Monday, 3 October 2022

Cara Untuk Gembira Menghadapi Isnin

 

Adakah anda bangun dengan rasa tawar hati pada pagi Isnin? Jika anda melakukannya, jangan risau, ini adalah perasaan biasa. Hujung minggu sudah berakhir dan ini boleh membawa perasaan sedih. Anda mungkin bangun dari katil dengan perasaan bahawa hari Jumaat tidak akan tiba tidak lama lagi.

Motivasi pada hari Isnin adalah sesuatu yang semua orang boleh peroleh dengan pemikiran dan tabiat. Oleh itu, kami telah menyenaraikan beberapa petua berharga untuk anda belajar menghargai hari Isnin dan memulakan minggu dengan penuh semangat!
1. Mulakan hari lebih awal
Bangun lebih awal akan membantu anda melakukan kerja anda dengan lebih aman dan tenang. Anda boleh menikmati sarapan pagi anda dan memikirkan semua yang anda perlu lakukan pada hari itu.
 

2. Rancang hujung minggu anda
Untuk mengelakkan perasaan tidak dapat menyelesaikan semua yang anda tinggalkan pada hujung minggu atau dari hari Jumaat, rancang lebih awal supaya anda tidak meninggalkan terlalu banyak barangan untuk hari Isnin yang boleh membuatkan anda berasa terharu dan pesimis.
 

3. Tetapkan matlamat tertentu
Buat senarai perkara yang akan anda lengkapkan apabila anda bangun. Motivasi diri anda dengan membayangkan diri anda sudah melengkapkan matlamat anda.


4. Berseronok
Pada hari Isnin, cari masa untuk melakukan sesuatu yang membawa anda kebahagiaan dan ketenangan fikiran seperti bercakap dengan rakan, berjalan-jalan atau memasak makanan yang anda gemari.
 

5. Cari kepuasan dalam tugas anda
Melakukan sesuatu dengan senang hati adalah apa yang membuatkan mereka seronok. Contohnya: dalam perjalanan ke tempat kerja fikirkan tentang bertemu rakan sekerja kegemaran anda dan sejauh manakah anda berpuas hati selepas bercakap dengan mereka.

15 comments:

  1. Wak ni hari apa pun suka aje
    Kadang2 terlupa hari apa
    Tau2 dah jumaat sebab pn is3 gosokkan baju melayu putih untuk sembahyang jumaat

    ReplyDelete
  2. selalunya kalau akak, ahad tu akak akan pilih tudung dan baju yang buat akak rasa cantik. Baru bila pakai isnin tu rasa bersemangat

    ReplyDelete
  3. monday blues....MA ok je..hari2.. kalau nak blues x kira hari apa pun.. he he he..
    have a good day!

    ReplyDelete
  4. hari apapun nikmatinya dgn syukur sbb masanya amat singkat

    ReplyDelete
  5. Nombor satu tu pun dah susah bagi uncle! huhuhu

    ReplyDelete
  6. ciknur ok je isnin he hee dari dulu isnin memang suka sb dah cuti kan dua hari

    ReplyDelete
  7. Wahh nice tips, tp pagi tadi VM lambat =') Terus monday blues hahahha

    ReplyDelete
  8. Setiap Isnin hari lemau tapi untuk permulaan saja..
    Bila dah mula buat kerja sampai waktu makan pun ibu lupa..
    Bila perut dah pedih baru tgk jam..
    Lapar! Hihihihi

    ReplyDelete
  9. Wah, tips untuk elak monday blues ni Syaz.

    ReplyDelete
  10. setakat ni belum pernah ada monday blues...
    mungkin sebab ammi cuba untuk cakap dengan diri supaya tak perlu nak terikut2 cakap orang.

    ReplyDelete
  11. Tips yang berguna untuk elak monday blues

    ReplyDelete
  12. Terima kasih untuk tipsnya. Pagi Isnin kena super pantas dan tak boleh nak meleha-leha :)

    ReplyDelete
  13. selalunya hari jumaat saya kemas meja, settlekan banyak kerja supaya isnin boleh buat kerja baru

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama dgn akak, Pana.
      Jumaat pagi buat keje secepatnya.
      Jumaat ptg da clear kan meja.
      lagipun Jumaat ptg tak panjang masa di ofis.

      isnin kekadang blues juga, SR ha ha ha...
      buat le pe pun, ada skit skit. but, depends on keadaan ofis la.
      if Isnin tu ada program, yes, takde blues.

      Delete

Setiap ulasan yang ditulis adalah dibawah tanggungjawab yang memberi komen. Sekiranya mahu berhubung dengan saya, hubungi saya di syaznirahim@gmail.com :)

Every comment written is under the responsibility of the commenter. If you want to contact me, reach me at syaznirahim@gmail.com :)

Premium Flexible Related Post Widget for Blogger – Blogspot

Awana SkyWay Gondola: Genting Highlands Cable Car

Awana SkyWay Gondola: Genting Highlands Cable Car
BOOK YOUR RIDE HERE