Hukum dan Protokol Kebersihan Tangan Menggunakan Hand Sanitizer Berasaskan Alkohol | Wordy Wednesday


Kuman ada di mana-mana! Mereka boleh sampai ke tangan dan barang yang kita sentuh semasa aktiviti harian dan membuat kita sakit. Membersihkan tangan pada masa penting dengan sabun dan air atau pembersih tangan yang mengandungi sekurang-kurangnya 60% alkohol adalah salah satu langkah paling penting yang boleh anda ambil untuk mengelakkan penyakit dan merebakkan kuman kepada orang di sekeliling anda.
Pembersih tangan juga tidak boleh mengeluarkan bahan kimia berbahaya, seperti racun perosak dan logam berat seperti plumbum. Mencuci tangan mengurangkan jumlah semua jenis kuman, racun perosak dan logam pada tangan. Mengetahui masa untuk membersihkan tangan anda dan kaedah yang akan digunakan akan memberi anda peluang terbaik untuk mencegah penyakit.

Pembersih tangan berasaskan alkohol boleh mengurangkan bilangan mikrob pada tangan dengan cepat dalam beberapa situasi, tetapi pembersih tidak menghapuskan semua jenis kuman.



Bilakah saya harus menggunakan hand sanitizer?

  • Sebelum dan selepas melawat rakan atau orang tersayang di hospital atau rumah jagaan, melainkan orang itu sakit dengan Clostridioides difficile (jika ya, gunakan sabun dan air untuk mencuci tangan).
  • Jika sabun dan air tidak tersedia, gunakan pembersih tangan berasaskan alkohol yang mengandungi sekurang-kurangnya 60% alkohol, dan basuh dengan sabun dan air secepat mungkin. 
  • JANGAN gunakan pembersih tangan jika tangan anda kelihatan kotor atau berminyak—contohnya, selepas berkebun, bermain di luar rumah, memancing atau berkhemah. Jika terdapat stesen cuci tangan, basuh tangan anda dengan sabun dan air.
  • Selepas menghembus hidung, batuk, atau bersin, anda harus membersihkan tangan dengan segera mencuci tangan dengan sabun atau menggunakan pembersih tangan berasaskan alkohol untuk mengelakkan penyebaran kuman.

Bagaimana saya harus menggunakan hand sanitizer?

  • Gunakan pembersih tangan berasaskan alkohol yang mengandungi sekurang-kurangnya 60% alkohol.
  • Awasi kanak-kanak kecil apabila mereka menggunakan pembersih tangan untuk mengelakkan menelan alkohol, terutamanya di sekolah dan kemudahan penjagaan kanak-kanak. 
  • Letakkan sanitizer secukupnya pada tangan anda untuk menutup semua permukaan. 
  • Gosok tangan anda sehingga mereka berasa kering (ini sepatutnya mengambil masa kira-kira 20 saat).
  •  JANGAN bilas atau lap pembersih tangan sebelum ia kering; ia mungkin tidak berfungsi dengan baik terhadap kuman.

Hukum menggunakan hand sanitizer?

Menurut jumhur ulama, arak adalah najis kerana ia termasuk sebagai bahan kimia yang memabukkan. (Lihat al-Fiqh al-Manhaji, 1/183-184). Ini sebagaimana yang dinyatakan dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Ibnu Umar RA, di mana Rasulullah SAW bersabda:

كُلَّ مُسْكِرٍ خَمْرٌ وَأَنَّ كُلَّ خَمْرٍ حَرَامٌ

"Setiap yang memabukkan adalah Khamr dan setiap yang memabukkan adalah haram." 
- Sahih Muslim (2003)

Prof Dr Basri bin Ibrahim al-Hasani al-Azhari menyatakan dalam kitabnya bahawa ulama berbeza pendapat sama ada arak itu najis atau tidak. Asasnya adalah ulama bersepakat bahawa arak itu najis tetapi mereka berbeza pendapat tentang ciri-ciri najisnya. Sebahagian ulama berpendapat bahawa perkara arak itu sendiri adalah najis. 

Sedangkan pendapat lain menyatakan bahawa perkara arak itu sendiri bukanlah najis. Akibatnya ia adalah najis melalui maknanya yang bermaksud ia adalah najis dan dilarang meminumnya kerana ia najis sama seperti dadah dan lain-lain yang seumpama dengannya. (Lihat Isu-isu Fiqh Halal & Haram Semasa (Isu-isu Fiqh Kontemporari Haram dan Halal), ms. 598)

Fatwa yang dikeluarkan oleh Mufti Negara Brunei Darussalam pada tahun 2005 (m/s 74) menyatakan: “Arak sintetik atau bahan kimia daripada campuran bahan kimia adalah haram diminum kerana ia memudaratkan seperti racun. 

