Search This Blog

Tuesday, November 17, 2020

TAK FAHAM | FIKSYEN

 TAK FAHAM



“Kau boleh duduk bilik belakang ni Tim. Dulu Jahra guna bilik ni jadi bilik ‘wardrobe’ dia. Lepas dia pergi, memang aku tak pakai pun bilik ni”, terang Fendi sambil membuka pintu bilik paling hujung dalam rumahnya ini. Hatim hanya menurut masuk sambil memerhatikan segenap sudut bilik itu.

Ada sebungkus narita biru berbunga oren yang terlipat kemas dalam beg plastiknya, dua biji bantal, sekeping cermin dinding bersaiz sederhana dan sebuah ampaian kain setinggi pinggang. Suasana gelap bilik itu bertukar cerah menyilau apabila Fendi menguakkan kain langsir yang menutupi tingkap nan satu.  Hatim dapat melihat beberapa orang lelaki sedang bermain bola sepak di atas padang yang berada di belakang rumah Fendi ketika ini.

“Kau rehatlah dulu hari ni. Esok baru kau datang kedai aku, selalu aku buka kedai dalam pukul sepuluh pagi”, kata Fendi sambil bersandar di dinding. Hatim boleh lihat, Fendi seakan-akan tidak selesa berada di dalam bilik ini. Matanya banyak dihabiskan dengan memandang ke lantai sahaja.

Fendi adalah kawan lama yang merangkap jiran sebelah rumahnya sewaktu kecil dulu. Kini Fendi hanya duduk seorang diri di rumahnya sejak kembali membujang beberapa bulan yang lepas. Bekas isterinya, Jahra, telah meminta untuk bercerai dek kerana angau bercinta dengan lelaki dari Australia bak kata Fendi. Entahlah Hatim pun tak berapa nak tahu. Yang Hatim tahu, dia memang sangat memerlukan kerja ketika ini. Nampak saja iklan jawatan kosong oleh Fendi di Facebook minggu lepas, Hatim tak teragak-agak merebut peluang! Biarlah walau jawatan biasa-biasa saja pun.

“Kau ok ke ni?”, soal Hatim sambil melabuhkan punggung ke lantai yang beralas karpet yang sudah pun lusuh. Fendi tergelak kecil mendengarkan soalan Hatim itu.

“Mana nak ok Tim, masih dalam fasa ‘move on’. Nasib baik tak ada anak lagi”, Fendi melepaskan keluhan yang panjang, matanya masih lagi memandang ke lantai.

“Kot iya pun kenapa tunduk je dari tadi?”, sambung Hatim lagi sambil memeluk bantal.

“Tunduklah sebab dalam bilik ni banyak hantu. Tak sanggup aku nak tengok hantu tu”, balas Fendi selamba sambil meletakkan kedua tangan ke belakang kepala, terus bersandar di dinding yang sama.

“Hantu?”, bulat mata Hatim merenung Fendi. 

Hai seram juga nak tidur malam-malam kalau ada makhluk lain yang menumpang sama!

“Hantu bayangan Jahralah. Inikan bilik baju dia. Setiap inci dalam bilik ni, aku boleh nampak Jahra. Ini bilik ‘favourite’ dia”, terang Fendi lagi. Terbit pula perasaan kasihan dalam diri Hatim melihat kawannya ini terpaksa melalui perkara begini di usia yang masih agak muda.

 

“Sebab tu aku ajak kau duduk sini. Boleh aku letak kau dalam bilik ni bagi hilang harum bau Jahra. Ganti dengan bau busuk kau. Cepat sikit aku boleh ‘move on’!”, sambung Fendi lagi sambil ketawa besar sebelum dibaling dengan bantal oleh Hatim yang mulai naik berang.

Hampeh kau Fendi!

++++++

Jam menunjukkan hampir pukul sepuluh malam sewaktu Hatim balik ke rumah Fendi setelah selesai urusan mengambil motorsikal lama yang dipinjamkan oleh adik iparnya. Penuh berhati-hati, Hatim yang masih terkial-kial mengenalpasti setiap anak kunci yang diberi oleh Fendi cuba untuk masuk ke dalam rumah. Sejuk juga hendak berlama-lama di luar di kala malam begini.

