Cara Jadikan Rumah Anda Berbau Sedap Sepanjang Masa

 


Setiap rumah mempunyai bau yang unik. Tidak kira betapa bersihnya anda menjaga rumah anda, terdapat semua jenis bau yang menerawang secara semula jadi, terutamanya apabila anda mengambil kira keadaan kucar-kacir haiwan peliharaan yang tidak dapat dielakkan, tong sampah yang melimpah, aroma masakan dan makanan serta kasut dan but berbau. Walaupun sesetengah bau memerlukan kesabaran untuk dihapuskan seperti bau permaidani basah bilik mandi, terdapat banyak cara untuk menyegarkan udara rumah anda dengan mudah secara tetap.

Walaupun anda mungkin tergoda untuk membakar beberapa lilin wangi untuk membaiki aroma yang cepat, lakukan senarai pilihan berkesan yang lain ini — kedua-dua produk komersial dan pilihan semula jadi — untuk menyahbau rumah anda dari atas ke bawah, bermula dengan pembuangan sampah yang berbau busuk. dalam sinki dapur anda.


Bersihkan sampah anda.


Perhatikan bau busuk di dapur anda? Jika ya, periksa sinki. Ia boleh jadi tempat pembuangan sampah. Islam juga mengajarkan setiap pemeluknya untuk selalu menjaga keindahan dan kebersihan. Salah satu problem manusia adalah akhlak, terutama akhlak tentang kebersihan.


Segarkan permaidani dan permaidani


Tidak seperti lantai jubin dan kayu keras, permaidani mewah — dan semua permukaan lembut — memerangkap dan menahan bau, walaupun selepas anda menangani tumpahan makanan dan kucar-kacir haiwan peliharaan. Untuk mengeluarkannya, taburkan baking soda pada keseluruhan permaidani. Sapukan perlahan-lahan ke dalam longgokan di kawasan masalah dengan berus dan biarkan selama mana-mana dari 30 minit hingga satu atau dua jam sebelum menyedut. Pastikan anda membersihkan cawan dan penapis habuk vakum anda terlebih dahulu atau masukkan ke dalam beg bersih untuk penyedutan dan pikap yang terbaik. Kaedah yang sama ini berfungsi untuk katil dan tilam haiwan kesayangan.


Rapikan tong sampah anda.


Tidak menghairankan bahawa dengan gabungan sisa makanan, sisa makanan dan sampah lain yang disimpan oleh tong sampah anda, ia mengeluarkan bau busuk yang tidak menyenangkan. Cara mudah untuk membantu menyegarkannya ialah dengan menaburkan soda penaik ke dalamnya apabila anda menggantikan pelapik atau lapisan dalam sedikit soda penaik di atas sampah semasa ia terkumpul. Atau, letakkan pek atau pod penyahbau, di bawah pelapik tin. Basuh kedua-dua belah tudung dan sekeliling rim tempat serpihan busuk terpercik dan terkumpul, dan selesaikan dengan menggunakan semburan pembasmi kuman untuk membunuh bakteria penyebab bau yang tinggal.


Reneh herba dan buah di atas dapur.


Didihkan air dalam periuk kecil dan tambah hirisan sitrus dan herba, seperti lavender atau pudina. Wap membawa bau harum ke seluruh rumah anda, dan kombo boleh disesuaikan dengan mudah bergantung pada bahan yang anda ada.


Susun lilin wangi ke seluruh rumah anda.


Lilin ialah pilihan yang jelas untuk mengisi rumah anda dengan aroma yang anda suka, tetapi peletakan strategik ialah cara mudah untuk meningkatkan kecekapannya. Labuhkan beberapa lilin di tempat yang paling tidak anda jangkakan — tetapi jangan menyalakannya. Cuba almari linen atau mana-mana fabrik yang mungkin hidup dan dapat menyerap baunya. Anda bukan sahaja mendapat kejutan yang menggembirakan setiap kali anda membuka pintu, malah linen anda akan membawa aroma bersamanya di mana sahaja anda menggunakannya.


Bawa bahagian luar masuk ke rumah


Tumbuhan dalaman membersihkan udara sambil mencantikkan rumah anda dengan serta-merta. Banyak tumbuhan, termasuk melati, kayu putih dan gardenia, menawarkan wangian yang menyenangkan juga. Hanya pastikan anda bersedia untuk menjaga mereka.

Post a Comment

6 Comments

  1. Rumah saya guna Airwick je.. 😀👍🏼

    ReplyDelete
  2. sekarang mcm2 pewangi ada kan, plih je yg mahal ke yg murah.
    pucuk pangkal nya.kena bersih selalu....

    ReplyDelete

  3. Masks now become a daily necessaries because of the COVID-19,non woven mask requires the non woven machine such asmeltblown machine ,or spunmelt non woven machine to be produced to reach the high filtering effect and hygiene requirements.As a fabric machinery company, SUNTECH provides customers the best non woven machine!

    ReplyDelete
  4. suntech textile machinery has over 50 years of developing history, providing automation and intelligent solution for weaving machines, nonwoven machine production lines, and fabric inspection and packing lines.

    ReplyDelete

Setiap ulasan yang ditulis adalah dibawah tanggungjawab yang memberi komen. Sekiranya mahu berhubung dengan saya, hubungi saya di syaznirahim@gmail.com :)

Every comment written is under the responsibility of the commenter. If you want to contact me, reach me at syaznirahim@gmail.com :)

Apa yang saya tulis di blog ini dahulu, saya sendiri mungkin sudah tidak bersetuju dengan content itu pada hari ini. Semestinya segala penulisan dalam blog ini tidak sesuai untuk dijadikan rujukan (citation/reference) dalam penulisan artikel / jurnal saintifik. Pemilik blog tidak bertanggungjawab sekiranya isi kandungan blog ini diambil sebagai rujukan akademik.

What I wrote on this blog before, I may not agree with the content today. Certainly all writing in this blog is not suitable to be used as a reference (citation/reference) in the writing of scientific articles/journals. The owner of the blog is not responsible if the content of this blog is taken as an academic reference.