Monday, February 8, 2021

Hadapi 'Burnout' Bekerja

 

Salam Isnin semua!
Mula lagi minggu hectic yang baru bagi aku.
Alhamdulillah selesai sudah menyemak beberapa tugasan dan key in markah, ada sikittttt lagi.
Lepas ni nak menanda final test pulak.

*tercungap-cungap

Diakui, adakala rasa burnout.
Yelah, kalau di pejabat, memang boleh focus 100% kerja.
Lapar?
Pergi je makan.

Tapi bila kat rumah, tak boleh juga amal konsep beli makan tu selalu.
Sebab, kalau biasanya kat pejabat, kos beli makan untuk sorang.

Kalau kat rumah, kalau beli, jadi untuk 5 orang!



Itu salah satu sebab burnout la.
Belum lagi bab anak kacau.

Semoga sesiapa yang sama kes dengan aku, sama-samalah kita cuba langkah-langkah hadapi burnout semasa bertugas seperti infografik di atas.

Juga boleh cuba beberapa tips dari Calmer-You.com ni:

Berikut adalah beberapa petua untuk membantu anda tetap fokus dan tenang semasa bekerja dari rumah: 


Ikuti rutin

Rutin adalah penting, dan ini akan membantu anda untuk kekal produktif sepanjang hari bekerja. Ya, anda boleh tidur hingga tengah hari dan menebus waktu yang hilang pada waktu petang, tetapi dengan cepat akan membuat anda merasa letih. Pastikan anda menetapkan jam loceng dan mematuhi waktu kerja biasa anda.

Sekiranya anda mengalami masalah ini, cubalah mengatur pertemuan melalui pautan video untuk perkara pertama pada waktu pagi. Anda mesti berpakaian (sekurang-kurangnya anda yang paling atas) dan di meja anda untuk membuat panggilan, dan kemudian anda akan bersedia untuk sepanjang hari.

 

Sediakan ruang kerja

Mungkin anda bernasib baik kerana mempunyai pejabat rumah yang lengkap di hujung kebun anda, jadi anda boleh mematikan diri dari kehidupan rumah apabila tiba waktunya bekerja. Atau, mungkin anda seperti berjuta-juta orang lain dan berusaha untuk bekerja dari sudut huru-hara bilik tidur anda. Apa pun keadaan anda, adalah mungkin untuk mewujudkan zon kerja yang berfungsi di mana anda akan dapat bekerja secara produktif. Bekerja dari rumah. 

Tempat kerja anda mesti selesa dan praktikal. Sekiranya anda tidak biasa bekerja dari rumah, anda mungkin tidak mempunyai akses ke kerusi pejabat atau meja yang sesuai, jadi anda mungkin perlu kreatif. Papan seterika adalah alternatif yang sangat baik untuk meja berdiri. Pilih tempat di mana anda akan selesa dan dapat menyebarkan barang-barang anda. Ya, kebanyakan kerja berlaku dalam talian sekarang, tetapi anda mungkin masih mempunyai senarai perkara yang perlu dilakukan dan sekeping kertas lain yang ada.

Luangkan masa untuk menyiapkan kawasan kerja anda dan pastikan anda mempunyai semua yang anda perlukan. Sebaik-baiknya, anda akan mempunyai ruang kerja yang boleh anda tinggalkan setiap malam, walaupun ini tidak selalu dapat dilakukan. Sekiranya anda bekerja di meja makan keluarga anda, misalnya, anda mungkin perlu membersihkan barang-barang kerja anda pada setiap akhir hari. Kemungkinan ada kompromi di hadapan sekiranya ruang kerja anda juga merupakan tempat tinggal anda.


Manfaatkan masa perjalanan anda sepenuhnya

Sekarang anda bekerja dari rumah, anda harus mempunyai sedikit masa setiap hari yang sebelumnya anda habiskan untuk berulang-alik. Mungkin hanya setengah jam, atau lebih banyak daripada itu. Tahan godaan untuk bekerja pada waktu tambahan setiap minggu, dan sebaliknya luangkan masa untuk diri sendiri.

Bersenam adalah cara yang baik untuk menaikkan mood dan menumpukan fikiran. Memulakan hari dengan berlari atau berjalan-jalan di udara segar, atau bahkan latihan di rumah di hadapan TV dapat membantu anda mengatur hari yang produktif di masa hadapan. Anda tidak perlu bangun lebih awal dari biasa, tuntut waktu perjalanan anda sebagai waktu latihan anda. Sekiranya perjalanan anda sebelum ini adalah waktu bersenam anda, anda akan cepat kehilangan kitaran atau berjalan kaki harian anda, jadi pastikan untuk memastikannya tetap dalam rutin harian anda.

 

Rehat Seperti Biasa

Ramai orang mendapati bahawa mereka berehat kurang kerap ketika bekerja dari rumah. Ini boleh menjadikan anda kurang produktif kerana anda tidak mendapat masa dari meja anda. Setiap kali anda menyelesaikan tugas besar atau merasa semakin berkurang, luangkan masa lima minit dari meja anda. Regangkan kaki anda, jadikan minuman anda atau luangkan lima minit untuk berjemur di taman anda.

