10 Sebab Mengapa Penghidratan Penting

 Cukup air adalah aspek penting—dan sering diabaikan—untuk mengekalkan kesihatan yang baik. Apabila kita meningkat usia, ia lebih penting. Orang dewasa berumur 60 tahun ke atas lebih berisiko mengalami dehidrasi atas beberapa sebab, termasuk penurunan semula jadi dalam tahap dahaga dan perubahan komposisi badan. Orang dewasa yang lebih tua juga lebih cenderung untuk mengambil diuretik dan ubat lain yang menyebabkan kehilangan cecair dalam badan. Jika anda bergelut untuk mendapatkan lapan gelas 8 auns air sehari—jumlah yang disyorkan oleh ramai pakar kesihatan—berikut adalah 10 sebab bagus untuk minum lebih banyak.


1. Peningkatan prestasi otak 

Walaupun dehidrasi ringan—sekurang-kurangnya 2% kehilangan cecair—boleh menjejaskan ingatan, mood, tumpuan dan masa tindak balas. Menambahkan hanya beberapa gelas air ke dalam pengambilan harian anda boleh memberi kesan positif pada kognisi, menstabilkan emosi anda, dan juga memerangi perasaan cemas. Ini amat penting untuk orang dewasa yang lebih tua yang berisiko tinggi untuk kedua-dua dehidrasi dan fungsi kognitif terjejas.


2. Keharmonian penghadaman 

Badan anda memerlukan air untuk mencerna makanan dengan betul. Jika tidak cukup, anda mungkin mengalami pergerakan usus yang tidak teratur, gas, kembung perut, pedih ulu hati dan ketidakselesaan lain yang boleh menjejaskan kualiti hidup anda. Menaikkan pengambilan cecair anda boleh membantu membuat sesuatu bergerak ke arah yang betul semula. Ia membantu dalam memecahkan serat larut daripada diet anda untuk memastikan proses penghadaman anda berada di landasan yang betul. Air mineral amat berfaedah—cari produk yang diperkaya dengan natrium dan magnesium. 


3. Lebih tenaga 

Dehidrasi boleh melambatkan peredaran dan menjejaskan aliran oksigen ke otak anda. Kekurangan cecair juga boleh menyebabkan jantung anda bekerja lebih keras untuk mengepam oksigen ke seluruh badan anda. Semua tenaga yang dibelanjakan itu boleh membuatkan anda berasa letih, lesu dan kurang fokus. Hanya dengan meminum lebih banyak air anda akan mengelakkan dehidrasi dan mempunyai lebih semangat untuk membantu anda sepanjang hari.


4. Penurunan/pengurusan berat badan 

Memandangkan ia memberikan rasa kenyang, air boleh membantu anda berasa puas di antara waktu makan—bukannya menuju ke almari makanan ringan. Ia juga boleh membantu meningkatkan metabolisme anda. Satu kajian ke atas wanita yang mempunyai berat badan berlebihan mendapati bahawa minum segelas air tambahan sebelum setiap hidangan mengakibatkan pengurangan berat badan, indeks jisim badan dan komposisi badan yang ketara. Menurut satu lagi kajian 2016, orang dewasa yang meningkatkan pengambilan air mereka dengan hanya 1% mengambil lebih sedikit kalori. Mereka juga mengurangkan pengambilan keseluruhan gula, kolesterol, natrium, dan lemak tepu. 


5. Sakit sendi berkurangan 

Tahukah anda tulang rawan dalam sendi kita mengandungi lebih kurang 80% air? Kekal terhidrat membantu sendi anda kekal dilincirkan dengan baik, yang membantu mengurangkan geseran dengan mewujudkan lebih banyak "kusyen" antara tulang. Kurang geseran bermakna sendi-sendi yang bergerak lebih lancar dan kurang sakit dan sakit.


6. Peraturan suhu yang lebih baik 

Penyelidikan menunjukkan bahawa apabila anda mengalami dehidrasi, badan anda menyimpan lebih banyak haba. Ini seterusnya mengurangkan keupayaan anda untuk bertolak ansur dengan suhu panas. Minum banyak air membantu anda mengeluarkan peluh apabila anda terlalu panas semasa aktiviti, yang seterusnya menyejukkan badan anda. Mekanisme penyejukan terbina dalam ini adalah penting dalam mencegah strok haba dan keadaan berkaitan haba lain yang boleh membawa maut. 


