10 Tips Pengalaman Membeli-belah Dalam Talian Lebih Selamat

SELAMAT TAHUN BARU 2022 SEMUA!


Beli-belah dalam talian adalah mudah kerana ia membolehkan anda membeli-belah, membandingkan kadar dan menghantar produk anda terus ke pintu anda tanpa perlu meninggalkan rumah anda. Walau bagaimanapun, mendapatkan tawaran murah dalam talian memerlukan lebih daripada sekadar mencari harga terbaik. Anda perlu memastikan bahawa barang tiba tepat pada masanya, kualiti seperti yang dijanjikan, bahawa ia datang dengan jaminan yang sesuai, dan anda boleh memulangkan item atau mendapatkan bantuan dengan sebarang pertanyaan atau kesulitan yang anda hadapi. Gunakan cadangan ini untuk menjadikan pengalaman pembelian anda lebih selamat.
1. Sentiasa gunakan sambungan internet yang selamat untuk membuat pesanan

Maklumat bank dan kata laluan anda berisiko jika komputer anda tidak dilindungi daripada perisian malware yang mungkin berbahaya (dan semua perkara lain yang anda simpan pada komputer anda atau lakukan dalam talian). Pastikan firewall komputer anda dihidupkan dan gunakan sambungan selamat. Jika anda membeli dalam talian melalui rangkaian tanpa wayar, pastikan ia disulitkan supaya seseorang yang berkeliaran di luar rumah tidak dapat mencuri data anda. Apabila menggunakan rangkaian awam, elakkan daripada menjalankan sebarang transaksi kewangan kerana anda tidak tahu sama ada ia telah terjejas.

2. Kenali peniaga dan reputasi mereka

Membeli-belah di kedai dalam talian mereka adalah sangat selamat jika anda sudah mengetahui kedai itu. Jika anda menghadapi masalah, anda sentiasa boleh pergi ke kedai tempatan untuk mendapatkan bantuan dan jika anda mengenali orang yang mempunyai pengalaman cemerlang secara konsisten dengan perniagaan internet, anda mungkin yakin dengan kualitinya. Jika anda tidak biasa dengan kedai, ia mungkin masih menjadi pilihan terbaik anda; anda hanya perlu mengambil beberapa langkah lagi. Periksa tapak khusus untuk ulasan e-stor untuk menjalankan penyiasatan latar belakang anda sendiri. Jangan memesan dari kedai yang belum dinilai atau tidak menerima maklum balas positif.

3. Berwaspada dengan tawaran yang kelihatan "terlalu bagus untuk menjadi kenyataan."

Mana-mana e-kedai yang menjanjikan terlalu banyak pada harga yang terlalu rendah adalah mencurigakan. Jika harganya terlalu rendah, pertimbangkan sama ada peniaga datang dengan item secara sah, jika anda akan menerima item yang anda bayar, sama ada item itu sebenarnya jenama yang ditunjukkan atau pengganti yang murah, jika item itu akan berfungsi, jika anda akan boleh memulangkan barang yang rosak – atau jika peniaga memperoleh pendapatan tambahan dengan menjual maklumat kewangan anda. 

4. Baca Terma dan Syarat jika anda membeli Gift Card

Jika kad hadiah adalah untuk orang lain, semak semula sama ada perniagaan itu benar, bahawa individu itu membeli-belah di sana dan tiada keperluan tambahan.

5. Jangan gunakan e-stor yang memerlukan lebih banyak maklumat daripada yang diperlukan untuk membuat jualan

Jangkakan untuk menyerahkan kaedah pembayaran, alamat penghantaran, nombor telefon dan alamat e-mel, tetapi jika penjual meminta apa-apa lagi, pergi. Anda tidak boleh membenarkan mereka mengakses akaun bank anda, nombor keselamatan sosial atau nombor lesen memandu. Sesetengah firma akan bertanya kepada anda soalan tentang hobi dan minat anda, tetapi ini harus sentiasa menjadi pilihan, dan anda harus berhati-hati untuk menjawabnya. Adakah maklumat anda dijual semula, disewa atau dikongsi oleh pedagang? Semak dasar privasi tapak untuk melihat cara maklumat anda boleh dikongsi. Banyak perniagaan menyatakan dengan jelas bahawa mereka tidak berkongsi, menjual atau menyewa maklumat pelanggan; yang lain menuntut pemilikan data anda dan menuntut hak untuk menggunakan (atau menyalahgunakan) data itu sebagaimana yang mereka fikirkan patut. Tetap dengan firma yang mengambil berat tentang privasi anda.

