atau lebih baik lagi, basuh tangan anda dengan kerap supaya mereka mengetahui betapa pentingnya tabiat baik ini:
1. Menggunakan air bersih yang mengalir, basahkan tangan anda (suam atau sejuk). Periksa sama ada air tidak terlalu panas untuk anak kecil.
2. Buihkan selama lebih kurang 20 saat dengan sabun. Mana-mana sabun akan mencukupi; sabun antibakteria tidak semestinya.
3. Berhati-hati untuk menggosok antara jari anda, di belakang tangan anda, dan di bawah kuku anda, yang mana semua kuman suka bersembunyi. Jangan lupa tentang pergelangan tangan!
4. Bilas dengan baik dan keringkan dengan tuala bersih.

Bilakah Kita Harus Mencuci Tangan?

Untuk menghentikan penyebaran kuman dalam keluarga anda, jadikan peraturan mencuci tangan secara tetap untuk semua orang. Cucilah tangan sebelum anda makan, dan sebelummemasak, selepas menghembus hidung, batuk, atau bersin, selepas berada di luar, selepas menggunakan tandas, selepas membersihkan rumah, selepas menyentuh haiwan, terutamanya haiwan peliharaan keluarga, sebelum dan selepas melawat atau menjaga mana-mana rakan atau saudara-mara yang sakit.

Bagaimana Tangan Bersih Membantu Kesihatan?

Mencuci tangan adalah barisan pertama pertahanan terhadap penularan pelbagai penyakit, daripada selesema biasa kepada jangkitan yang lebih serius seperti meningitis, bronkiolitis, selesema, hepatitis A, dan beberapa jenis cirit-birit.


Apa yang Menyebabkan Kuman Merebak?

Kuman boleh dipindahkan dalam pelbagai cara, termasuk dengan menyentuh tangan yang tidak bersih, menukar lampin yang kotor, minum air yang tercemar atau makan makanan yang dijangkiti, batuk atau bersin, menyentuh permukaan yang tercemar, dan bersentuhan dengan cecair badan orang yang sakit.

Kanak-kanak boleh menjadi sakit hanya dengan menyentuh mata, hidung, atau mulut mereka apabila mereka bersentuhan dengan kuman. Sebaik sahaja mereka telah dijangkiti, biasanya hanya menunggu masa sebelum ahli keluarga yang lain jatuh sakit. Oleh itu, jangan memandang rendah kepentingan mencuci tangan! Anda mungkin menjimatkan wang untuk lawatan doktor jika anda menghabiskan lebih banyak masa di singki.

13 comments:

  1. Bab kena keringkan itu pun tidak kurang pentingnya kan SR.

    ReplyDelete
  2. Kadang2 kita dah pandang ringan hal basuh tangan ni...

    ReplyDelete
  3. Penting jaga kebersihan tangan ni. Kalau tangan kotor sentuh bahagian muka lagi mudah dijangkiti kuman. Terima kasih share :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. usik idung.
      usik mata.
      telinga.
      rongga2 yg boleh kuman lari masuk terus ke dlm badan.
      aduhai :(

      Delete
  4. Kekadang terleka bab basuh tangan ni. Ala kadar je padahal ada step step dia

    ReplyDelete
  5. Benda basic yang penting dan perlu diterapkan pada anak anak dari kecil..

    ReplyDelete
  6. Kebersihan tgn memang sangat -sangat penting . Disitulah tletak banyak bakteria2

    ReplyDelete
  7. tgn ni penting, usik sana sini. pegang itu ini.
    tempat paling mudah kuman singgah.
    tak bebetul cuci tgn, padah akibatnya.
    moreover now covid da mcm2 mutasi nya kan.
    berjaga-jaga la kita, ye.

    ReplyDelete

Ada apa-apa nak tulis? ;)

Premium Flexible Related Post Widget for Blogger – Blogspot