7 Barang Penting Yang Tak Boleh Lupa Bawa Ketika Peperiksaan

 


Anda sudah menghabiskan berjam-jam untuk belajar, tetapi adakah anda ingat untuk membawa semua yang anda perlukan untuk peperiksaan? Jangan risau, kami telah menyenaraikan 7 barang penting yang harus ada dalam beg anda pada hari peperiksaan!


1. Pensel 2B dan Pemadam

Kegunaan: Pensel 2B adalah keperluan untuk mengisi lembar jawaban objektif. Pastikan pensel anda cukup tajam untuk menulis dengan jelas dan pemadam untuk menghilangkan sebarang kesilapan.


2. Pen Biru atau Hitam

Kegunaan: Untuk peperiksaan yang memerlukan jawapan subjektif, pen yang berfungsi dengan baik adalah mustahak. Pilihlah pen yang tidak mudah tersumbat dan selesa digunakan untuk menulis panjang.


3. Pembaris

Kegunaan: Pembaris / Penggaris membantu anda untuk menarik garisan yang lurus dan rapi, terutama dalam subjek matematik atau lukisan.


4. Kalkulator Saintifik

Kegunaan: Kalkulator adalah penyelamat dalam subjek yang memerlukan pengiraan kompleks seperti matematik dan fizik. Pastikan kalkulator anda berfungsi dengan baik dan dibenarkan oleh pihak peperiksaan.


5. Kad Pengenalan atau Pas Pelajar

Kegunaan: Kad pengenalan atau pas pelajar diperlukan untuk mengesahkan identiti anda. Simpan di tempat yang mudah diakses agar tidak kelam kabut mencarinya.


6. Jam Tangan

Kegunaan: Menjaga waktu adalah kritikal ketika peperiksaan. Jam tangan membantu anda mengagihkan masa dengan bijak untuk setiap bahagian atau soalan.


7. Air Minum

Kegunaan: Jangan biarkan dehidrasi mengganggu fokus anda. Bawa botol air minum untuk menjaga kelembapan dan kesegaran minda.


Sebelum hari peperiksaan, semak semula senarai ini dan pastikan anda mempunyai semua yang anda perlukan. Dengan persiapan yang rapi, anda boleh menghadapi peperiksaan dengan tenang dan keyakinan. 

Semoga berjaya!

Macam nenek SR selalu pesan, jangan leley!

Post a Comment

10 Comments

  1. 8. Gula-gula
    9. Tisu - kot kot memerlukan
    10. Pad untuk pelajar perempuan!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya betul terima kasih sebab tolong tambahkan ya :)

      Delete
  2. Ini kalau salah satu tertinggal pun boleh gelabah tak fokus nak jawab exam dah. Kena sediakan checklist siap siap supaya tak terlupa.

    ReplyDelete
  3. terpaling penting kad pengenalan, benda lain boleh pinjam membe heheheh

    ReplyDelete
  4. thanks for sharing...eqin klu nk masuk exam mmg mlm da ready n cek smua

    ReplyDelete
  5. Nice sharing. Teringat masa sekolah Dulu. Malam sebelum exam dua Tiga Kali check keperluan exam. Takut kalau² Ada yang tertinggal.

    ReplyDelete
  6. Kalau saya dulu selalu bawa juga saputangan (handkerchief) untuk lap keringat saat ujian berlangsung.

    Salam,

    ReplyDelete
  7. Pernah tolong2 sekolah edarkan makanan untuk SPM....ada student lupa bawa kalkulator untuk subjek Matematik......

    ReplyDelete
  8. insyaAllah, eh mcm nak ambik peperiksaan pula ni.. :D.. ldy sampai sekarang asyik mimpi ambik periksa math.. aduhai xboleh jawab... soalan smua blur jerk.. huhuhuhu..

    ReplyDelete
  9. yer..sgt betul. MA pun dok ingatkan Ian hari2..risau tul

    ReplyDelete

Setiap ulasan yang ditulis adalah dibawah tanggungjawab yang memberi komen. Sekiranya mahu berhubung dengan saya, hubungi saya di syaznirahim@gmail.com :)

Every comment written is under the responsibility of the commenter. If you want to contact me, reach me at syaznirahim@gmail.com :)

Apa yang saya tulis di blog ini dahulu, saya sendiri mungkin sudah tidak bersetuju dengan content itu pada hari ini. Semestinya segala penulisan dalam blog ini tidak sesuai untuk dijadikan rujukan (citation/reference) dalam penulisan artikel / jurnal saintifik. Pemilik blog tidak bertanggungjawab sekiranya isi kandungan blog ini diambil sebagai rujukan akademik.

What I wrote on this blog before, I may not agree with the content today. Certainly all writing in this blog is not suitable to be used as a reference (citation/reference) in the writing of scientific articles/journals. The owner of the blog is not responsible if the content of this blog is taken as an academic reference.