Suasana gelap gelita di rumah Fendi ini sedikit sebanyak menimbulkan tanda tanya dalam hati Hatim. Kereta masih terletak kemas, sama seperti sewaktu Hatim meninggalkan rumah ini siang tadi. Namun kelihatannya seperti Fendi langsung tidak menyalakan walau satu lampu di rumahnya ketika ini.

Ada ke tidak Fendi ni?

“Assalamualaikum”, tiada jawapan. Sunyi. “Fendi!?”, laung Hatim sebaik sahaja dia menguak pintu utama rumah itu. Telahannya tepat, memang tidak ada segaris cahaya lampu pun yang terpasang dari dalam. Tambahan pula kedudukan rumah Fendi yang berada di tengah-tengah deretan perumahan teres ini, memang tiada tingkap di kiri dan kanan dinding rumah. Cahaya dari lampu jalan di hadapan tidak mencukupi untuk membantu Hatim melihat ketika ini.

Senyap sunyi, Fendi tidak menyahut langsung panggilan Hatim. Meraba-raba Hatim mencari suis lampu di dinding bersebelahan pintu masuk itu. Belum pun sempat tangan Hatim berjaya menyentuh mana-mana suis lampu, kakinya pedih akibat terpijak sesuatu yang tajam.

“Aduh!!”, refleks, Hatim terduduk di lantai menahan kesakitan. Lantas telefon bimbit dikeluarkan dari kocek seluar, ‘flashlight’ segera dinyalakan ke arah tapak kakinya yang tertusuk objek tajam tadi. “Alamak luka pulak! Nasib baik tak teruk”, menyesal pula kerana dia tidak terfikir untuk menyuluh dengan ‘flashlight’ ini sewaktu meraba mencari suis lampu tadi.

Hatim mengalihkan arah cahaya dari lampu suluh telefon bimbitnya itu ke arah objek yang dia terpijak tadi. Kelihatan seperti serpihan-serpihan kaca yang berkilau terkena suluhan lampu itu.

“Apa benda ni?”, Hatim tidak dapat menekanya. Perlahan-lahan Hatim berdiri untuk memetik suis lampu yang Hatim sudah dapat kenalpasti di mana letaknya di dinding itu. Hatim mengecilkan bukaan matanya apabila segenap ruang tamu rumah Fendi itu mulai terang selepas suis lampu diketik.

“Huish, sampai hancur telefon si Fendi ni. Patutlah aku telefon tadi masuk ‘voicemail’ memanjang”, kata Hatim sendirian selepas melihat dengan lebih dekat objek yang dipijaknya tadi. Namun kelibat Fendi masih tidak kelihatan. Terbit juga rasa takut dihati Hatim ketika ini, manalah tahu sebenarnya ada penjenayah yang sedang bersembunyi di mana-mana sudut, bersedia untuk menghentak dirinya pula.

“Fendi! Fendi! Mana kau?”, laung Hatim sekuat hatinya sambil tertengkot-tengkot berjalan mencari kelibat kawannya itu. Pintu bilik tidur Fendi, Hatim kuak dengan sekuat hati. Keadaan di dalam bilik sama gelap seperti di luar tadi lalu segera lampu dihidupkan. Tiada kelibat Fendi di dalamnya tetapi Hatim boleh dengar dengan jelas bunyi air pancur yang terbuka dari bilik mandi yang terletak di hujung bilik Fendi.

TOK TOK TOK

Keras ketukan Hatim sambil terus melaungkan nama Fendi yang masih tidak berkutik. Hatim cuba memusingkan tombol pintu bilik mandi itu. Rupanya tidak berkunci. Tanpa lengah, Hatim terus menerjah masuk.

“Fendi?”, terkesima Hatim melihat sekujur tubuh Fendi yang berbaring mengerekot di atas lantai sambil terketar-ketar. Wajahnya ditangkupkan ke bawah. Sayup-sayup, berselang-seli dengan bunyi air pancur yang mencurah membasahi tubuh Fendi, kedengaran ratapan hiba dari Fendi.

