Happy 56th Birthday Shahrukh Khan!

Lambat pula SR nak ucapkan Happy Birthday pada Datuk Shahrukh Khan yang ke 56, pada tahun 2021 ini. Maafkan SR ye Datu SRK. Eh dekat-dekat pulak nama kita ya Datuk 😜


Abdur Rehman "Shahrukh" Khan dilahirkan pada 02 November 1965 di New Delhi kepada Meer Taj Mohammed Khan & Lateef Fatima Khan. Dia juga mempunyai seorang kakak perempuan, Shehnaz Lalarukh. Dia menghabiskan masa awalnya di Bangalore bersama datuk dan neneknya.


Dia menamatkan persekolahannya di Sekolah St. Columba dan dia mengambil bahagian secara aktif dalam aktiviti sukan, akademik dan dramanya. Setelah menamatkan sekolahnya, Shah Rukh Khan belajar di Kolej Hansraj Delhi dari 1985-1988 dan memperoleh Ijazah dalam jurusan Ekonomi. Terlepas dari hakikat bahawa Khan melanjutkan pengajian dalam ijazah Komunikasi Massa di Universiti Jamia Millia Islamia, dia memutuskan untuk membuat penampilannya dalam industri filem Bollywood. Pada tahun 1991, Shah Rukh Khan menetap di Mumbai.

Ini menandakan kemasukannya ke layar perak. Pada bahagian akhir 1980-an, Shah Rukh Khan memulakan kerjayanya sebagai pelakon dalam beberapa siri televisyen. Dia pertama kali kelihatan sebagai hero dalam filem Deewana, yang dikeluarkan pada tahun 1992. Dia juga memenangi Anugerah Filmfare untuk Debut Lelaki Terbaik untuk filem ini. 

Shah Rukh membintangi beberapa filem yang telah menjadi terkenal di kalangan semua peringkat umur. Beberapa filem paling popular di mana dia berlakon adalah seperti berikut: Darr, Kuch Kuch Hota Hai, Dilwale Dulhaniya Le Jayenge, Chak De! India, Om Shanti Om, Kal Ho Naa Ho, Kabhi Khushi Kabhi Gham, Chak De India dan Veer Zaara. 


Shah Rukh Khan adalah penerima 14 Anugerah Filmfare atas pengaruhnya terhadap filem Hindi dan 8 daripadanya diterima di bawah kategori Pelakon Lelaki Terbaik yang merupakan pencapaian yang tiada tandingannya. Fakta Yang Anda Tidak Pernah Tahu Mengenai Shah Rukh Khan! Shah Rukh Khan dilahirkan dalam keluarga kelas pertengahan kerana bapanya dikaitkan dengan perniagaan pengangkutan dan ibunya seorang hakim. Semasa temu bual TV, Shah Rukh mendedahkan bahawa ibunya adalah seorang India Selatankemudiannya berpindah ke Karnataka. Shah Rukh Khan adalah penggemar makanan sebenar dan gilakan Raan Roast dan Ayam Tandoori.

Dia juga melakukan peranan kecil dalam siri Televisyen bernama Wagle Ki Duniya, Umeed, atau pun dalam filem Tele Inggeris bertajuk In Which Annie Gives It Those Ones. Selepas kematian ibunya pada tahun 1991, dia menetap di Mumbai bersama kakaknya. King Khan kemudiannya berlakon dalam beberapa filem berturut-turut bernama Raju Ban Gaya Gentleman, Chamatkar, King Uncle, Maya Memsaab, Darr, Baazigar dan juga penampilan cameo dalam Pehla Nasha. Walaupun dia tidak gagap dalam kehidupan sebenar, dialognya, I love you KKK Kiran daripada filem Darr menjadi hit kegemaran sepanjang masa.

Post a Comment

7 Comments

  1. Legend Bollywood ni. Suka tengok filem lama lama lakonan beliau.

    ReplyDelete
  2. WOW...hebat SRK...peminat SRK ke.

    ReplyDelete
  3. Suka tengok beliau berlakon.. emosi tu sampai..

    ReplyDelete
  4. Saya pun suka filem Darr. Psycho betul SRK adi jahat. Tu hai mere Kirannnnn..(Ulang sampai lagu habis)

    ReplyDelete
  5. hehehe... tak minat SRK dan tak minat gak filem2 hindustan

    ReplyDelete
  6. Dah 56 tahun yer SRK . Tapi still nampak muda gituuu .

    ReplyDelete

Setiap ulasan yang ditulis adalah dibawah tanggungjawab yang memberi komen. Sekiranya mahu berhubung dengan saya, hubungi saya di syaznirahim@gmail.com :)

Every comment written is under the responsibility of the commenter. If you want to contact me, reach me at syaznirahim@gmail.com :)

Apa yang saya tulis di blog ini dahulu, saya sendiri mungkin sudah tidak bersetuju dengan content itu pada hari ini. Semestinya segala penulisan dalam blog ini tidak sesuai untuk dijadikan rujukan (citation/reference) dalam penulisan artikel / jurnal saintifik. Pemilik blog tidak bertanggungjawab sekiranya isi kandungan blog ini diambil sebagai rujukan akademik.

What I wrote on this blog before, I may not agree with the content today. Certainly all writing in this blog is not suitable to be used as a reference (citation/reference) in the writing of scientific articles/journals. The owner of the blog is not responsible if the content of this blog is taken as an academic reference.