Apa Yang Perlu Diambil Tahu Tentang Cuaca Panas?

Assalamualaikum wbt



Panas, puasa pula tu. Jadi, diri sendirilah yang kena cakna pada diri kita sendiri. Sambil-sambil cakna juga pada anak-anak dan individu bawah jagaan kita.




Cuaca panas boleh menjadi cabaran yang mencabar, terutamanya di negara-negara tropika seperti Malaysia. Bagi menguruskan diri ketika cuaca panas, penting untuk memastikan kita sentiasa terhidrasi dengan minum air secukupnya dan mengelakkan daripada terdedah kepada sinaran matahari secara berlebihan. Selain itu, memakai pakaian yang longgar dan berwarna terang serta mengambil kesempatan untuk berehat di tempat yang sejuk juga dapat membantu mengurangkan kesan negatif cuaca panas terhadap kesihatan kita. Amalan kesihatan yang sederhana seperti ini dapat membantu kita menikmati cuaca panas tanpa mengalami masalah kesihatan yang serius.

Moga kita semua sihat-sihat selalu.

Nota SR: Ini baru panas dunia uuii...

Post a Comment

6 Comments

  1. Kena minum air cukup wpun berpuasa. Bangun tidur sebelum sahur, pastikan minum segelas dulu air kosong.

    ReplyDelete
  2. Panas akhirat nanti, mampukah kita tahan?

    ReplyDelete
  3. Tk perkongsiannya
    Semoga cuaca panas cepat berakhir

    ReplyDelete
  4. Sekarang ni bahang lain mcm. Sampai bila la cuaca nak panas mcmni.

    ReplyDelete
  5. Ah memang benar Mbak udara demikian panas, demikian juga disini.
    Kadang kalau sore atau malam masih suka turun hujan, alhamdulillah panas nya agak berkurang...
    Terima kasih tip melindungi diri nya Mbak

    salam,

    ReplyDelete
  6. Jakarta sendiri sedang hujan setiap hari kak , tapi daerah Medan dan sumatera panaaaas. Mungkin krn lokasi pun dekat malaysia kan. Puasa di saaat panas memang lebih mencabar. Minum air putih yg cukup saat sahur dan berbuka. Kalo bisa tak kluar, memang lah tak nak kluar. Tapi kalo terpaksa, saya pun tak akan lupa pakai pelindung uv

    ReplyDelete

Setiap ulasan yang ditulis adalah dibawah tanggungjawab yang memberi komen. Sekiranya mahu berhubung dengan saya, hubungi saya di syaznirahim@gmail.com :)

Every comment written is under the responsibility of the commenter. If you want to contact me, reach me at syaznirahim@gmail.com :)

Apa yang saya tulis di blog ini dahulu, saya sendiri mungkin sudah tidak bersetuju dengan content itu pada hari ini. Semestinya segala penulisan dalam blog ini tidak sesuai untuk dijadikan rujukan (citation/reference) dalam penulisan artikel / jurnal saintifik. Pemilik blog tidak bertanggungjawab sekiranya isi kandungan blog ini diambil sebagai rujukan akademik.

What I wrote on this blog before, I may not agree with the content today. Certainly all writing in this blog is not suitable to be used as a reference (citation/reference) in the writing of scientific articles/journals. The owner of the blog is not responsible if the content of this blog is taken as an academic reference.