Teknik lukisan cat air basah atas kering dan basah atas basah

SR pernah buat entry tentang teknik catan basah atas kering sebelum ni. Namun entry tu hanyalah tentang pengalaman SR menolong Adam buat kerja sekolah Pdpr dia aje. Namun, banyak pula impression dan click ke blog SR berkenaan teknik basah atas kering tu. Rasa bersalah pula SR, jika orang datang ke blog SR ni, tapi tak dapat apa yang dia cari 😅


Baiklah, mengikut pembacaan SR, teknik basah atas kering ini, atau dalam Bahasa Inggeris dipanggil Wet On Dry Technique, digunakan dengan cara warna akan disapu tanpa campuran air atau campuran air yang sedikit di atas permukaan yang mempunyai warna yang sudah kering. Teknik ini akan enghasilkan kesan warna legap atau opaque


Teknik ini turut melibatkan penggunaan warna secara berlapis-lapis, iaitu daripada tona nipis dan cerah kepada yang paling tebal dan semkin gelap. Sapuan warnanya juga mudah dikawal dan sesuai digunakan untuk pelbagai jenis media.


7 tips untuk pelukis pemula

Antara perkara penting ini jika anda cuba memulakan dengan cat air atau meningkatkan kemahiran anda. Cat air adalah medium yang menarik, walaupun tidak dijangka, untuk digunakan. Memandangkan kepelbagaian aplikasi, ini mungkin senarai yang panjang, tetapi kami telah mengecilkannya kepada 7 perkara penting teratas untuk membantu anda bermula.

1. Peralatan Seni Yang Betul

Mempunyai alat yang betul dalam kit alat anda membuat dunia yang berbeza. Menggunakan bahan berkualiti adalah penting untuk memberikan hasil yang anda akan gembira. Bahan yang tidak berkualiti selalunya biasa sahaja tidak berfungsi dan menyebabkan kekecewaan sahaja selain menyebabkan pembaziran masa dan  wang. Ia juga mungkin menghalang anda daripada ingin terus melukis kerana hasilnya tidak akan sama seperti anda menggunakan bahan berkualiti.

Kertas: Tidak setiap helaian kertas dibuat sama! Jika anda ingin menggunakan cat air, pastikan anda menggunakan kertas cat air sebenar. Cucian cat air pada kertas salinan standard dibandingkan dengan pencucian pada kertas cat air menggunakan campuran cat yang sama. Disebabkan kertas surih tidak dibuat dengan cara yang sama seperti kertas cat air, basuhan itu bergelung dan beralun. Kertas cat air mempunyai berat yang lebih tebal dan mempunyai bahan kimia "pengukuran" yang membantunya menyerap kelembapan dengan betul. Ia kekal rata, mempunyai ton warna yang konsisten dan tidak berbulu atau koyak. Secara umum, disyorkan kertas cat air yang mempunyai berat 140 paun. (300gsm). 



Cat: Cat air terdapat dalam kedua-dua tiub dan kuali. Sama ada berfungsi bergantung pada pilihan anda, tetapi memastikan anda menggunakan jenama berkualiti membuat perbezaan. Cat berkualiti rendah boleh menjadi retak dan berkapur berbanding mempunyai warna yang licin dan sekata. 


Berus: Anda tidak perlu bermula dengan pelbagai jenis berus, tetapi beberapa jenis utama akan membantu semasa anda cuba mencapai hasil yang berbeza. Berus bulat kecil, sederhana dan besar, berus rata dan berus mop ialah cara yang bagus untuk bermula. Setiap berus dicipta untuk tujuan yang dimaksudkan.



2. Dari Terang Ke Gelap

Apabila bekerja dengan cat air, adalah penting untuk bermula dengan warna paling terang dan beralih kepada warna yang lebih gelap. Tidak perlu tergesa-gesa; ambil masa anda. Kita mulakan dengan warna terang kerana sukar untuk dipadamkan apabila warna gelap telah digunakan. Kerana ketelusan cat air, jika warna terang anda disembunyikan oleh warna gelap, ia tidak akan kelihatan. Selain itu, kerana bahagian putih dan terang lukisan anda dihasilkan oleh kertas, sediakan dahulu dan jejaki kawasan yang anda mahu kekal putih. Cecair topeng adalah teknik yang sangat baik untuk memastikan bahagian lukisan anda putih.

Karya seni oleh Steve Mitchell.


3. Ketahui Nisbah Air Kepada Cat

Bergantung pada perkara yang anda sasarkan untuk mencipta, nisbah air kepada cat akan berbeza. Jika anda menggunakan terlalu banyak air, warna anda akan menjadi terlalu terang. Ia juga boleh menyebabkan cat merebak lebih daripada yang anda mahukan, serta mencampurkan warna dan berlumpur. Kekurangan air mungkin mengakibatkan warna pekat yang tidak mengalir atau terbaring dengan betul, atau sapuan berus yang kelihatan bergaris-garis. Buat nota mental tentang apa yang anda ingin capai. Cucian besar memerlukan lebih banyak air, manakala kotoran terperinci memerlukan lebih sedikit.

Peraturan umum ialah sentiasa menyimpan BANYAK air di tangan dan palet untuk mencampur cat. Gunakan palet untuk mencampurkan warna anda dan tambah jumlah air yang sesuai. Semak ketepuan warna pada sekeping kertas calar untuk melihat sama ada lebih banyak warna atau lebih banyak air perlu ditambah sebelum melukis pada kepingan anda. Sentiasa pastikan untuk mencuci berus anda dengan baik di antara warna supaya anda tidak mendapat campuran berlumpur.

