THE NOEL DIARY | Netflix | Review

 #Netflix


Cerita dan filem genre romantik bertemakan perayaan Krismas ni ada banyak kan? Jalan cerita dia semua lebih kurang aje. Pengakhirannya mestilah gembira bila dua watak yang macam mula-mula tak kenal, atau baru kenal, akan malu-malu sepanjang filem, akan jatuh cinta dan bersama.

Ah seronoknya tengok cerita ala-ala macam ni lebih-lebih lagi bila dah stress menghadap kerja kan? Ahahah bagi SR lah... SR memang akan layan filem-filem macam ni untuk melepaskan stress. Jadinya, The Noel Diary ini pun tak jauh tersasar dari plot cerita yang begitu.

Ringkasan dari SR:

Filem yang terbit tahun 2022 ni tak sampai dua jam, bolehlah tonton sambil lipat kain. Boleh tengok dengan anak-anak juga sebab tak ada pun scene panas melampau. Permulaan filem ni klise, plot boleh baca juga. Memang ringan dan santai-santai, filem yang tak memerlukan kita berfikir. Ada bahagian yang sepatutnya sedih, tapi tak berapa nak sampai. Ada bahagian yang buat SR tertanya-tanya, tapi jawapan dia terus aje dapat dalam filem ni juga. Jalan cerita yang agak khayalan juga. Ya lah, mana nak cari lelaki sesempurna watak utama yang dilakonkan oleh Justin Hartley ni oi! Kalau ada, bertuah sungguhlah.

Berbaloi untuk ditonton?

Kalau nak tengok dekat Netflix aje, berbaloilah. Kalau bayar tiket wayang, erk.. 


Sinopsis + spoiler:

Kisah seorang lelaki yang pulang ke rumah pada Krismas untuk menyelesaikan harta pusaka ibunya yang terasing. Setibanya di sana, dia menemui sebuah diari yang mungkin menyimpan rahsia masa lalunya sendiri dan tentang seorang wanita muda yang cantik dalam perjalanan misterinya sendiri.

Jacob atau Jake tidak pulang ke rumah selama hampir dua puluh tahun sejak ibunya yang sakit mental menghalaunya keluar dari rumah ketika dia baru berusia enam belas tahun. Apabila seorang peguam menelefon, beberapa hari sebelum Krismas, untuk memberitahunya bahawa ibunya yang terasing telah meninggal dunia dan meninggalkan rumahnya kepadanya, Jacob kembali bukan hanya untuk menyelesaikan harta pusaka tetapi untuk mencuba dan berdamai dengan masa lalu serta kesakitan dan penderaan yang dialaminya sebagai seorang kanak-kanak. Selain itu, mungkin membersihkan rumahnya akan menjadi kurang menyedihkan daripada menghabiskan cuti sahaja, menonton tayangan semula klasik Krismas. Tetapi ternyata, rumah itu menyimpan lebih daripada sekadar kenangan yang sukar, ibu Jacob telah menjadi penimbun dan dia mesti mengorek melalui kekacauan selama dua dekad.

Seorang gadis yang pandai membaca bernama Rachel tiba tidak lama kemudian, untuk mencari ibu kandungnya, ketika Jake membersihkan rumah zaman kanak-kanaknya sekitar cuti.


Tidak lama kemudian, Jake menemui jurnal tersembunyi yang mengandungi kisah Rachel dan latar belakangnya sebagai tambahan kepada penjelasan mengenai masa lalu mereka. Walaupun berasal dari dunia yang berbeza, kedua-dua pengalaman mereka dihubungkan oleh 'benang' yang sama.

Selepas itu, kedua-duanya memulakan pengembaraan bersama untuk mempelajari sejarah mereka dan menemui apa yang mereka harapkan untuk Krismas ini. Walaupun Rachel telah bertunang, terdapat hubungan segera antara mereka yang didorong oleh perjalanan mereka untuk melawat bapa jauh Jake dalam usaha untuk mengetahui lebih banyak maklumat mengenai ibu Rachel. Kedua-dua mereka mesti berdepan dengan perjuangan dan keresahan masing-masing kerana perjalanan mereka membawa mereka ke 'sesuatu' yang baru, yang tak pernah mereka rasai.


Sebaik sahaja mereka tiba di rumah Scott Turner, Jake teragak-agak untuk bercakap dengannya, tetapi Rachel meyakinkannya bahawa jika dia pergi sekarang, dia akan melakukan perkara yang sama seperti yang dilakukan ayahnya beberapa tahun lalu apabila dia meninggalkannya. Jake menghabiskan sepanjang hari bersama ayahnya, meneroka sebab perkara itu berlaku seperti yang mereka lakukan.

