Mengapakah Hari Rehat Penting untuk Produktiviti Tempat Kerja?


Manusia telah mengetahui dari generasi ke generasi bahawa rehat adalah penting untuk kemakmuran, kesihatan, dan keseronokan. Walau bagaimanapun, dalam beberapa dekad yang lalu, semakin ramai pekerja telah mengabaikan hari cuti mereka sebagai balasan untuk jam tambahan di tempat kerja (terutamanya di dunia Barat). Ramai di antara kita telah alpa untuk menjalani hari lapang biasa kerana keperluan produktiviti yang tidak pernah cukup. 
Walau bagaimanapun, walaupun kelihatan aneh, kunci sebenar untuk meningkatkan produktiviti di tempat kerja mungkin adalah untuk bekerja sedikit dan lebih berehat. Berikut ialah beberapa faedah jika mengutamakan hari bersantai dalam kehidupan profesional anda.

1. Anda akan dapat memastikan fikiran anda tajam


Otak berfungsi seperti otot, yang bermaksud bahawa, seperti bisep anda, ia boleh menjadi letih dan haus jika digunakan secara berterusan, dan ia memerlukan rehat untuk sembuh. Masa rehat adalah penting untuk meningkatkan motivasi, belajar dari masa lalu, merancang untuk masa depan, menyerap maklumat baharu, mencipta kenangan, menyelesaikan masalah, mengekalkan tumpuan dan juga mewujudkan kod etika peribadi. Sukar untuk melakukan sesuatu dengan cekap tanpa proses otak yang penting ini. 

Dengan kata lain? Salah satu faktor terpenting untuk kejayaan kerja jangka panjang ialah berhenti seketika.


2. Anda akan lebih berimaginasi


Banyak kajian mengesahkan bahawa memberi fikiran anda berehat secara tetap menggalakkan kreativiti, tetapi terlupa mengambil hari rehat mungkin menjejaskan pemikiran imaginatif. Ini mungkin menjelaskan detik-detik kejelasan yang anda alami semasa mandi atau selepas tidur sebentar — sedikit bukti yang menunjukkan bahawa masa rehat diperlukan untuk otak menghasilkan idea baharu.


3. Anda akan mencapai lebih banyak dalam masa yang singkat


Menurut beberapa kajian, mengambil cuti dari kerja membolehkan anda bekerja dengan lebih cekap apabila anda kembali ke pejabat. Orang yang diarahkan untuk mengambil cuti sehari setiap minggu bekerja melaporkan produktiviti yang lebih baik dan rasa kejayaan yang lebih kuat dari semasa ke semasa dalam satu penyelidikan. Mendorong diri untuk bekerja lebih lama dan melangkau hari rehat, sebaliknya, mengurangkan produktiviti dalam jangka pendek dan panjang.


4. Anda akan dapat membuat pilihan yang lebih bijak


Bekerja tanpa berehat untuk tempoh masa yang panjang boleh meletihkan otak anda, menjejaskan keupayaan anda untuk fokus, meletakkan anda dalam mood yang tidak baik dan secara amnya melembapkan kapasiti emosi anda. Akibatnya, keupayaan mental merosot, menjadikannya semakin sukar untuk membuat rancangan atau pertimbangan yang baik. Mengambil rehat ringkas secara tetap, bersama-sama dengan hari rehat mingguan, akan membantu otak anda mengisi semula keupayaannya, membolehkan anda membuat keputusan yang bijak dan termaklum di tempat kerja.


5. Anda akan kekal sihat


Hari rehat membantu badan dan sistem imun anda membaiki diri anda supaya anda tidak mudah jatuh sakit - dan lebih cenderung untuk mengekalkan kepala anda dalam permainan. Melepek sepanjang hari kerja dengan sekotak tisu adalah pembunuh produktiviti.


6. Anda akhirnya boleh berehat


Anda mungkin tertanya-tanya mengapa ini penting dari segi kecekapan tempat kerja. Kekurangan tidur menjejaskan keupayaan anda untuk fokus, menjadikan anda lebih cenderung untuk dengki pada rakan sekerja dan merendahkan prestasi kerja secara keseluruhan, menurut kajian. Malah, menurut kajian Harvard, kekurangan tidur membebankan dunia perniagaan Amerika kira-kira $63 bilion setiap tahun dalam kehilangan produktiviti. Menggabungkan hari rehat biasa dengan amalan tidur yang sangat baik (seperti menjauhkan peranti daripada katil, menggunakan langsir gelap dan memilih tilam yang selesa) akan membantu anda kekal berehat dan melakukan yang terbaik.


7. Anda akan mempunyai masa untuk berfikir dan meneliti kerja anda


Mengambil sedikit masa membolehkan anda memeriksa bagaimana keadaan berfungsi dan membuat sebarang pengubahsuaian yang diperlukan. Anda menghadapi bahaya untuk mengekalkan tabiat kerja atau struktur yang tidak benar-benar menjadikan anda lebih cekap jika anda tidak meluangkan masa untuk merenung. Cuti sehari juga merupakan peluang yang baik untuk merenung kejayaan anda dan menghidupkan semula tujuan anda, supaya anda boleh kembali bekerja dengan semangat yang diperbaharui.


+++

"Don't kill yourself for a job that would be able to replace you in two weeks if you died."

Post a Comment

7 Comments

  1. Yup.. weekands merupakan hari rehat yang bebas dari kerja..

    ReplyDelete
  2. betul tu. cuti is rehat. walaupun baring atas katil je hhaha

    ReplyDelete
  3. Ayat last tu sangat dalam maknanya

    ReplyDelete
  4. Kerja sendiri macam wak takdelah cuti rehat
    yang ada cuti penat

    ReplyDelete
  5. Sabtu Ahad...salah satu hari ammi akan duduk melepek lepas masak. Takyah jenjalan kita duduk rumah lepak tengok tv je.

    ReplyDelete
  6. Penting sangat rehat ni. Kalau tidak macam ayat last tu. Risau kalau masa rehat dok fikir jugak pasal kerja. Itu yang tak suka tu. huhu...

    ReplyDelete
  7. To be honest bukan two weeks pun Syaz. Kita mati hari ni, esok Bos dah cari orang lain ganti.

    ReplyDelete

Setiap ulasan yang ditulis adalah dibawah tanggungjawab yang memberi komen. Sekiranya mahu berhubung dengan saya, hubungi saya di syaznirahim@gmail.com :)

Every comment written is under the responsibility of the commenter. If you want to contact me, reach me at syaznirahim@gmail.com :)

Apa yang saya tulis di blog ini dahulu, saya sendiri mungkin sudah tidak bersetuju dengan content itu pada hari ini. Semestinya segala penulisan dalam blog ini tidak sesuai untuk dijadikan rujukan (citation/reference) dalam penulisan artikel / jurnal saintifik. Pemilik blog tidak bertanggungjawab sekiranya isi kandungan blog ini diambil sebagai rujukan akademik.

What I wrote on this blog before, I may not agree with the content today. Certainly all writing in this blog is not suitable to be used as a reference (citation/reference) in the writing of scientific articles/journals. The owner of the blog is not responsible if the content of this blog is taken as an academic reference.