Tips Memilih Langsir Untuk Ruang Tamu

Terdapat satu elemen hiasan rumah yang anda tidak boleh abaikan - langsir untuk tingkap. Ia adalah salah satu daripada hiasan penting yang boleh menetapkan nada bilik. Daripada ringan dan berangin kepada besar dan hiasan, daripada warna pepejal kepada cetakan, daripada fabrik semata-mata kepada tekstil legap berat — kemungkinannya tidak berkesudahan. Dengan pelbagai pilihan untuk trek, fabrik dan aksesori di luar sana, membuat pilihan yang tepat boleh menjadi agak mengelirukan. Berikut ialah beberapa petua ringkas tentang cara memilih langsir untuk ruang tamu dan kawasan lain yang boleh membantu anda.

Langsir yang betul-betul sepadan dengan dinding boleh mencipta rupa yang minimum. Sebaliknya, warna kontras boleh menambah unsur pop.


# Pilih Fabrik Yang Betul

Jika anda tertanya-tanya cara memilih langsir untuk ruang tamu anda, fabrik langsir memainkan peranan penting kerana ia memberi kesan kepada rupa bilik. Daripada renda nipis kepada kapas ringan, brokat sederhana berat kepada baldu tebal, pilihan anda dalam reka bentuk langsir untuk tingkap adalah banyak. Dua faktor yang perlu anda pertimbangkan semasa menjawab soalan cara memilih langsir dan memilih fabrik anda ialah:

Bahan yang anda pilih untuk rawatan tingkap anda boleh mengubah nada reka bentuk bilik


  • Jumlah cahaya matahari yang anda mahu masuk
  • Suasana dan hiasan bilik anda.  Contohnya, fabrik yang lebih berat sesuai dengan bilik yang lebih tradisional manakala fabrik tipis berfungsi paling baik di bilik minimalis.

Setiap fabrik jatuh berbeza daripada ketinggian dan oleh itu akan kelihatan berbeza apabila berlipat dan ditarik ke belakang. Ini adalah perkara penting yang perlu diingat apabila memilih reka bentuk langsir untuk rumah.

# Cara Memilih Warna Langsir

Tertanya-tanya bagaimana untuk memilih warna langsir untuk rumah anda? Warna reka bentuk langsir anda untuk tingkap dan pintu sebaiknya selaras dengan perabot yang lain. Anda boleh memilih sama ada langsir untuk tingkap yang selaras dengan hiasan atau kontras dengannya. Sekarang bagaimana anda memilih warna langsir? 

Reka bentuk langsir untuk rumah harus melengkapkan perabot di dalam bilik


Anda boleh memilih rupa yang menarik dengan menggunakan langsir dalam warna yang melengkapi warna dinding anda. Sebagai alternatif, jika anda mahu reka bentuk langsir menjadi tumpuan, pilih rona yang kontras dengan perabot dan dinding.


Pilih dengan Bijak Antara Kain Kosong atau bercorak

Sebelum anda memutuskan cara memilih langsir, anda perlu memilih corak. Untuk mengetahui apa yang perlu digunakan—cetakan atau kosong—kita perlu melihat hiasan yang lain. Jika semua perabot lembut lain di dalam bilik adalah warna solid (kosong), menggunakan reka bentuk langsir bercetak untuk rumah anda boleh menjadi pilihan yang baik. 

Pilih corak pada langsir untuk tingkap dan pintu apabila bilik itu penuh dengan warna solid


Perkara sebaliknya berlaku juga. Satu perkara yang perlu diingat semasa memutuskan cara memilih langsir untuk ruang tamu dan bilik lain ialah cetakan menambah berat visual kepada mana-mana elemen. Oleh itu, satu cara untuk bekerja dengan reka bentuk langsir bercetak untuk tingkap ialah memasangkannya dengan perabot berwarna solid yang dilengkapi dengan kusyen bercetak dan permaidani kawasan. Anda boleh menggunakan cetakan unik dan corak geometri dalam ruang kontemporari, manakala bunga akan sesuai dengan hiasan klasik dan tradisional moden.


