Perkara Untuk Dilakukan Ketika Menaiki Kapal Terbang

 


Menaiki kapal terbang merujuk kepada proses memasuki pesawat sebagai persediaan untuk penerbangan. Proses menaiki pesawat biasanya bermula dengan pengumuman daripada kakitangan syarikat penerbangan atau lapangan terbang, yang menunjukkan masa dan pintu masuk penerbangan.

Penumpang biasanya dipanggil menaiki dalam kumpulan atau zon, yang ditetapkan berdasarkan faktor seperti kelas tempat duduk, status keutamaan atau lokasi tempat duduk. Sebagai contoh, penumpang yang melakukan perjalanan dalam kelas pertama atau perniagaan atau berkeperluan khas boleh dipanggil untuk menaiki pesawat terlebih dahulu, diikuti oleh penumpang dalam kelas tempat duduk lain.

Sebelum menaiki pesawat, penumpang dikehendaki menunjukkan pas masuk dan pasport mereka (jika melancong ke antarabangsa) kepada kakitangan syarikat penerbangan atau kakitangan keselamatan di pintu masuk. Setelah dibersihkan, penumpang akan memasuki jambatan jet, iaitu laluan pejalan kaki berbumbung yang menghubungkan terminal lapangan terbang ke pintu pesawat.

Apabila berada di dalam pesawat, penumpang akan mencari tempat duduk yang ditetapkan dan menyimpan bagasi mereka di dalam tong sampah di atas kepala atau di bawah tempat duduk di hadapan mereka. Penumpang dijangka mematuhi arahan kru penerbangan, seperti memasang tali pinggang keledar mereka, menyimpan meja dulang dan tempat duduk dalam kedudukan tegak, dan mematikan peranti elektronik semasa berlepas dan mendarat.

Sebaik sahaja semua penumpang telah menaiki dan menetap di dalam, pesawat akan mula menaiki teksi ke landasan untuk berlepas. Proses menaiki pesawat boleh berbeza-beza bergantung pada syarikat penerbangan dan lapangan terbang, tetapi mengikut arahan kakitangan syarikat penerbangan dan bersedia boleh membantu menjadikan pengalaman lebih lancar dan lebih cekap.


Berikut adalah 7 perkara yang boleh anda lakukan semasa menaiki kapal terbang:

Susun bagasi tangan anda: Setelah anda sampai ke tempat duduk anda, luangkan sedikit masa untuk mengatur bagasi tangan anda. Ini akan membantu anda mengakses item yang anda perlukan dengan cepat semasa penerbangan dan mengelakkan daripada perlu menyelongkar beg anda kemudian.

Periksa tempat duduk anda: Luangkan sedikit masa untuk memeriksa tempat duduk anda untuk sebarang kerosakan atau kotoran, dan pastikan semuanya berfungsi. Jika terdapat sebarang masalah, maklumkan pramugari sebelum berlepas.

Semak jadual perjalanan anda: Keluarkan jadual perjalanan atau pas masuk anda dan semak semula butiran penerbangan anda, termasuk nombor pintu masuk, masa berlepas dan penetapan tempat duduk. Ini akan membantu anda mengelakkan sebarang kekeliruan atau tekanan saat akhir.

Baca kad keselamatan: Walaupun anda seorang pengembara yang berpengalaman, adalah idea yang baik untuk menyemak kad keselamatan yang terletak di dalam poket tempat duduk di hadapan anda. Membiasakan diri dengan prosedur kecemasan boleh membantu memastikan anda selamat sekiranya berlaku kecemasan.

Dengar pengumuman: Beri perhatian kepada sebarang pengumuman yang dibuat oleh kru penerbangan, termasuk maklumat tentang tempoh penerbangan, jangkaan turbulensi dan sebarang arahan khas.

Regangkan dan gerakkan sekeliling: Jika anda mempunyai masa tambahan sebelum berlepas, gunakannya untuk meregang dan bergerak. Ini boleh membantu meningkatkan peredaran dan mengelakkan ketidakselesaan semasa penerbangan.

