Tips Ketika Anak Terkena Tonsilitis

 

Tonsillitis adalah penyakit biasa kanak-kanak yang dicirikan oleh keradangan tonsil


Tonsil adalah jisim kecil tisu yang terletak di bahagian belakang tekak di kedua-dua belah lidah. Mereka adalah sebahagian daripada sistem imun badan dan memainkan peranan dalam melawan jangkitan yang masuk melalui mulut dan hidung. Tonsil terdiri daripada tisu limfoid dan mengandungi sel darah putih, yang membantu mengenal pasti dan melawan bakteria dan virus. Walaupun tonsil boleh membantu melindungi tubuh daripada jangkitan, mereka juga boleh dijangkiti atau meradang sendiri, yang membawa kepada keadaan yang dipanggil tonsillitis.

Tonsillitis adalah penyakit biasa kanak-kanak yang dicirikan oleh keradangan tonsil, iaitu kelenjar kecil yang terletak di bahagian belakang tekak. Keadaan ini biasanya disebabkan oleh jangkitan kuman atau virus dan boleh menyebabkan gejala seperti sakit tekak, demam, kesukaran menelan, dan kelenjar bengkak di leher. Jika anak anda telah didiagnosis dengan tonsillitis, terdapat beberapa langkah yang boleh anda ambil untuk membantu mereka berasa lebih baik dan pulih dengan cepat.

1. Galakkan rehat dan penghidratan

Salah satu perkara paling penting yang boleh anda lakukan untuk membantu anak anda pulih daripada tonsillitis ialah menggalakkan mereka berehat dan kekal terhidrasi. Berehat membolehkan badan menumpukan tenaga untuk melawan jangkitan, sambil kekal terhidrat membantu melegakan tekak dan mencegah dehidrasi. Galakkan anak anda minum banyak air, cecair jernih dan cecair suam seperti teh atau sup.


2. Gunakan ubat penahan sakit

Jika anak anda mengalami kesakitan atau ketidakselesaan akibat tonsilitis, anda boleh menggunakan ubat penahan sakit yang dijual di kaunter untuk membantu mengurangkan gejala mereka. Acetaminophen atau ibuprofen boleh diberikan untuk melegakan kesakitan dan mengurangkan demam. Sentiasa ikut arahan dos pada bungkusan atau seperti yang diarahkan oleh doktor anak anda.


3. Berkumur dengan air garam

Berkumur dengan air garam boleh membantu mengurangkan keradangan dan melegakan sakit tekak. Campurkan 1/4 hingga 1/2 sudu teh garam dengan 8 auns air suam dan minta anak anda berkumur dengan larutan tersebut selama 30 saat sebelum meludahkannya. Ini boleh dilakukan beberapa kali sehari.


4. Sediakan diet yang lembut dan sejuk

Makan makanan yang mudah ditelan dan sejuk boleh membantu melegakan tekak dan mengurangkan keradangan. Berikan anak anda makanan lembut seperti sup, smoothie dan ais krim. Elakkan memberi mereka makanan panas atau pedas, yang boleh merengsakan tekak.


5. Gunakan pelembap

Udara kering boleh menyebabkan sakit tekak berasa lebih teruk, jadi menggunakan pelembap (humidifier) di bilik tidur anak anda boleh membantu melembapkan udara dan memberikan kelegaan. Pastikan untuk membersihkan pelembap dengan kerap untuk mengelakkan pertumbuhan bakteria dan acuan.


6. Ikut arahan doktor anda

Jika anak anda telah diberi antibiotik untuk merawat tonsilitis mereka, pastikan anda memberikannya seperti yang diarahkan oleh doktor anda. Jangan hentikan ubat awal, walaupun anak anda mula berasa lebih baik. Ini boleh menyebabkan jangkitan kembali dan berpotensi menjadi lebih teruk.

Anak akan rasa tidak selesa


Ringkasnya, tonsillitis boleh menjadi keadaan yang menyakitkan dan tidak selesa untuk kanak-kanak. Menggalakkan rehat, penghidratan, menggunakan ubat penahan sakit, berkumur dengan air garam, menyediakan diet yang lembut dan sejuk, dan menggunakan pelembap semuanya boleh membantu mengurangkan gejala dan menggalakkan penyembuhan. Ia juga penting untuk mengikut arahan doktor anda dan melengkapkan mana-mana kursus antibiotik yang ditetapkan. Dengan penjagaan dan rawatan yang betul, kebanyakan kanak-kanak dengan tonsillitis akan pulih sepenuhnya dalam masa satu atau dua minggu.

Post a Comment

12 Comments

  1. Tonsil ni kalau serius sampai ada yang kena bedah

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul, ada seseorang yang saya kenal pernah bedah tonsil.

      Delete
  2. good sharing..tq SR.. anak MA pun kadang2 kena jugak ni...

    ReplyDelete
  3. kalau tak buang dari kecil tonsil yang teruk ini, mesti akan melarat sampai besar jgk mcm saya

    ReplyDelete
  4. Terima kasih atas perkongsian, boleh la share ngan adik bongsu SA, Opick tu selalu kena tonsilitis...asyik la demam aje..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama2 SA :) Saya pun kongsikan dari internet juga ni.

      Delete
  5. Sy biasa mkn ice cream vanilla yg cup tu

    ReplyDelete
  6. mesti tak selesa kan bila terkena tu

    ReplyDelete

Setiap ulasan yang ditulis adalah dibawah tanggungjawab yang memberi komen. Sekiranya mahu berhubung dengan saya, hubungi saya di syaznirahim@gmail.com :)

Every comment written is under the responsibility of the commenter. If you want to contact me, reach me at syaznirahim@gmail.com :)

Apa yang saya tulis di blog ini dahulu, saya sendiri mungkin sudah tidak bersetuju dengan content itu pada hari ini. Semestinya segala penulisan dalam blog ini tidak sesuai untuk dijadikan rujukan (citation/reference) dalam penulisan artikel / jurnal saintifik. Pemilik blog tidak bertanggungjawab sekiranya isi kandungan blog ini diambil sebagai rujukan akademik.

What I wrote on this blog before, I may not agree with the content today. Certainly all writing in this blog is not suitable to be used as a reference (citation/reference) in the writing of scientific articles/journals. The owner of the blog is not responsible if the content of this blog is taken as an academic reference.