# Pilih Panjang Langsir yang Ideal untuk Tingkap dan Pintu

Sama ada anda ingin tahu cara memilih langsir untuk ruang tamu atau bilik tidur, panjangnya penting. Langsir yang jatuh tepat ke lantai menjadi trend. Untuk penampilan yang lebih dramatik, anda boleh memilih saiz langsir yang lebih panjang beberapa inci, supaya langsir berlopak di atas lantai. Sebaliknya, jika anda mempunyai anak, anda lebih baik menggunakan langsir beberapa inci di atas lantai. Menamatkan langsir untuk tingkap di ambang adalah satu lagi pilihan klasik, tetapi langsir penuh boleh berfungsi dengan baik.


# Ukur Lebar Langsir Anda untuk Tingkap dan Pintu

Apabila berfikir tentang cara memilih langsir untuk rumah anda, ketahui bahawa lebar juga penting. Lebar ideal langsir anda untuk tingkap dan pintu bergantung pada lebar pengacuan anak tetingkap atau pintu anda. Satu cara untuk mencapai lebar ideal ialah dengan mengukur bingkai dan mendarabnya dengan faktor 2/2.5. Fabrik tambahan membantu menghasilkan rupa yang terkumpul pada sisi apabila langsir ditarik ke belakang.


#Pilih Fabrik Berdasarkan Penyelenggaraan Yang Diperlukan

Kos selenggara langsir perlu diambilkira

Fabrik dan bahan tirai menentukan cara ia perlu dibersihkan dan berapa kerap anda perlu membersihkannya. Walaupun semua langsir dan langsir perlu dicuci setiap tiga hingga enam bulan, terdapat beberapa fabrik yang memerlukan penjagaan yang lebih dan ada yang boleh dicuci dengan mesin.

  • Fabrik penyelenggaraan yang rendah: 
    • Jika anda mencari langsir yang perlu dibasuh dua kali setahun, pilih fabrik kapas atau sintetik. Ini boleh dicuci dengan mesin jika ia tidak berlapik atau sebaliknya, basuh langsir anda dengan cepat. Ini adalah pilihan yang bagus untuk mereka yang mempunyai alahan habuk atau kanak-kanak dan haiwan peliharaan di rumah
  • Fabrik penyelenggaraan tinggi: 
    • Mana-mana langsir yang mempunyai lipatan atau swag mesti dibersihkan dengan kering tanpa mengira fabrik. Walau bagaimanapun, langsir bulu, sutera dan semata-mata mesti dicuci kering atau dicuci dengan tangan dalam air sejuk untuk mengekalkan warna dan bentuknya.
Anda juga boleh memilih untuk mengosongkan langsir dan langsir anda setiap minggu jika anda terdedah kepada alahan habuk.


# Bagaimana Anda Menggantung Langsir Anda?

Sebaik sahaja anda tahu cara memilih langsir untuk ruang tamu dan bilik lain, sudah tiba masanya untuk menggayakannya. Terdapat pelbagai cara anda boleh menggayakan langsir anda seperti trek langsir, cincin langsir, lubang mata, bahagian atas tab, lipatan pensel dan banyak lagi. Gaya yang anda pilih akan bergantung pada estetika bilik.


Post a Comment

3 Comments

  1. mahal kos tukar langsir tiap kali raya

    ReplyDelete
  2. lama tak tukar langsir tingkap, almaklum rumah kita tingkap ada dlm bilik je kt luar takde heheheh

    ReplyDelete
  3. Uncle tak pilih.... setuju je....

    ReplyDelete

Setiap ulasan yang ditulis adalah dibawah tanggungjawab yang memberi komen. Sekiranya mahu berhubung dengan saya, hubungi saya di syaznirahim@gmail.com :)

Every comment written is under the responsibility of the commenter. If you want to contact me, reach me at syaznirahim@gmail.com :)

Apa yang saya tulis di blog ini dahulu, saya sendiri mungkin sudah tidak bersetuju dengan content itu pada hari ini. Semestinya segala penulisan dalam blog ini tidak sesuai untuk dijadikan rujukan (citation/reference) dalam penulisan artikel / jurnal saintifik. Pemilik blog tidak bertanggungjawab sekiranya isi kandungan blog ini diambil sebagai rujukan akademik.

What I wrote on this blog before, I may not agree with the content today. Certainly all writing in this blog is not suitable to be used as a reference (citation/reference) in the writing of scientific articles/journals. The owner of the blog is not responsible if the content of this blog is taken as an academic reference.