7. Pencegahan batu karang 

Batu karang adalah gumpalan kristal mineral yang terbentuk dalam saluran kencing. Jika anda pernah mengalaminya, anda tahu betapa peritnya mereka. Mengambil jumlah air yang mencukupi setiap hari boleh membantu mencairkan kepekatan mineral dalam saluran kencing anda dan mengurangkan kemungkinan batu. Air juga membantu membuang bakteria berbahaya dari pundi kencing anda dan boleh membantu dalam mencegah jangkitan saluran kencing.


8. Jantung yang lebih sihat 

Darah anda sebahagian besarnya terdiri daripada H2O. Apabila anda tidak minum segelas air yang mencukupi, ia menjadi pekat, yang boleh menyebabkan ketidakseimbangan mineral penting (elektrolit). Mineral ini, seperti kalium dan natrium, adalah kunci kepada fungsi jantung anda. 


9. Penambahbaikan detoksifikasi 

Pengambilan air yang mencukupi menyokong sistem detoksifikasi semula jadi badan anda, yang membuang sisa dan bahan berbahaya melalui kencing, pernafasan, peluh dan pergerakan usus. Menyokong proses detoks terbina dalam anda sendiri yang berkuasa boleh membantu meningkatkan kesihatan anda secara keseluruhan. 


10. Kurang sakit kepala 

Walaupun kehilangan cecair ringan boleh menyebabkan otak mengecut jauh dari tengkorak, menyebabkan sakit kepala dan migrain pada sesetengah individu. Penghidratan yang baik secara konsisten boleh membantu mengawal sakit kepala.

Berapa Banyak Air Yang Anda Perlukan? 

Jika anda ingin mengelakkan dehidrasi, ia semudah memasukkan lebih banyak air dan makanan kaya air ke dalam diet anda. Lapan gelas sehari adalah peraturan yang mudah diingat dan sasaran umum yang baik. Anda juga boleh menggunakan formula berat badan: ambil satu pertiga daripada berat badan anda dan minum sejumlah auns dalam cecair. Sebagai contoh, jika anda mempunyai berat 150 paun, cuba minum 50 auns air setiap hari. 

Situasi tertentu memerlukan anda minum lebih banyak air untuk mengekalkan penghidratan yang baik. Ini termasuk aktiviti fizikal dan senaman, cuaca panas dan/atau lembap, dan ketika anda muntah atau mengalami cirit-birit. Keperluan penghidratan setiap orang adalah berbeza, bergantung pada faktor seperti sejarah perubatan, keadaan kesihatan dan sebarang ubat yang diambil. Berbincang dengan doktor anda untuk menghasilkan pelan penghidratan yang diperibadikan yang memenuhi keperluan unik anda.

Post a Comment

6 Comments

  1. PERKONGSIAN BERMANFAAT TKSH SYAZ

    ReplyDelete
  2. sekarang pulak asyik panas kan, memang kena cukup minum air

    ReplyDelete
  3. thanks for sharing. air tu make sure air berkhasiat, bukan air gas ye

    ReplyDelete
  4. Tk perkongsian ilmunya.
    Bermanfaat untuk warga emas seperti wak

    ReplyDelete
  5. cuaca panas macam sekarang kena minum air lebih banyak dari biasa sebab taknak dehydrated lepastu demam

    ReplyDelete

Setiap ulasan yang ditulis adalah dibawah tanggungjawab yang memberi komen. Sekiranya mahu berhubung dengan saya, hubungi saya di syaznirahim@gmail.com :)

Every comment written is under the responsibility of the commenter. If you want to contact me, reach me at syaznirahim@gmail.com :)

Apa yang saya tulis di blog ini dahulu, saya sendiri mungkin sudah tidak bersetuju dengan content itu pada hari ini. Semestinya segala penulisan dalam blog ini tidak sesuai untuk dijadikan rujukan (citation/reference) dalam penulisan artikel / jurnal saintifik. Pemilik blog tidak bertanggungjawab sekiranya isi kandungan blog ini diambil sebagai rujukan akademik.

What I wrote on this blog before, I may not agree with the content today. Certainly all writing in this blog is not suitable to be used as a reference (citation/reference) in the writing of scientific articles/journals. The owner of the blog is not responsible if the content of this blog is taken as an academic reference.