Paip segera dipulas oleh Hatim, mematikan pancuran air yang sejuk itu dari terus membasahi tubuh kawannya ini. Perlahan-lahan Hatim memegang bahu Fendi yang masih terhinggut-hinggut menangis.

“Bro, jangan sampai macam ni”, Hatim cuba memujuk.

++++++

Hatim terus merenung Fendi yang berkelubung dengan tiga lapis selimut di hadapannya ketika ini. Setelah berjaya memujuk Fendi untuk bangkit dan keluar dari bilik mandi tadi, Fendi memang langsung tidak bersuara. Hanya jasadnya bergerak menurut arahan Hatim agar dia menukar pakaian yang sudah lencun dan keluar untuk duduk di ruang tamu.

Sesekali Fendi berbalas pandang dengan Hatim, namun bibirnya langsung tidak bergerak mengeluarkan apa-apa penjelasan. Hatim meletakkan serpihan telefon bimbit yang berkecai di hadapan pintu rumah tadi di atas meja kopi di hadapan mereka berdua. Fendi hanya menggerakkan bebola matanya untuk memandang seketika ke arah itu sebelum kembali merenung kosong ke arah lain.

 “Ada sebabnya Tuhan gerakkan hati aku untuk tinggal kat sini. Dan disebabkan itu, aku jadi insan terpilih untuk jumpa kau dalam bilik mandi tadi”, penuh tersusun ayat Hatim, bimbang juga Fendi tidak selesa dengan pertanyaannya selepas ini.

“Kalau kau nak pendam, aku tak boleh paksa. Hati kau, jiwa kau, perasaan kau. Tapi kalau kau rasa nak cerita, aku ada kat sini”, sambung Hatim lagi. Fendi menarik nafasnya dalam-dalam sebelum dilepaskan kembali dengan perlahan-lahan. Hatim hanya terus memerhati dalam simpati. Dalam hati dia sudah meneka-neka, semua ini mesti ada kaitan dengan Jahra.

“Baru je habis iddah Tim. Baru sangat”, keluh Fendi sambil menekup muka dengan kedua tapak tangannya.

“Apa yang jadi sebenarnya? Kenapa sampai hancur lebur telefon kau ni?”, soal Hatim sambil meletakkan tangan ke atas longgokkan serpihan telefon bimbit Fendi tadi.

“Jahra hantar kad jemputan kahwin ikut Whatsapp”, balas Fendi pendek sambil menyapu air mata yang mulai jatuh.

“Dia nak kahwin dah ke?”, Fendi hanya mengangguk lesu, mengiakan apa yang ditanya oleh Hatim itu.

“Kejam! Jemput aku pergi majlis kahwin dia dengan mat saleh tu satu hal. Lepas tu siap tulis tagline ‘This Time Love Is Real’ pula tu dekat kad kahwin tu. Apa selama ni dia ingat aku bagi cinta palsu ke?”, semakin laju air mata yang mengalir di pipi Fendi.

“Sebab tu kau baling telefon kau?”, tanya Hatim menambah perisa kepada perbualan mereka ketika ini.

“Aku geram”, balas Fendi ringkas.

“Kau yakin dia nak kata cinta kau yang palsu?”, soal Hatim lagi sambil terus merenung wajah Fendi. “Entah-entah dia tengah mengaku dia yang tak cintakan kau betul-betul dulu”, tambah Hatim lagi. Fendi hanya mendengar, tidak membalas walau sepatah.

“Sudahlah mengenang orang yang tak sudi, sampai makan diri macam ni”, dan kata-kata Hatim itu hanya dibiarkan sepi tidak berbalas oleh Fendi.

++++++

Hari-hari yang berlalu kelihatan seperti biasa. Hatim berasa lega kerana Fendi sudah semakin tenang dalam menghadapi perpisahannya dengan Jahra. Sejak bekerja di kedai buku kecil milik Fendi, setiap pagi Hatim diberi tugas untuk membuka kedai itu. Fendi selalunya tiba lewat sedikit.

