Faedah Dari Bermain Bola Sepak

 Bola sepak adalah sukan yang sangat menyeronokkan yang boleh dimainkan oleh semua orang, dan boleh dimainkan di mana-mana sahaja. Dan ia tidak memerlukan kos yang tinggi untuk bermain sama ada. Kemudahan akses inilah yang menjadikannya sukan paling popular di dunia. 


Terdapat begitu banyak faedah berbeza bermain bola sepak yang anda akan mahu bermain sepanjang hari. Bukan sahaja sukan yang menyeronokkan untuk dimainkan yang membolehkan anda bersosial dengan orang lain, tetapi ia juga hebat untuk kesihatan otot anda, kesihatan jantung, kekuatan tulang, keadaan mental anda dan banyak lagi.

1. Meningkatkan Kapasiti Aerobik


Berlari pada sebarang intensiti selama 90 minit memerlukan tahap stamina yang tinggi. Oleh itu, pemain bola sepak selalunya mempunyai sejumlah besar kapasiti aerobik yang boleh pergi dari berjalan ke pecut dan mempunyai pemulihan yang cepat untuk melakukannya lagi, dan lagi, dan lagi. 


2. Meningkatkan Kesihatan Kardiovaskular


Ini mungkin salah satu faedah terbaik bermain Bola Sepak. Rata-rata pemain berlari kira-kira 8 hingga 11 kilometer dalam permainan penuh. Berjalan, berjoging dan berlari yang berterusan membantu mengekalkan kadar denyutan jantung pemain, memberikan senaman kardiovaskular yang sangat baik. Pergerakan berterusan ini membantu pemain menguatkan jantung mereka, menahan pembentukan plak di arteri koronari, mengurangkan tekanan darah mereka dan membakar kalori berlebihan.


3. Menurunkan Lemak Badan dan Memperbaiki Tona Otot


Bola sepak adalah sukan yang hebat untuk membakar lemak kerana ia melatih otot dan jantung anda dengan cara yang berbeza. Bola sepak membina lebih banyak jisim otot dan membakar lebih banyak lemak dengan merekrut kedua-dua gentian otot yang berkedut perlahan dan berkedut cepat. Sebagai latihan umum, bermain bola sepak membakar lebih banyak kalori daripada latihan biasa kerana pemain terpaksa bertukar antara menggunakan laluan tenaga aerobik dan anaerobik.


4. Membina Kekuatan Otot


Kekuatan bahagian bawah badan diperlukan untuk menendang, melompat, mengatasi, memusing dan memusing. Ia juga membentuk asas untuk kelajuan letupan. Kekuatan bahagian atas badan diperlukan untuk melindungi bola, menahan lawan, lontaran ke dalam dan juga menyumbang kepada kuasa keseluruhan dan letupan. Bermain bola sepak yang kerap membina kekuatan dengan menggunakan seluruh badan.



5. Meningkatkan Kekuatan Tulang


Secara umum, ketumpatan tulang berkurangan apabila orang semakin tua. Beban menanggung berat yang berulang pada badan semasa perlawanan bola sepak adalah cara terbaik untuk meningkatkan kekuatan rangka rangka kita. Mengekalkan kecergasan melalui bola sepak sepanjang hayat adalah cara terbaik untuk memastikan tulang kuat.


6. Mengajar Koordinasi


Oleh kerana perubahan antara berjalan, berlari dan berlari pecut, koordinasi adalah kunci kepada bola sepak. Koordinasi badan dipertingkatkan melalui pergerakan kompleks seperti menggelecek, memusing dan hantaran, yang dilakukan pada kadar kelajuan dan arah yang berbeza-beza. Koordinasi mata tangan bertambah baik apabila pemain sama ada menendang bola atau menerima hantaran daripada seseorang. Lebih baik koordinasi, lebih baik kelebihan dalam perlawanan.