6. Adakah anda perlu mewujudkan kata laluan tapak? – Jadikan ia UNIK

Apabila anda membuat pembelian, anda akan sering diminta untuk membuat akaun dengan kata laluan. Anda biasanya boleh menarik diri daripada berbuat demikian, dan melainkan anda bercadang untuk menggunakan e-stor dengan kerap, jangan buat akaun. Jika anda ingin membuat akaun, pastikan anda menggunakan kata laluan yang unik dan kukuh.

7. Adakah laman web selamat digunakan?

Semak untuk menentukan sama ada URL web tapak web bermula dengan "https:," bukan "http:," sebelum memasukkan sebarang maklumat peribadi atau kad pembayaran. 's' kecil itu menunjukkan bahawa tapak web itu selamat dan disulitkan untuk melindungi data anda.

8. Buat pembayaran menggunakan kad kredit atau PayPal

Gunakan kad kredit dan bukannya kad debit atau cek kerana ia tidak memberikan tahap perlindungan keselamatan yang sama sekiranya berlaku masalah. Jika maklumat kewangan anda diambil dan wang dalam akaun bank anda kekal tidak terjejas, transaksi kad kredit mengehadkan tanggungjawab anda kepada tidak lebih daripada $50 dalam caj yang menyalahi undang-undang. Kebanyakan kad debit tidak menyediakan keselamatan ini, dan walaupun ia berbuat demikian, anda akan kehabisan wang semasa anda menunggu. Pertimbangkan untuk menetapkan satu kad kredit untuk digunakan hanya untuk pembelian dalam talian dan membeli-belah. Dengan cara ini, jika kad itu digodam, anda boleh melumpuhkannya dengan pantas tanpa menjejaskan pembelian lain.

9. Sentiasa semak semula pengaturan penghantaran

Sesetengah kedai atas talian mengenakan bayaran penghantaran yang tinggi, yang boleh mengubah tawaran yang baik menjadi kesilapan yang mahal. Lihat sama ada mereka menawarkan penjejakan dan insurans atau tidak. Ketahui pembawa yang mereka gunakan, dan berhati-hati terutamanya jika barang tidak dihantar dalam masa 10 hari.

10. Gunakan program keselamatan internet yang boleh anda percayai.

Menggunakan program keselamatan internet yang cekap masih merupakan cara terbaik untuk selamat dalam talian. Membeli-belah tidak berbeza. Sebaliknya, apabila bilangan barangan dan data yang didagangkan dalam talian semakin meningkat, langkah keselamatan seperti perlindungan anti-pancingan data masa nyata dan kecurian identiti menjadi lebih penting berbanding sebelum ini. 

Jom online shopping! SR pun ada barang yang beli tahun lepas tak sampai lagi hari ni 😜

Post a Comment

11 Comments

  1. bagus sharing ni. Terima kasih ^_^

    happy new year syaz.. :)

    ReplyDelete
  2. duduk2 saja di umah maka terjadi pembelian luar jangka!

    ReplyDelete
  3. Tips2 ni uncle nak suruh aunty yg baca... Dia memang pengguna tegar ni... hehehe

    ReplyDelete
  4. Masih tidak yakin guna dalam talian sebenarnya.

    ReplyDelete
  5. Selamat tahun baru 2022 Syaz.

    ReplyDelete
  6. betul, kena always baca terma dan syarat.. kadang2 itu yg plg kita lalai

    ReplyDelete
  7. terima kasih atas perkongsian. zaman sekarang kan banyak scam

    ReplyDelete
  8. pernah kena tipu sekali dulu...walaupun x banyak mana, memang nak sgt jubah tu. geraammmm..
    pas tu memang extra careful sgt bab beli online ni

    ReplyDelete
  9. saya kalau membeli dalam talian ni mmg semua benda saya check dulu.. happy new year kak syaz

    ReplyDelete
  10. terima kasih untuk tipsnya. Memang kena kaji betul betul sebelum membeli.

    ReplyDelete

Setiap ulasan yang ditulis adalah dibawah tanggungjawab yang memberi komen. Sekiranya mahu berhubung dengan saya, hubungi saya di syaznirahim@gmail.com :)

Every comment written is under the responsibility of the commenter. If you want to contact me, reach me at syaznirahim@gmail.com :)

Apa yang saya tulis di blog ini dahulu, saya sendiri mungkin sudah tidak bersetuju dengan content itu pada hari ini. Semestinya segala penulisan dalam blog ini tidak sesuai untuk dijadikan rujukan (citation/reference) dalam penulisan artikel / jurnal saintifik. Pemilik blog tidak bertanggungjawab sekiranya isi kandungan blog ini diambil sebagai rujukan akademik.

What I wrote on this blog before, I may not agree with the content today. Certainly all writing in this blog is not suitable to be used as a reference (citation/reference) in the writing of scientific articles/journals. The owner of the blog is not responsible if the content of this blog is taken as an academic reference.