Namun hari ini tidak begitu. Melihatkan jam sudah pun menunjukkan hampir pukul dua petang, Hatim mulai risau kerana Fendi masih lagi tidak kelihatan. Beberapa kali nombor telefon Fendi didail, namun tiada sahutan di talian sana. Memandangkan ketika ini tiada pelanggan di dalam kedai, Hatim tekad untuk pulang ke rumah mencari Fendi.

++++++

“Fendi!!”, jerit Hatim sekuat hati apabila melihat Fendi sedang tercungap-cungap meronta dalam keadaan tergantung pada kipas di ruang tamu rumahnya. Tanpa lengah, Hatim terus menerpa ke arah Fendi untuk meleraikan kain batik lepas yang digunakan Fendi untuk menggantung diri.

“Apa ni Fendi? Dah hilang akal ke? Dah lupa Allah?”, sesungguhnya Hatim tidak menyangka Fendi akan bertindak sejauh ini. Hiba hati Hatim melihat Fendi menangis teresak-esak seperti anak kecil di atas ribanya ketika ini. Kelu, Hatim turut mendiamkan diri dan berharap keadaan akan baik-baik sahaja buat Fendi.

“Aku..aku.. Aku tak boleh hadap benda ni Tim. Makin dekat tarikh majlis Jahra, makin rasa nak pecah jantung aku ni. Aku sayang sangat dekat dia.. Kenapa dia buat aku macam ni Tim.. Kenapa?”, Hatim hanya memandang sayu, tidak tahu hendak berkata apa. Hatim tidak pernah rasa bagaimana hati pemberian Tuhan ini berirama ketika mencintai seseorang. Sekali pun tidak pernah sepanjang hayatnya.

Namun, Hatim tahu yang hati Fendi remuknya bukan biasa-biasa sehingga hilang habis segala pertimbangan.

++++++

“Apa?”, Fendi bertanya acuh tidak acuh kepada Hatim yang merenungnya dengan wajah mencuka ketika ini.

“Apa kau tanya? Kau sedar tak kau ada kat mana ni?”, nada suara Hatim sedikit tinggi melihatkan Fendi yang seperti tiada rasa bersalah langsung menikmati buah oren yang Hatim bawa sebentar tadi.

SHHHH!

Hatim mengangkat tangan kepada jururawat yang kebetulan sedang berada di kaunter yang berdekatan dengan katil Fendi ketika ini. Cik jururawat juga turut meletakkan jarinya ke bibir, memberi amaran agar Hatim memperlahankan suaranya. Fendi hanya tertawa melihat Hatim dimarahi oleh jururawat berkenaan.

“Apa ni Fendi? Sampai bila nak macam ni? Dua minggu lepas kau gantung diri dekat kipas. Semalam kau telan sebotol ubat tidur. Nasib baik tak mati tau, kalau tak, ‘fast lane’ ke nerakalah kau!”, marah Hatim dalam keadaan separa berbisik sehingga terbatuk beberapa kali kerana gigih menahan suara. Fendi hanya terhinggut-hinggut ketawa di atas katil sambil terus menyuap buah oren ke mulut.

“Aku pun tak tau, Tim. Aku rasa macam hidup aku dah tak ada makna. Dada aku ni, rasa sesak, senak, sengkak, semua ada bila aku teringat Jahra”, ujar Fendi perlahan apabila melihat Hatim masih merenungnya dengan amarah. “Aku dah tak larat nak berpura-pura yang aku ok”, sambung Fendi lagi sambil melepaskan satu keluhan yang panjang.

“Terima kasih sebab selamatkan aku. Lagi sekali. Aku janji, aku akan paksa hati aku untuk lupakan Jahra. Aku kena ‘move on’ dari terus mengenang dia”, Fendi menumbuk perlahan bahu Hatim sambil tersenyum.

“Dah, aku tak nak kau macam ni lagi. Tolonglah ingat Allah. Kau kena cuba untuk lepaskan dia! Tak guna dan tak ada faedah untuk sakitkan diri sebab orang yang lukakan hati kau. Aku tak rasa hati kau setakat luka, hati kau hancur kan? Lupakan Jahra!”, tegas Hatim.

“Ramai lagi perempuan kat luar sana yang boleh ganti Jahra”, tambah Hatim lagi, Fendi cuma mengangguk mengiakan kebenaran kata-kata Hatim.

