Aktiviti di Pulau Burung, Port Dickson, Negeri Sembilan

Assalamualaikum wbt
#throwback

Ayu nak ikut

Punyalah lama post ni terperam dalam draf. Sebenarnya, ini adalah post yang SR nak update selepas SR, Zaimi dan dua orang lagi pensyarah UiTM Negeri Sembilan bawa pelajar subjek berkaitan dengan ekologi ke Pulau Burung, Port Dickson, untuk menjalani kerja lapangan. Kod-kod berkaitan ekologi ni, memang pelajar ada keperluan untuk ke lapangan dan buat kerja amali. 
Jadi, selepas berbincang, kami pun bawa dua bas pelajar ke Pulau Burung. Pulau Burung ni terletak bersebelahan dengan Pantai Cahaya Negeri. Agak mencabar jugalah pengalaman bawa pelajar seramai itu ke sini. Bawa pelajar dah besar ni, cabaran dia lain tau. Tapi biarlah, SR malas nak ulas dalam pos ni 😄


Selepas brief sekali lagi apa yng perlu dilakukan, pelajar pun dilepaskan untuk buat kerja-kerja seperti mengutip sampel, ambil bacaan abiotik faktor dan sebagainya. Ayu pun kami bawa sekali pagi tu. Sebab dia tak berapa sihat. Tak boleh hantar ke tadika. Itu yang angkut sekali. Lagipun, SR dan zaimi naik kereta sendiri masa ni.

SR dan zaimi bawa ayu pusing-pusing dekat Pulau Burung tu, tengok-tengok pemandangan. Ayu pula sibuklah nak bawa set permainan korek pasir pantai dia tu. Kasilah dia korek-korek here and there.


Pemandangan Selat Melaka dari Pulau Burung, Port Dickson





Menjelang tengahari, langit pun dah gelap. Kumpulkan semua pelajar, untuk bawa ke Teluk Kemang pula, untuk makan-makan, solat dan rehat. Sebab sebelah petangnya, pelajar akan di bawa ke Ostrich Farm pula.

Tapi ayu dah semakin pening. Kepala dia pun makin panas. Agaknya sebab tepi pantai kan, memang panas juga. Itu pun kami bawa dia korek pasir tu dekat kawasan teduh. Tapi, dah nama pun budak kecik, akhirnya tewas. Dah terbaring aje atas bangku. 


Belikan dia aiskrim sikit, bagi minum air masak banyak-banyak. Legalah sikit dia lepas tu. Tapi, akhirnya SR ambil keputusan bawa ayu balik rumah aje. Sebab ada 3 lagi pensyarah boleh iring pelajar ke Ostrich Farm tu. Zaimi pun setuju. Sebab takut ayu melarat. 


Zaimi suruh SR balik dulu ke rumah bawa ayu. Dia nanti balik naik bas sahaja dengan pelajar, nanti sampai di Senawang, dia turun, dan SR jemputlah dia nanti. Sekian throwback bawa ayu ikut fieldtrip pada semester lepas.

Ada anak kecil macam tu lah. Tak ada pula saudara-mara tinggal berdekatan huhu...

Oh ya, mungkin ada yang tertanya-tanya, jika ke Pulau Burung, Port Dickson ni, aktiviti apa yang boleh dilakukan?

Ha mari SR kongsikan~

+++

Pulau Burung ini merupakan destinasi pelancongan popular yang terletak di Port Dickson, Malaysia. Ia menawarkan pelbagai aktiviti yang boleh dinikmati pengunjung. Berikut adalah beberapa aktiviti yang boleh anda lakukan di Pulau Burung:

Memerhati Burung: Seperti namanya, Pulau Burung terkenal dengan spesies burung yang pelbagai. Pemerhati burung boleh meneroka pulau dan memerhati pelbagai burung di habitat semula jadi mereka.

Nature Walks: Berjalan-jalan santai di sepanjang denai pulau dan nikmati keindahan pemandangan alam sekitar. Pulau Burung adalah rumah kepada kehijauan yang subur, tumbuh-tumbuhan pantai dan landskap yang menawan.

Fotografi: Tangkap landskap yang indah dan hidupan liar yang banyak melalui lensa kamera anda. Pulau Burung menyediakan peluang yang luas kepada peminat fotografi untuk menangkap gambar yang menakjubkan.

Santai Pantai: Pulau ini mempunyai pantai yang indah di mana anda boleh berehat, berjemur di bawah sinar matahari dan menikmati suasana yang tenang. Berendam di perairan sejernih kristal atau sekadar berehat di pantai berpasir.

Berkelah: Bungkus bakul berkelah dan nikmati hidangan yang lazat di tengah-tengah alam semula jadi. Pulau Burung mempunyai kawasan perkelahan yang ditetapkan di mana anda boleh duduk, berehat dan menikmati hidangan bersama orang tersayang.

Snorkeling dan Selam Skuba: Jika anda berminat dengan pengembaraan bawah air, anda boleh menerokai hidupan marin yang meriah di sekitar Pulau Burung. Peluang snorkeling dan selam skuba tersedia, membolehkan anda menemui terumbu karang yang menakjubkan dan menemui pelbagai spesies marin.

Berkayak dan Berkanu: Sewa kayak atau kanu dan kayuh di sekitar perairan pulau itu. Ini adalah cara yang hebat untuk menerokai pantai, mengagumi pemandangan, dan melakukan senaman dalam proses itu.

Memancing: Penggemar aktiviti memancing boleh mencuba nasib di perairan sekitar Pulau Burung. Lontar joran anda dan lihat sama ada anda boleh melihat beberapa spesies ikan tempatan.

Pemandangan Matahari Terbenam: Saksikan matahari terbenam yang menakjubkan dari pulau itu. Cari tempat di pantai atau sudut pandang dan nikmati warna-warna yang memukau ketika matahari terbenam di kaki langit.

Berkhemah: Jika anda mencari pengalaman yang mengasyikkan, anda boleh berkhemah di Pulau Burung. Beberapa tapak perkhemahan disediakan, membolehkan anda bermalam di bawah bintang dan bangun dengan bunyi alam semula jadi.

Jangan lupa untuk menyemak dengan pihak berkuasa tempatan atau pengendali pelancongan untuk sebarang peraturan atau garis panduan khusus untuk aktiviti di Pulau Burung bagi memastikan lawatan yang selamat dan menyeronokkan.
 

Post a Comment

1 Comments

  1. Dapat pergi bercuti ni macam satu ketenangan pada emosi..

    ReplyDelete

Setiap ulasan yang ditulis adalah dibawah tanggungjawab yang memberi komen. Sekiranya mahu berhubung dengan saya, hubungi saya di syaznirahim@gmail.com :)

Every comment written is under the responsibility of the commenter. If you want to contact me, reach me at syaznirahim@gmail.com :)

Apa yang saya tulis di blog ini dahulu, saya sendiri mungkin sudah tidak bersetuju dengan content itu pada hari ini. Semestinya segala penulisan dalam blog ini tidak sesuai untuk dijadikan rujukan (citation/reference) dalam penulisan artikel / jurnal saintifik. Pemilik blog tidak bertanggungjawab sekiranya isi kandungan blog ini diambil sebagai rujukan akademik.

What I wrote on this blog before, I may not agree with the content today. Certainly all writing in this blog is not suitable to be used as a reference (citation/reference) in the writing of scientific articles/journals. The owner of the blog is not responsible if the content of this blog is taken as an academic reference.