Bersikap tegas dengan diri sendiri, jadi rehat ini tidak menjadi terlalu kerap atau terlalu lama tetapi mengutamakan rehat apabila anda merasa memerlukannya. Melepaskan minda anda selama lima minit dapat membantu anda untuk memfokuskan kembali dengan minda yang lebih jelas ketika anda duduk di meja anda (atau papan seterika).

 

Jaga Makan

Perkara ini tidak sesuai, tetapi apa yang anda makan dapat mempengaruhi perasaan anda tentang diri anda dan betapa produktifnya anda Lebih baik rehat, mengambil makan tengah hari yang tepat dan menyiapkan diri anda sesuatu yang sihat dan berkhasiat untuk dimakan.

Sekiranya anda biasa mengambil makanan tengah hari di luar pejabat, anda mungkin merasa leceh apabila menyiapkan makanan anda. Selesaikan tekanan ini dengan merancang terlebih dahulu apa yang akan anda makan dan pastikan anda mempunyai semua bahan yang betul. Makan tengah hari yang berkhasiat akan memberi anda tenaga yang anda perlukan untuk waktu petang yang produktif. Menjaga diri anda sangat penting, terutamanya dalam iklim semasa. Luangkan masa untuk menyediakan makan tengah hari yang enak untuk diri sendiri dengan penuh kasih sayang - anda tidak akan menyesal.


Tetap bersosial

Bekerja dari rumah tidak semestinya menjadi aktiviti bersendirian; terdapat banyak cara untuk berinteraksi dengan rakan anda dalam talian semasa anda bekerja dari rumah. Google Hangouts adalah alat yang sangat baik untuk pesanan segera dan, tentu saja, selalu ada e-mel. Perisian persidangan video, seperti Zoom, membolehkan anda melihat rakan sekerja semasa anda berbual, yang merupakan kaedah terbaik untuk mengatasi masalah pengasingan itu.

Berhati-hatilah untuk tidak membiarkan aplikasi ini mengalihkan perhatian anda dari pekerjaan anda. Luangkan beberapa minit setiap jam untuk mendaftar masuk dengan rakan sekerja anda. Anda juga boleh menetapkan sendiri ganjaran sosial apabila anda memenuhi sasaran anda. Sebagai contoh, setiap kali anda mencentang sesuatu dari senarai perkara yang harus dilakukan, anda boleh memberi ganjaran kepada diri sendiri dengan menghantar e-mel kepada rakan. Sebilangan besar daripada kita tidak biasa berada di rumah, jadi penting untuk berhubung dengan rakan anda untuk mengelakkan kesunyian.

 

Manfaatkan sepanjang malam anda

Anda memulakan hari tepat pada masanya, jadi penting juga untuk menyelesaikan hari tepat waktu. Jangan terbiasa bekerja sehingga tidur. Petang anda adalah masa anda, dan anda wajar menikmatinya. Selesaikan kerja tepat pada waktunya dan kemas barang kerja anda untuk hari itu. Kemudian, petang adalah milik anda semua. Luangkan masa dengan orang tersayang, menonton filem atau membuat sesuatu yang menarik untuk makan malam. Lakukan sesuatu yang anda nikmati pada masa lapang. Pastikan anda tidur awal supaya anda dapat bangun dengan ceria dan bersiap sedia untuk hari produktif yang lain esoknya.



14 comments:

  1. semoga dengan semua tips itu dapat membantu mengurangkan burnout yang dihadapi

    ReplyDelete
  2. tu yg kadang2 tambah stress wfh ni... #nnagisssss huwaaaa

    ReplyDelete
  3. Abe kie ni stress lamo doh sbb kena mengajar byk kelas. Nak uruskan dewan spm lg. Sampai tekanan darah naik mendadak. OMG!

    ReplyDelete
  4. selalu gak hadapi burnout bekerja ni. harap ini dapat membantu

    ReplyDelete
  5. sekarang ni pun jenis kerja is at office aje..balik dari office, kat rumah tak nak layan dah wassap bab kerja..huhu

    ReplyDelete
  6. Semoga dapat manage masa dan menguruskan emosi dengan baik :)

    ReplyDelete
  7. take care kak syaz..... rehat itu penting ok.. make sure get enough rest

    ReplyDelete
  8. Saya selalu berharap dalam situasi yang menekan, janganlah sampai burnout!

    ReplyDelete
  9. semoga dipermudahkan urusan syaz.. tc

    ReplyDelete
  10. Yeah, penting tips ni untuk kegunaan harian... Moga terus tabah dalam hadapi segala penat lelah kehidupan... Dunia ini sementara, kan... Let do our best... Ewahhhh.. kemmainnn....

    ReplyDelete
  11. Kakmim dh x sabar nk masuk opis isnin ni walaupun pkpb sambung lg kat sarawak ni

    ReplyDelete
  12. dgn keadaan skang, ada kemungkinan ramai yg akan burnout.

    ReplyDelete
  13. Tq share tips ohsem nie.. Kadang2 tu burnout juga..

    ReplyDelete

Ada apa-apa nak tulis? ;)

Premium Flexible Related Post Widget for Blogger – Blogspot