Monday, July 4, 2022

5 petua menjimatkan wang untuk kanak-kanak dan remaja

Jika kebebasan kewangan adalah matlamat pada masa dewasa, maka menyimpan wang adalah salah satu blok asas yang diperlukan untuk menjadikan matlamat itu menjadi kenyataan. Melainkan anak-anak anda belajar bagaimana untuk menjimatkan wang, bekerja ke arah tempat yang selesa dan berdikari boleh menjadi perjuangan yang sukar bagi mereka (melainkan keluarga anda mempunyai wang tunai yang tidak terhingga). Itulah sebabnya adalah idea yang baik untuk membiasakan mereka dengan idea ini lebih awal supaya ia tidak mengejutkan di kemudian hari.

1. Gunakan teknik “bayar diri sendiri dahulu”. 

Kebanyakan orang membayar bil dan keperluan lain dahulu, berbelanja secara berfoya-foya dan kemudian cuba menyelamatkan bakinya. Tetapi beritahu anak anda bahawa ada cara yang lebih baik. Teknik "bayar diri sendiri dahulu" melibatkan penjimatan jumlah tertentu (katakan, 20 peratus) dan kemudian membayar keperluan. Jika ada wang yang tinggal, masa itulah mereka boleh merawat diri mereka sendiri. Walaupun teknik ini sering digunakan oleh orang yang mempunyai gaji tetap, ia adalah sesuatu yang boleh dilatih oleh anak-anak dengan elaun atau wang mereka daripada kerja sambilan dan musim panas.


2. Cari pertukaran perbelanjaan yang mudah 

Tabiat yang baik untuk ibu bapa dan anak-anak lakukan adalah menganalisis pembelian sebelum membuka dompet mereka. Galakkan anak anda bertanya kepada dirinya sendiri tiga soalan ini: 

a. Adakah saya memerlukan item ini? 
b. Jika saya tidak memerlukannya, bagaimana ia akan menjadikan hidup saya lebih baik? 
c. Adakah terdapat cara untuk saya menjadikan hidup saya lebih baik dengan cara yang sama dengan kos wang yang lebih murah? 

Walaupun mungkin tidak selalu ada pertukaran dalam masa yang mudah, meluangkan masa untuk memperlahankan dan bertanya soalan bermakna anak-anak anda lebih cenderung untuk berbelanja dengan berhati-hati. Dan dalam beberapa kes, mereka mungkin boleh membuat pertukaran yang mementingkan belanjawan. Berikut adalah beberapa contoh: · Buat makan tengah hari (sekurang-kurangnya beberapa hari) dan bukannya memesan di kafeteria atau restoran · Cari pakaian vintaj dan terpakai yang sejuk daripada sentiasa membeli yang baru.


3. Cari cara untuk mendapatkan lebih banyak wang tunai 

Daripada menawarkan untuk membeli kasut baru anak anda apabila kasut lama mereka masih berfungsi dengan sempurna, galakkan mereka untuk melakukan sedikit kerja tambahan untuk mendapatkan wang. Berikut ialah beberapa idea menjana wang standard untuk kanak-kanak dan remaja: · 

Anjing peliharaan atau berjalan kaki 
· Penjagaan bayi 
· Rancang dan jadikan jualan garaj 
· Memotong rumput, daun garu, atau jalan masuk penyodok 
· Tutor pelajar lain.


4. Manfaatkan diskaun pelajar 

Sama ada anak anda berada di sekolah menengah atau menantikan universiti, mereka mungkin layak mendapat diskaun pelajar untuk perkhidmatan langganan kegemaran mereka, jenama elektronik, keahlian kecergasan dan kedai pakaian. Kadangkala diskaun ini berasaskan kedai (bermaksud mereka perlu mendaftar dengan peruncit individu) dan kadangkala ia tersedia melalui kad diskaun pelajar.


5. Masukkan hadiah wang tunai daripada hari lahir dan cuti terus ke dalam simpanan 

Jika Nenek suka memasukkan wang kertas $50 ke dalam kad hari jadi, itu adalah wang dalam bank (harfiah). Anak anda boleh menyimpan sebahagian atau semua wang mereka daripada acara besar tersebut untuk pembelian yang lebih besar dan lebih bermanfaat di kemudian hari. Bagaimana untuk meneruskan perbualan mengenai penjimatan Mengajar kanak-kanak dan remaja cara menjimatkan wang bukanlah ceramah sekali sahaja. (Kalaulah semudah itu!) Untuk membantu anak anda mengembangkan tabiat yang baik, ceramah wang perlu menjadi sebahagian daripada rutin biasa.


6 comments:

  1. memang dr kecil ajar diaorang menabung, tapi makin besar ni..makin mcm2 la diaorang belanja kan

    ReplyDelete
  2. Betul 2
    masa kecik kena ajarkan jimat simpan duit nk.belanja blh tp ada hadnya
    dah besar mcm2 nk beli .
    cjknur duit raya dorang kecik.simpan tabung bank dah besar dorang pegang sendiri

    ReplyDelete
  3. seeloknya tabiat menabung dipupuk sedari kecil kan

    ReplyDelete
  4. anak2 aida sekarang, menabung duit sekolah.
    aida kasik tiap hari, tanpa tanya diorang "semlm ada baki?".
    tu la duit yg diorang simpan sendiri2. duit raya pun diorang punya.
    penting tahu manfaat menabung ni. belajar dari sekarang.
    agar nanti da besar, tau dah apa dan kenapa.

    ReplyDelete
  5. uncle dulu menabung sebab nak main tikam... heheehe

    ReplyDelete
  6. Bagus perkongsian SR ini..
    Sha pun memang ajar anak-anak menabung untuk dapatkan apa yang mereka mahu..

    ReplyDelete

Ada apa-apa nak tulis? ;)

Premium Flexible Related Post Widget for Blogger – Blogspot