Review Filem: Murder Mystery (2019)

 


Murder Mystery ialah filem yang menyeronokkan dan menghiburkan yang membuatkan anda berada di tepi tempat duduk anda dari awal hingga akhir. Plot itu mengikuti seorang pegawai polis New York City, Nick Spitz (lakonan Adam Sandler), dan isterinya, Audrey (lakonan Jennifer Aniston), ketika mereka memulakan percutian Eropah untuk meraikan ulang tahun mereka. Walau bagaimanapun, keadaan berubah secara dramatik apabila mereka mendapati diri mereka berada di tengah-tengah penyiasatan pembunuhan di atas kapal layar jutawan.
Plotnya berjalan lancar dan penuh dengan liku-liku, menjadikannya menarik dan mengujakan. Filem ini menggabungkan unsur komedi dan misteri, menjadikannya gabungan jenaka dan ketegangan yang sempurna. Chemistry antara Sandler dan Aniston sangat baik, dan gurauan jenaka mereka menambahkan keseronokan pada filem itu.



Filem ini bermula dengan Nick Spitz, seorang pegawai polis New York City, dan isterinya Audrey, seorang pendandan rambut, menaiki pesawat ke Eropah untuk percutian yang ditunggu-tunggu. Audrey kecewa apabila mengetahui bahawa Nick telah berbohong tentang destinasi perjalanan mereka, berniat untuk membawanya melawat bajet ke Eropah dan bukannya perjalanan romantis yang dia jangkakan.

Apabila tiba di Eropah, Nick dan Audrey bertemu dengan Charles Cavendish yang menawan dan kaya, yang menjemput mereka untuk menyertainya di atas kapal layar keluarganya untuk perayaan hujung minggu. Semasa di atas kapal layar, ribut petir secara tiba-tiba memaksa semua orang untuk berlindung di dalam. Pada masa ini, bapa saudara jutawan Charles, Malcolm Quince, dibunuh secara misteri.

Sebagai satu-satunya saksi jenayah itu, Nick dan Audrey menjadi suspek di mata tetamu lain, termasuk anak lelaki Malcolm yang terasing, isteri baharunya yang menggali emas, dan supermodel Rusia. Pasangan itu berhasrat untuk membersihkan nama mereka dan menyelesaikan misteri pembunuhan sebelum pembunuh sebenar menyerang lagi.

Plot semakin menebal apabila Nick dan Audrey membongkar jaringan penipuan, pengkhianatan, dan ketamakan, semuanya membawa kembali kepada kekayaan keluarga Quince. Di sepanjang jalan, mereka menghadapi pelbagai halangan, termasuk mengejar kereta berbahaya, melarikan diri sempit, dan banyak herring merah.

Kemuncak filem ini menyaksikan Nick dan Audrey akhirnya mendedahkan punca sebenar pembunuhan itu, dan filem itu berakhir dengan nota yang memuaskan dengan pasangan itu menghidupkan semula percintaan mereka dan menikmati baki percutian Eropah mereka.

Jennifer Aniston dan Adam Sandler dalam Murder Mystery


Secara keseluruhannya, plot Murder Mystery dipenuhi dengan saspens, humor, dan watak-watak menarik yang membuatkan penonton terlibat dari awal hingga akhir. Plot ditulis dengan bijak, watak-wataknya dibangunkan dengan baik, dan detik-detik komedi ditepati masa dengan sempurna. Ia adalah filem yang bagus untuk ditonton bersama rakan atau keluarga, dan ia pasti membuatkan anda terhibur dari awal hingga akhir.

Jennifer Aniston dan Adam Sandler telah muncul dalam filem sebelumnya bersama-sama sebelum Murder Mystery. Kedua-dua pelakon itu sebelum ini berlakon bersama dalam komedi romantik pada tahun 2011, "Just Go with It," yang turut diarahkan oleh Dennis Dugan. Dalam filem itu, Aniston memainkan peminat cinta pada watak Sandler, seorang pakar bedah plastik yang meminta pembantunya menyamar sebagai isterinya yang akan diceraikan tidak lama lagi untuk menutup pembohongan yang dilakukannya untuk menarik perhatian wanita yang lebih muda. "Just Go with It" adalah kejayaan box office, dengan kutipan lebih $214 juta di seluruh dunia.


Post a Comment

2 Comments

  1. dah dlm my list dah, but x layan2 lagi

    ReplyDelete
  2. pairing diorang ni memang ngam. lagi satu suka adam sandler dengan Drew barrymore

    ReplyDelete

Setiap ulasan yang ditulis adalah dibawah tanggungjawab yang memberi komen. Sekiranya mahu berhubung dengan saya, hubungi saya di syaznirahim@gmail.com :)

Every comment written is under the responsibility of the commenter. If you want to contact me, reach me at syaznirahim@gmail.com :)

Apa yang saya tulis di blog ini dahulu, saya sendiri mungkin sudah tidak bersetuju dengan content itu pada hari ini. Semestinya segala penulisan dalam blog ini tidak sesuai untuk dijadikan rujukan (citation/reference) dalam penulisan artikel / jurnal saintifik. Pemilik blog tidak bertanggungjawab sekiranya isi kandungan blog ini diambil sebagai rujukan akademik.

What I wrote on this blog before, I may not agree with the content today. Certainly all writing in this blog is not suitable to be used as a reference (citation/reference) in the writing of scientific articles/journals. The owner of the blog is not responsible if the content of this blog is taken as an academic reference.