Doa Nabi Zakaria Memohon Anak yang Baik

Dalam agama Islam sendiri, jika menginginkan buah hati kita menjadi peribadi yang soleh dan berkeperibadian baik, kita boleh senantiasa memanjatkan doa bagi mereka bahkan saat mereka masih berada di dalam kandungan.

رَبِّ هَبۡ لِي مِن لَّدُنكَ ذُرِّيَّةٗ طَيِّبَةًۖ إِنَّكَ سَمِيعُ ٱلدُّعَآءِ

Robbìy hablìy mìl ladunka dzurrìyyatan thoyyìbatan ìnnaka samì’ud du’a

Artinya: “Ya Tuhanku, berikanlah kepadaku dari sisi-Mu seorang anak yang baik. Sesungguhnya Engkau Maha Pendengar doa.” (QS. Ali Imran: 38)


 Adapun bacaan doa untuk anak laki-laki dan perempuan agar soleh yang boleh kita panjatkan ialah sebagai berikut:

اَللَّهُمَّ اجْعَلْ أَوْلَادَنَا أَوْلَادًا صَالِحِيْنَ حَافِظِيْنَ لِلْقُرْآنِ وَالسُّنَّةِ فُقَهَاءَ فِى الدِّيْنِ مُبَارَكًا حَيَاتُهُمْ فِى الدُّنْيَا وَاْلآخِرَةِ

Allahummaj ‘al awladana awladan sholihiin haafizhiina lil qur’ani wa sunnati fuqoha fid diin mubarokan hayatuhum fid dun-ya wal akhirah

Artinya: “Ya Allah, jadikanlah anak-anak kami anak yang soleh solehah, orang-orang yang hafal Al-Qur’an dan Sunnah, orang-orang yang faham dalam agama dibarokahi kehidupan mereka didunia dan di akhirat”


SUMBER

Post a Comment

8 Comments

  1. berdoa selalu n tarbiah sempurna insyaAllah

    ReplyDelete
  2. Aaminn... semoga zuriat kita menjadi umat Nabi yang baik2 dan terpelihara dari fitnah akhir zaman.

    ReplyDelete
  3. Aamiin.. Aamiin.. Perkongsian yang bagus..

    ReplyDelete

  4. Jangan pernah berhenti berdoa. Semoga mereka membesar menjadi anak yang baik akhlaknya. Aamiin...

    ReplyDelete

Setiap ulasan yang ditulis adalah dibawah tanggungjawab yang memberi komen. Sekiranya mahu berhubung dengan saya, hubungi saya di syaznirahim@gmail.com :)

Every comment written is under the responsibility of the commenter. If you want to contact me, reach me at syaznirahim@gmail.com :)

Apa yang saya tulis di blog ini dahulu, saya sendiri mungkin sudah tidak bersetuju dengan content itu pada hari ini. Semestinya segala penulisan dalam blog ini tidak sesuai untuk dijadikan rujukan (citation/reference) dalam penulisan artikel / jurnal saintifik. Pemilik blog tidak bertanggungjawab sekiranya isi kandungan blog ini diambil sebagai rujukan akademik.

What I wrote on this blog before, I may not agree with the content today. Certainly all writing in this blog is not suitable to be used as a reference (citation/reference) in the writing of scientific articles/journals. The owner of the blog is not responsible if the content of this blog is taken as an academic reference.