5 Tips Cipta Kata Laluan Kukuh dan Selamat

 


Pelanggaran data berlaku sepenuhnya, adalah penting untuk mengambil langkah-langkah untuk mengelakkan data peribadi anda dikompromi. Memandangkan data dunia telah berkembang pesat dari tahun ke tahun, penjenayah siber telah memikirkan cara yang semakin kompleks untuk mendapatkan maklumat anda, daripada penggodam kata laluan mudah dan penipuan pancingan data kepada serangan perisian hasad. 


Ini bermakna jika anda ingin terus berwaspada terhadap semua jenis serangan terdapat banyak perkara yang perlu dipertimbangkan (Kekal Selamat Dalam Talian merangkumi kesemuanya), tetapi memilih kata laluan yang baik dan kukuh ialah tempat yang sangat penting untuk bermula!



Kata laluan yang kuat hendaklah:

1. Mengandungi banyak aksara - gunakan panjang maksimum yang tersedia!

2. Mengandungi campuran huruf besar dan kecil, nombor dan simbol. Buat penggantian, seperti $ untuk S

3. Tidak termasuk corak papan kekunci cth. 'Qwerty12345'

4. Tidak termasuk sesuatu yang jelas atau berkaitan dengan anda, seperti nama anda atau baris pertama alamat anda. Lebih baik, jadikan ia perkataan yang tiada dalam kamus sama sekali. Pertimbangkan untuk menggunakan akronim daripada frasa

5. Jadi unik untuk setiap tapak yang anda log masuk. Menggunakan kata laluan yang sama untuk mengakses berbilang akaun bermakna penggodam boleh mengakses semua akaun anda dengan satu kata laluan. Mengingati mereka semua kedengaran rumit!

Akhir sekali, jangan sesekali berkongsi kata laluan anda. Syarikat yang bereputasi tidak akan menghantar e-mel atau menghubungi anda secara tiba-tiba meminta anda menukar kata laluan anda atau mengesahkan butiran keselamatan anda. Manfaatkan mana-mana tahap keselamatan tambahan yang tersedia seperti Pengesahan Dua Faktor (2FA), yang meminta kebenaran melalui peranti lain yang dipercayai, seperti telefon mudah alih anda, apabila log masuk cuba.

Jika anda menggunakan mesin kongsi, CCleaner boleh berguna kerana ia cepat memadamkan kuki (yang menyimpan kata laluan). Jika anda hanya menggunakan PC anda sendiri dan ingin membersihkannya tanpa memadamkan kata laluan, cuma nyahtanda pilihan 'Kuki' di bawah penyemak imbas yang anda gunakan.

Post a Comment

8 Comments

  1. selalu gak terlupa password nih., huhu

    ReplyDelete
  2. adventure betul bab pw ni...pw fb & ig pun kadang2 lupa sbb dah log in siap2 kat hp

    ReplyDelete
  3. Good info.. tq for sharing syaz

    ReplyDelete
  4. cumanya kene tulis dekat mana-mana juga bila tukar kata laluan yang rumit, takut terlupa heheheh

    ReplyDelete
  5. setakat ni kebanyakan pw ammi ada symbol

    ReplyDelete
  6. Masalahnya say ni pelupa...sokmo lula pw🤣

    ReplyDelete
  7. Memang ada isu selalu terlupa password sebab setiap laman kadang-kadang requirement passwordnya berbeza-beza huhuhu

    ReplyDelete

Setiap ulasan yang ditulis adalah dibawah tanggungjawab yang memberi komen. Sekiranya mahu berhubung dengan saya, hubungi saya di syaznirahim@gmail.com :)

Every comment written is under the responsibility of the commenter. If you want to contact me, reach me at syaznirahim@gmail.com :)

Apa yang saya tulis di blog ini dahulu, saya sendiri mungkin sudah tidak bersetuju dengan content itu pada hari ini. Semestinya segala penulisan dalam blog ini tidak sesuai untuk dijadikan rujukan (citation/reference) dalam penulisan artikel / jurnal saintifik. Pemilik blog tidak bertanggungjawab sekiranya isi kandungan blog ini diambil sebagai rujukan akademik.

What I wrote on this blog before, I may not agree with the content today. Certainly all writing in this blog is not suitable to be used as a reference (citation/reference) in the writing of scientific articles/journals. The owner of the blog is not responsible if the content of this blog is taken as an academic reference.