“Ya ramai? Kalau ramai, kenapa kau masih solo?”, soal Fendi selamba mengusik Hatim.

“Cik jururawat, suntik racun dekat kawan saya ni boleh?”, laung Hatim ke arah jururawat di kaunter sebelum diarahkan keluar dari wad oleh pengawal yang bertugas. Fendi hanya terkekek-kekek ketawa.

++++++

Hari ini, sekali lagi Fendi tidak muncul-muncul di kedai bukunya walaupun sudah hampir petang. Hatim mula berasa tidak sedap hati. Bimbang Fendi melakukan perkara-perkara bodoh lagi. Sejak perpisahan dengan bekas isterinya Jahra, Fendi memang tidak begitu waras dalam segala tindak tanduknya. Hatimlah yang banyak menemani dan memberi sokongan kepada Fendi melakukan aktiviti yang boleh membantu Fendi dalam fasa pemulihan perasaan kecewanya. Mengenangkan itu, tanpa lengah Hatim terus bergegas untuk mencari Fendi.

Entah apalah yang Fendi ni buat lagi!

Setibanya di hadapan rumah, Hatim lihat pintu hadapan rumah tidak bertutup. Ada sebuah kereta yang Hatim tidak kenali berada di depan pagar yang juga tidak berkunci. Semakin hampir Hatim dengan pintu masuk, semakin kuat bunyi seperti ketukan dari dalam rumah. Bunyi agak kasar, seperti ada seseorang sedang mengetuk objek yang keras.

Dengan debaran yang kencang di dada, Hatim berjalan masuk perlahan-lahan. Jauh di sudut hati, Hatim benar-benar mengharapkan bunyi ketukan itu bukanlah perlakuan bodoh dari Fendi, ataupun ada sesiapa berniat tidak baik sedang mengapa-apakan kawannya itu. Bunyi itu jelas datangnya dari arah dapur. Hatim sempat mengambil sekaki payung yang terletak di tepi pintu, mengangkatnya separas bahu sambil berjalan seperti seorang polis yang mahu membuat serangan hendap ke arah dapur.

Sebaik tiba di muka pintu dapur, kelihatan dua manusia sedang bekerjasama melakukan sesuatu, mengetuk pisau yang diletak di atas tulang menggunakan batu lesung di atas kabinet dapur. Apabila menyedari kehadiran Hatim, Fendi terperanjat hingga batu lesung yang digenggamannya terlepas ke lantai lalu bergolek ke kaki Hatim.

“Apa ni Tim, balik tak bagi salam”, Fendi mengurut dadanya sambil tersengih-sengih ketika Hatim masih lagi cuba menghadam apa sebenarnya yang berlaku. Wanita berambut panjang paras pinggang di sebelah Fendi turut direnung penuh keliru.

“Jahra ni, ingat tak?”, soal Fendi bersahaja sambil memaut pinggang Jahra penuh mesra.

“Aku tau. Aku kenal”, balas Hatim sebal sambil tunduk mengutip anak batu lesung yang kini berada di hujung jari kakinya.

“Jahra tak jadi kahwin dengan Cecil tu. Kami akan rujuk semula. Nak masak sup tulang ni, nak 'celebrate' yang kami dah kembali bersama”, balas Fendi sambil mencium pipi Jahra yang tersipu-sipu malu dipeluk Fendi sebelum membalas kembali dengan ciuman di pipi bekas suaminya itu.

Hatim mengangkat tinggi batu lesung yang dipegang seperti seorang atlet sukan baling lembing. Hatinya terasa sakit dan marah sekali kepada Fendi. Hatim merasakan hatinya terbakar melihat aksi romantis di hadapannya ketika ini. Maka dengan sekuat hati, Hatim melemparkan anak batu lesung itu tepat ke arah sasaran.

Syaz Eym | 14112020

++++++

Terima kasih pada yang sudi singgah dan baca cerpen aku, untuk membaca cerpen-cerpen aku yang lain, boleh klik di SINI ðŸ˜™

PS: Semua gambar cover yang digunakan hanyalah hiasan dan imaginasi penulis semata-mata. Semua cerita adalah rekaan, tiada kaitan dengan yang hidup ataupun telah meninggal dunia.