Bersantai: Akhir sekali, tarik nafas panjang dan cuba berehat. Perjalanan boleh menimbulkan tekanan, tetapi kekal tenang dan fokus boleh membantu menjadikan pengalaman itu lebih menyeronokkan.


Menaiki kapal terbang boleh menjadi pengalaman yang tertekan bagi sesetengah orang, tetapi terdapat beberapa perkara yang boleh anda lakukan untuk kekal tenang semasa penerbangan:

Amalkan pernafasan dalam: Tarik nafas perlahan dan dalam boleh membantu menenangkan sistem saraf anda dan mengurangkan kebimbangan. Tarik nafas perlahan-lahan melalui hidung anda dan hembus melalui mulut anda, memberi tumpuan kepada sensasi udara yang bergerak masuk dan keluar dari badan anda.

Dengar muzik yang menenangkan: Bawa senarai main muzik yang menenangkan atau bunyi alam semula jadi untuk didengar semasa penerbangan. Ini boleh membantu mengalihkan perhatian anda daripada sebarang tekanan dan mewujudkan suasana yang lebih santai.

Gunakan teknik relaksasi: Eksperimen dengan teknik relaksasi yang berbeza, seperti relaksasi otot progresif atau visualisasi. Teknik ini boleh membantu anda berasa lebih asas dan terkawal semasa penerbangan.

Kekal terhidrat: Minum banyak air semasa penerbangan boleh membantu memastikan badan dan minda anda tenang. Dehidrasi boleh menyebabkan sakit kepala, keletihan, dan gejala lain yang boleh memburukkan kebimbangan.

Kekal terganggu: Bawa buku, teka silang kata atau bentuk hiburan lain untuk memastikan fikiran anda sibuk semasa penerbangan. Ini boleh membantu mengurangkan kebimbangan dengan mengalihkan tumpuan anda daripada sebarang kebimbangan atau tekanan.

Bercakap dengan rakan atau ahli keluarga yang dipercayai: Jika anda melancong dengan seseorang yang anda percayai, berbincang dengan mereka tentang sebarang kebimbangan atau kebimbangan yang mungkin anda alami. Bercakap tentang perasaan anda boleh membantu anda memprosesnya dan berasa lebih disokong.

Dapatkan bantuan profesional: Jika anda mempunyai kebimbangan yang teruk atau fobia terbang, pertimbangkan untuk mendapatkan bantuan profesional daripada ahli terapi atau kaunselor. Mereka boleh memberi anda strategi mengatasi dan alatan lain untuk membantu anda menguruskan kebimbangan anda semasa penerbangan. 

Post a Comment

2 Comments

  1. teringat masa2 1st time naik kapal terbang ....tipu la x takut kan but lama2 seronok dah.
    now dah rindu nak travel naik flight...

    ReplyDelete
  2. First2 naik flight dulu memang rasa seram, panik, takut dan macam2 difikiran..bila dah ada di udara baru rasa ok...

    ReplyDelete

Setiap ulasan yang ditulis adalah dibawah tanggungjawab yang memberi komen. Sekiranya mahu berhubung dengan saya, hubungi saya di syaznirahim@gmail.com :)

Every comment written is under the responsibility of the commenter. If you want to contact me, reach me at syaznirahim@gmail.com :)

Apa yang saya tulis di blog ini dahulu, saya sendiri mungkin sudah tidak bersetuju dengan content itu pada hari ini. Semestinya segala penulisan dalam blog ini tidak sesuai untuk dijadikan rujukan (citation/reference) dalam penulisan artikel / jurnal saintifik. Pemilik blog tidak bertanggungjawab sekiranya isi kandungan blog ini diambil sebagai rujukan akademik.

What I wrote on this blog before, I may not agree with the content today. Certainly all writing in this blog is not suitable to be used as a reference (citation/reference) in the writing of scientific articles/journals. The owner of the blog is not responsible if the content of this blog is taken as an academic reference.