7. Menggalakkan Kerja Berpasukan dan Perkongsian


Walaupun matlamat kecergasan secara amnya sangat peribadi, kita semua boleh mendapat manfaat daripada berkongsi matlamat bersama dengan orang lain yang mendorong kita ke arah matlamat tersebut. Pelajaran yang dipelajari oleh pemain di padang diterjemahkan ke sepanjang hayat mereka dan rakan sepasukan berkongsi kemesraan yang tiada tandingannya. Keupayaan untuk bekerja dengan orang lain untuk mencapai matlamat yang sama adalah berkuasa apabila berkaitan dengan kehidupan seharian- dengan kata lain, menyertai pasukan.



8. Meningkatkan Fungsi Otak Kognitif


Bola sepak membantu meningkatkan kemahiran dalam penumpuan, ketekunan, dan disiplin diri kerana ia adalah permainan pantas yang memerlukan keputusan pantas di atas padang. Walaupun tempo kelihatan perlahan, pemain sentiasa mencari kelebihan wilayah, cuba meletakkan diri mereka untuk menerima hantaran atau mempertahankan kawasan yang mungkin diserang oleh pihak lawan.


9. Meningkatkan Keyakinan dan Harga Diri, serta Membantu Mengurangkan Kebimbangan


Membina kekuatan dan daya tahan fizikal membantu membina keyakinan dalam diri seseorang pemain di dalam dan di luar padang. Keyakinan dan harga diri bukan sahaja mempengaruhi prestasi sukan, tetapi juga prestasi di sekolah, kerjaya, kehidupan keluarga dan persahabatan. Juga, seperti semua bentuk senaman, endorfin yang berasa baik yang dilepaskan ke dalam badan selepas perlawanan adalah pengurangan tekanan dan kebimbangan utama. Beberapa kajian menunjukkan senaman sebagai rawatan yang sangat berkesan untuk kemurungan dan kebimbangan.


10. Sesiapa sahaja Boleh Bermain, Di Mana-mana



Bola sepak bukanlah sukan yang mahal atau melarang. Apa yang diperlukan hanyalah ruang dan bola. Ia adalah sukan yang agak mudah untuk diikuti dan dimainkan kebanyakannya di luar rumah, yang telah kami sebutkan sebagai sihat di sini.

Post a Comment

6 Comments

  1. kalau bapak² lanjut usia ni bahaya jugak main bola sepak padang ni... byk jugak kes yg heart attack... ye lah main bola padang ni kena lincah lari sana sini mengejar bola dah la padang pun besar... tp yg muda² memang patutlah bersukan gini kan? jadi sado dan fit gitu

    ReplyDelete
  2. pandai tengok saja, tak pandai main. saya kaki bangku. huhu

    ReplyDelete
  3. Banyak faedahnya. Yang tak bestnya kalau kena tackle keras tu...

    ReplyDelete
  4. tubuh badan pemain bola sepak juga menarik dan mereka kelihatan sangat fit

    ReplyDelete
  5. ammi izinkan je anak-anak main bola sepak sebab bukan boleh nak halang pun bila genetik "bola" tu ada dalam diri. Arwah atuk main bola, abahnya player bola juga even sampai sekarang...

    ReplyDelete

Setiap ulasan yang ditulis adalah dibawah tanggungjawab yang memberi komen. Sekiranya mahu berhubung dengan saya, hubungi saya di syaznirahim@gmail.com :)

Every comment written is under the responsibility of the commenter. If you want to contact me, reach me at syaznirahim@gmail.com :)

Apa yang saya tulis di blog ini dahulu, saya sendiri mungkin sudah tidak bersetuju dengan content itu pada hari ini. Semestinya segala penulisan dalam blog ini tidak sesuai untuk dijadikan rujukan (citation/reference) dalam penulisan artikel / jurnal saintifik. Pemilik blog tidak bertanggungjawab sekiranya isi kandungan blog ini diambil sebagai rujukan akademik.

What I wrote on this blog before, I may not agree with the content today. Certainly all writing in this blog is not suitable to be used as a reference (citation/reference) in the writing of scientific articles/journals. The owner of the blog is not responsible if the content of this blog is taken as an academic reference.