48 comments:

  1. wahh cerpen skrg leh layan kat laptop je., xyah beli buku dahhh., ;p

    ReplyDelete
  2. waaaa.. so messed up... tatau sapa salah ni.. Jahra ka Fendi

    ReplyDelete
  3. Lesung batu tak pecah ke kena lempar oleh Hatim?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itulah tu hehehe
      Terima kasih sudi baca 😊

      Delete
  4. SUSPEN KEMANALAH SASARAN BATU LESUNG TU

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hihihi 😆
      Terima kasih kak PI sudi baca 🤗

      Delete
  5. Omak aih.. tergamam den bila sampai part Hatim baling lesung batu tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hihihi 😆
      Terima kasih sudi baca 😁

      Delete
  6. Replies
    1. Rasa2 siapa salah? Ahahaha
      Terima kasih sudi baca 😊

      Delete
  7. apa jadi pada batu lesung tu????

    ReplyDelete
    Replies
    1. Buat masa ni dia baru menghentam sasaran 😆

      Delete
  8. "Tinggal serpihan hp tu"... memang hancur lebur bagai debu la tu! hehehe

    ReplyDelete
  9. Ni kalau sekali lagi Jahra lari ke jantan lain apa jadi dengan Fendi agaknya? Harap Jahra jangan buat hal lagi la. kesian Fendi. Fendi pun satu,bunga bukan sekuntum.. Lawa sangat ke Jahra ni?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hihi Fendi sayang sangat 😁
      Terima kasih kak diana sudi baca 😊

      Delete
  10. Nasib baik tak mati sia2,manalah Hatim tak geram.

    ReplyDelete
  11. Baling lesung batu ke mana tuuuu? Adoi takkan kt fendi kot..alamak rasa penyudahnya amat mengejutkan lah.

    ReplyDelete
  12. Alamak! Hatim baling lesung tu kat sapa? Suspenlah pulak 😊

    ReplyDelete
  13. Kalau cerita best memang tak sedar baca sampai habisss.. Suspen ni ending nyaa..

    Hai salam kenal, husniey follow sini ya #622 jemput follow ny blog too 😊

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam kenal Husniey, terima kasih sudi follow sini 😊

      Delete
  14. Ada sambungan tak? tak puas open ending...hehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Macam ada 🤭
      Terima kasih sudi baca 😁

      Delete
  15. Terkena batu lesung boleh masuk hospital ni.

    ReplyDelete
  16. Kisahnya sangat menarik, seolah-olah saya telah memasukkan watak yang diceritakan. Model peranan yang luar biasa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terharu saya, terima kasih sudi membaca 😉

      Delete
  17. Berdebar pulak baca last part... ingatkan apa lah... hihi... apalah fendi ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hihi Fendi.. Fendi..
      Terima kasih sudi baca 😁

      Delete
  18. Mulanya kesian kat Fendi tak dapat nak move on lepas bercerai dengan Jahra. Mujur ada Hatim penyelamat. Hujung hujung lain pula jadinya.

    Kesian kat Hatim, dia punya risau kat Fendi dan nasihat macam-macam. Senang-senang je dia lupa bila Jahra dah kembali tak jadi kahwin. Memang lah bagus dah kembali bersama. Tapi..okay nak tunggu next episod.

    Kemana sasaran batu lesung Hatim tu.Tepat pulak tu.jeng jeng jeng

    ReplyDelete
    Replies
    1. hihihi, ka mana lah Hatim lempar kiki
      Terima kasih sudi baca :D

      Delete
  19. Lesung batu tu baling ke mana tu???

    ReplyDelete
  20. menariknya garapan syaz. hatim sahabat yg baik semoga fendi terkesan dgn ketulusan hatinya

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih mamapp ;)
      betul tu, mungkin sebab tu Hatim mengamuk :D

      Delete
  21. rajin syaz! ada idea mcm ni boleh asah bakat.

    ReplyDelete

Ada apa-apa nak tulis? ;)

Premium Flexible Related Post Widget for Blogger – Blogspot

Ya it's me