Adapun kosmetik yang mengandungi alkohol yang dihasilkan daripada sintetik atau campuran bahan kimia, ia dibenarkan untuk digunakan, kerana ia tidak dikira sebagai najis. Maka sah solat seseorang jika dia memakai pakaian yang disembur dengan minyak wangi yang mengandungi alkohol yang dihasilkan secara sintetik daripada campuran bahan kimia kerana ia bukan najis.” 

Seterusnya, Jawatankuasa Muzakarah Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Malaysia kali ke-7 yang bersidang pada 11-12 April 1984 telah membincangkan Arak Menurut Pandangan Islam. Muzakarah memutuskan:

  • Setiap minuman beralkohol mengandungi alkohol. Tidak semua alkohol adalah minuman beralkohol. 
  • Arak yang dihasilkan daripada proses penghasilan minuman beralkohol adalah haram dan najis, tetapi arak yang dihasilkan bukan melalui proses minuman beralkohol adalah tidak najis dan haram untuk diminum. 
  • Minuman berkarbonat yang dihasilkan dengan cara yang sama dengan penghasilan minuman beralkohol tidak kira sama ada mengandungi sedikit alkohol atau alkohol suling adalah haram untuk meminumnya. 
  • Minuman berkarbonat yang tidak dihasilkan sebagai minuman beralkohol atau memabukkan dan prosesnya tidak sama dengan penghasilan minuman beralkohol adalah halal. 
  • Tapai (makanan istimewa yang ditapai di Asia Tenggara yang diperbuat daripada beras, ubi kayu atau pulut) adalah halal untuk dimakan. 
  • Arak daripada hasil sampingan makanan adalah tidak najis dan boleh dimakan. 
  • Minyak wangi dan wangian yang mengandungi alkohol adalah dibenarkan dan dimaafkan.

Untuk mendapatkan maklumat lanjut mengenai perkara ini, sila rujuk artikel kami sebelum ini bertajuk IRSYAD AL-FATWA SIRI 185: KETETAPAN MENGGUNAKAN SAPU ALKOHOL DAN PEWANGI YANG MENGANDUNGI ARAK melalui laman web rasmi Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan.

Kesimpulan

Disebabkan kemunculan penularan virus COVID-19 di negara kita, pelaksanaan kebersihan menjadi faktor utama mengurangkan risiko dijangkiti virus tersebut. Maka timbullah isu penggunaan hand sanitizer dalam solat, adakah alkohol dalam hand sanitizer itu dianggap sebagai najis? 

  • Berbalik kepada persoalan di atas dan pendapat ulama yang dikemukakan, dapatlah disimpulkan bahawa hand sanitizer bukanlah najis dan boleh digunakan dalam solat dan tidak dikira seolah-olah kita sedang menanggung najis. 
  • Ini jelas seperti yang diputuskan oleh Jawatankuasa Muzakarah Kebangsaan yang menyatakan ubat-ubatan dan minyak wangi yang mengandungi alkohol adalah dibenarkan dan dimaafkan. 
Semoga Allah SWT memberi kita kefahaman yang sahih dalam agamaNya dan membimbing kita untuk mengamalkan perintahNya sebaik mungkin.

Post a Comment

13 Comments

Setiap ulasan yang ditulis adalah dibawah tanggungjawab yang memberi komen. Sekiranya mahu berhubung dengan saya, hubungi saya di syaznirahim@gmail.com :)

Every comment written is under the responsibility of the commenter. If you want to contact me, reach me at syaznirahim@gmail.com :)

Apa yang saya tulis di blog ini dahulu, saya sendiri mungkin sudah tidak bersetuju dengan content itu pada hari ini. Semestinya segala penulisan dalam blog ini tidak sesuai untuk dijadikan rujukan (citation/reference) dalam penulisan artikel / jurnal saintifik. Pemilik blog tidak bertanggungjawab sekiranya isi kandungan blog ini diambil sebagai rujukan akademik.

What I wrote on this blog before, I may not agree with the content today. Certainly all writing in this blog is not suitable to be used as a reference (citation/reference) in the writing of scientific articles/journals. The owner of the blog is not responsible if the content of this blog is taken as an academic reference.