Apabila Rachel bertemu ayah Jake, dia memberitahunya bahawa Noel telah remaja semasa dia hamil. The Turners telah membantunya dengan menggajinya sebagai pengasuh, dan selepas kematian Ben dia benar-benar membantu mereka. Rachel akhirnya tahu cara mencari ibunya kerana Scott memutuskan untuk menyimpan jemputan perkahwinan yang dihantar kepadanya.

Perjalanan berjalan lancar, dan kami mendapati bahawa tunang Rachel menyayanginya, tetapi jelas bahawa dia bersamanya semata-mata kerana kestabilan yang dia berikan kepadanya. Mereka memutuskan untuk tinggal di bilik hotel yang berasingan dan Rachel selesai membaca novel Jake malam itu. Dia terpesona dengan bukunya dan mendakwa bahawa, seperti dalam novelnya, dia nampaknya menolak semua orang dalam kehidupan sebenar juga. Ia adalah gambaran tambahan ke dalam jiwanya, yang menjadi lebih jelas apabila drama itu berlangsung.

Walaupun Rachel hanya perlu membuat perjalanan, dia baru sahaja membaca jurnal Noel dan berasa lega apabila mendapati ibunya tidak meninggalkannya. Rachel tidak lagi berasa tidak selamat kerana Noel benar-benar menjaganya. Rachel hanya berminat untuk mengetahui kebenaran tentang perasaan sebenar ibu kandungnya terhadapnya. Dia memahami keadaannya kerana perjalanan dan jurnalnya, dan dia menerima bantuan yang dia perlukan. Dia tidak benar-benar merasakan keperluan untuk melawat ibunya selepas itu dan mungkin menimbulkan kesulitan.

Apabila Jake memutuskan untuk melawat Noel, dia mengucapkan terima kasih atas segala yang dia lakukan untuk dia dan keluarganya. Selain itu, dia memberitahunya tentang Rachel, dan dia memberitahunya bahawa jika Rachel memilihnya, dia akan berminat untuk berhubung dengannya.

Semasa Rachel bersama ibu bapanya, terperangkap antara perasaannya yang baru ditemui terhadap Jake dan keperluan untuk kepastian yang ditawarkan Alan, dia melihat Jake menunggu di luar pintu masuknya dan dia menyatakan perasaannya terhadapnya. Mengabaikan perasaannya, dia memberitahu tunangnya bahawa dia tidak mencintainya, dan dia pergi dengan hati yang berat.



Jake sedang bersiap sedia untuk pulang apabila pengakhiran bahagia yang tidak dapat dielakkan berlaku. Rachel muncul di hadapan rumahnya, memberi gambaran bahawa dia akan bersamanya. Kesimpulan ini membayangkan bahawa kedua-dua individu yang berjuang untuk mempercayai orang lain akhirnya menemui satu sama lain.



Pada SR, The Noel Diary ni boleh diberi 5.5/10. Plot klise, memang jual muka Justin Hartley aje untuk tarik SR tengok sampai habis walau dah boleh agak dah ending.

Post a Comment

5 Comments

  1. Bolehlah ibu layan nanti bila2.. ;)

    ReplyDelete
  2. dok dlm my list la, tapi x tgk2 lagi...
    iyer..MA pun add sbb muka hero.. he he

    ReplyDelete
  3. Santai-santai je layan ye SR.. Lama tak layan movie romantis krismas nie..

    ReplyDelete

Setiap ulasan yang ditulis adalah dibawah tanggungjawab yang memberi komen. Sekiranya mahu berhubung dengan saya, hubungi saya di syaznirahim@gmail.com :)

Every comment written is under the responsibility of the commenter. If you want to contact me, reach me at syaznirahim@gmail.com :)

Apa yang saya tulis di blog ini dahulu, saya sendiri mungkin sudah tidak bersetuju dengan content itu pada hari ini. Semestinya segala penulisan dalam blog ini tidak sesuai untuk dijadikan rujukan (citation/reference) dalam penulisan artikel / jurnal saintifik. Pemilik blog tidak bertanggungjawab sekiranya isi kandungan blog ini diambil sebagai rujukan akademik.

What I wrote on this blog before, I may not agree with the content today. Certainly all writing in this blog is not suitable to be used as a reference (citation/reference) in the writing of scientific articles/journals. The owner of the blog is not responsible if the content of this blog is taken as an academic reference.