Cara Yang Betul Memegang Bayi

 


Terdapat pelbagai cara untuk memegang bayi bergantung pada keadaan. Sebagai contoh, cara anda menggendong bayi anda semasa mengangkatnya dari katil bayi, botol atau menyusukannya, memandikannya, sendawa atau menenangkannya perlu sedikit berbeza. Teruskan membaca untuk mengetahui cara menggendong bayi anda dengan selamat dan selesa setiap kali dan
 untuk memegang bayi yang baru lahir dengan betul.

Semua ibu bapa baru berasa gementar apabila perlu memegang bayi yang baru lahir buat kali pertama — itu sifat manusia. Terdapat beberapa perkara yang perlu diingat semasa memegang bayi anda, dan dalam bahagian berikut kami memecahkannya untuk anda bergantung pada situasi.

Langkah paling penting semasa menggendong atau menggendong bayi yang baru lahir adalah dengan menyokong kepala dan lehernya. Bayi anda tidak akan membina kawalan kepala sehingga dia berumur kira-kira 4 bulan, jadi menjadi tugas anda untuk memastikan kepalanya tidak tergelincir dari sisi ke sisi atau patah dari depan ke belakang.


Mengangkat Bayi Anda

Sebelum mengambil bayi anda dari katil bayinya, contohnya, pastikan anda menyokong kepala dan lehernya, dengan berhati-hati di sekeliling fontanel (bintik-bintik lembut). Semasa mengangkat bayi anda, luncurkan sebelah tangan di bawah kepala dan lehernya, dan letakkan tangan anda yang lain di bawah bahagian bawahnya. Bengkokkan lutut anda supaya anda tidak membuang belakang anda.

Sekarang setelah anda mempunyai cengkaman yang baik pada bayi anda, angkat dia dan bawa dia rapat ke dada anda sambil anda meluruskan kaki anda.Kebanyakan katil bayi mempunyai ketinggian tilam boleh laras, yang bermaksud anda tidak perlu membongkok terlalu banyak semasa fasa baru lahir. Apabila bayi anda membesar dan menjadi lebih mudah alih, anda perlu menurunkan tilam untuk memastikan bayi anda tidak boleh memanjat keluar.

Kedudukan Berbaring 

Untuk memegang bayi anda dalam kedudukan baring, buai kepalanya dengan satu tangan sambil meletakkan kepalanya di dada anda. Gunakan lengan anda yang lain untuk menyokong lehernya sambil meletakkan kepalanya di celah siku anda. Sokong bahagian bawahnya dengan tangan anda yang sebelah lagi. Kedudukan ini bagus untuk membuat hubungan mata dengan bayi anda dan tersenyum serta bercakap dengannya, yang boleh membantu dalam perkembangannya dan meningkatkan keselamatan emosinya. Berinteraksi dengan bayi anda seperti ini juga boleh membantu bonding anda dan bayi.



Pegang Kedudukan Tegak

Untuk memegang bayi anda dalam kedudukan tegak, sokong kepala dan lehernya dengan satu tangan sambil meletakkannya di dada dan bahu anda. Sokong bahagian bawah bayi anda dengan tangan anda yang sebelah lagi.


Kesimpulan 

Sama ada anda mengambil, menggendong atau mendukung bayi anda, perkara yang paling penting ialah menyokong kepala dan lehernya. Anda boleh mencuba dua pegangan berbeza dengan bayi anda: posisi baring dan posisi tegak. Posisi baring sesuai untuk membuat hubungan mata dengan bayi anda, bercakap dengannya, dan bonding.

SUMBER

Post a Comment

7 Comments

  1. good sharing... dulu masa 1st pegang baby..is adik... memang risau sgt la

    ReplyDelete
  2. Kena hati2 bby sgt lembut kan. Tp ank sendiri ok tp dgn pegang org memang risau he heee

    ReplyDelete
  3. Uncle pun jenis orang yg seriau nak pegang baby....

    ReplyDelete
  4. ya betul kepala dan leher paling utama, masa tu tulang mereka pun belum kuat lagi kan

    ReplyDelete
  5. kadang2 seriau jg tgk mak bapak yg kendong bayi yg baru sebelum dua tu...mcm relaks je...sng ckp mcm tak kisah pun dgn leher/kepala baby...

    ReplyDelete

Setiap ulasan yang ditulis adalah dibawah tanggungjawab yang memberi komen. Sekiranya mahu berhubung dengan saya, hubungi saya di syaznirahim@gmail.com :)

Every comment written is under the responsibility of the commenter. If you want to contact me, reach me at syaznirahim@gmail.com :)

Apa yang saya tulis di blog ini dahulu, saya sendiri mungkin sudah tidak bersetuju dengan content itu pada hari ini. Semestinya segala penulisan dalam blog ini tidak sesuai untuk dijadikan rujukan (citation/reference) dalam penulisan artikel / jurnal saintifik. Pemilik blog tidak bertanggungjawab sekiranya isi kandungan blog ini diambil sebagai rujukan akademik.

What I wrote on this blog before, I may not agree with the content today. Certainly all writing in this blog is not suitable to be used as a reference (citation/reference) in the writing of scientific articles/journals. The owner of the blog is not responsible if the content of this blog is taken as an academic reference.