4. Teknik Basah atas Basah VS Basah Atas Kering


Walaupun lukisan cat air boleh dilakukan dalam pelbagai cara, terdapat dua pendekatan utama yang akan memberikan hasil yang berbeza-beza bergantung pada matlamat anda: Basah atas kering merujuk kepada sapuan cat basah pada kertas kering atau cat basah pada permukaan cat kering. Lebih banyak kawalan dan tepi yang tajam dan jelas boleh dilakukan dengan kaedah ini. Cat hanya akan mengikut laluan berus anda. 

Basah pada basah merujuk kepada sapuan cat basah pada kertas basah atau penambahan cat basah pada cucian cat baru. Ini menghasilkan impak yang mengalir, menghiburkan dan mengejutkan. Dengan kaedah basah pada basah, anda mempunyai kurang kawalan. Untuk mencubanya, lembapkan kertas dengan air bersih dan kemudian tambah cat cat air pada bintik basah. Cat akan mengalir ke tempat yang lembap, seperti yang anda lihat.


5. Masa Pengeringan

Masa kering berbeza-beza bergantung pada perkara yang anda cuba capai dalam lukisan anda. Jika anda ingin warna sebati dan bercampur antara satu sama lain, anda boleh sapukan lapisan di atas cat basah. Berhati-hati untuk tidak melapisi dengan cat basah kerana warnanya mudah menjadi berlumpur. Jika anda ingin menambah lapisan dan butiran warna baharu di bahagian atas tapak yang telah anda letakkan, bersabar dan pastikan lapisan di bawahnya kering terlebih dahulu, atau warna akan bertembung antara satu sama lain dan anda tidak akan menentukan tepi dan bentuk . Ia memerlukan masa, kesabaran dan latihan. 

6. Mencampur Cat

Lukisan cat air memerlukan banyak perancangan dan persediaan. Sentiasa campurkan lebih banyak cat daripada yang anda fikir anda perlukan pada palet anda, mengikut peraturan praktikal yang baik. Jika anda kehabisan warna, mencampurkan warna yang sama sekali lagi mungkin agak sukar, jadi bersedialah.

7. Bekalan Lain dan Ruang Kerja

Sediakan ruang kerja anda sebelum anda bermula. Kumpulkan semua bekalan anda dan letakkannya untuk menjadikan proses lebih lancar. Prosedur ini akan menjadi lebih mudah jika anda menjalankan kerja untuk menyediakan lukisan sebelum anda memulakan. Simpan banyak tuala kertas di tangan kerana ia akan menjadi salah satu rakan terbaik anda dalam perjalanan melukis cat air anda. Semasa anda bekerja, anda akan menggunakannya untuk membersihkan berus anda, mengelap berus anda dan mengelap kertas. 

Palet cat air diperlukan untuk mencampurkan warna, menambah air, dan mendapatkan gabungan yang betul sebelum meletakkan cat pada kertas anda. Sebelum meneruskan kerja akhir anda, gunakan kertas conteng untuk menguji rona dan nisbah air kepada cat anda. Membuat sempadan anda dan membuat jidar bersih untuk membingkai lukisan anda menggunakan pelekat atau pita pelukis ialah teknik yang bagus untuk digunakan. Pastikan tepi anda dimeterai dengan baik untuk mengelakkan cat daripada meresap.



Jadi di post ini, SR sediakan juga video teknik basah atas kering yang betul untuk rujukan pelajar atau ibubapa yang membantu anak-anak menyiapkan tugasan kerja sekolah mereka.






Ada banyak lagi video-video bermanfaat di Youtube tentang teknik basah atas kering ni tau. Okeylah, semoga post SR ini dapat membantu ya 😃

Post a Comment

10 Comments

  1. cantiknya tengok hasilnya bila dah siap....

    ReplyDelete
  2. Wah! Macam blog seniman dah ni...

    ReplyDelete
  3. I fail on using watercolour but good in oil painting..

    ReplyDelete
  4. Bagus2 gud info... ni kena belajar ngan MAMA uyum ni hehehe

    ReplyDelete
  5. Wak paling tak pandai buat lukisan
    lebih2 lagi kalau guna watekale

    ReplyDelete
  6. wak pon x pndi nk lukis2.. huhuhu

    ReplyDelete
  7. jeles ngan orang yang pandai melukis ni

    ReplyDelete
  8. Suka lukisan watercolor effect. Banyak kena belajar ni guna tools dan cara yang betul.

    ReplyDelete

Setiap ulasan yang ditulis adalah dibawah tanggungjawab yang memberi komen. Sekiranya mahu berhubung dengan saya, hubungi saya di syaznirahim@gmail.com :)

Every comment written is under the responsibility of the commenter. If you want to contact me, reach me at syaznirahim@gmail.com :)

Apa yang saya tulis di blog ini dahulu, saya sendiri mungkin sudah tidak bersetuju dengan content itu pada hari ini. Semestinya segala penulisan dalam blog ini tidak sesuai untuk dijadikan rujukan (citation/reference) dalam penulisan artikel / jurnal saintifik. Pemilik blog tidak bertanggungjawab sekiranya isi kandungan blog ini diambil sebagai rujukan akademik.

What I wrote on this blog before, I may not agree with the content today. Certainly all writing in this blog is not suitable to be used as a reference (citation/reference) in the writing of scientific articles/journals. The owner of the blog is not responsible if the content of this blog is taken as an academic reference.