Tuesday, 22 November 2022

Bedak Sejuk Tradisi King dan Kenangan

Baru-baru ni SR sengaja beli sebotol bedak sejuk tradisi ni di Mydin Senawang. Bila terpandang botol dia tu, rasa hendak beli tu membuak-buak!

Bukanlah sebab SR nak pakai sangat, atau nak pulihkan muka ke apa ke. Tapi lebih kepada elemen nostalgia. Bila tengok bedak sejuk ni, banyak betul kenangan silam SR terbayang di mata.


Jadi teringat pada Arwah Tok Yam SR, teringat zaman kanak-kanak SR dengan nenek dan Arwah Atok, teringat zaman masa muka mula-mula naik jerawat dulu... Memang kenangan-kenangan yang dah jauh ditinggalkan tu jadi segar pula dalam ingatan SR.

Malamnya, SR ajak amir dan ayu pakai bedak sejuk ni. Adam tak ada masa ni, ikut ayah dia balik mengundi di Kelantan.

Sebaik sahaja SR buka botol bedak sejuk tu kan, bau dia... Fulamak! Bau childhood gais! Memang sama dan masih maintain bau tu dari dulu hingga kini.

Macam SR cakap tadi, demi kenangan.

Jadi ajak anak-anak pakai bedak sejuk sambil bercerita pada diorang tentang zaman kanak-kanak SR serba sedikit. Lepas tu pakat-pakat gelak tengok muka masing-masing haha!



Tapi kan nak kata bestnya pakai bedak sejuk ni, bila bangun pagi, muka jadi elok je tak berminyak-minyak ke apa. Jadi gebu je muka bila bangun tidur 😂

Suka pulak tengok muka sendiri dekat cermin ahahah!

Okey itu sahaja cerita tentang SR dan anak-anak pakai bedak sejuk tradisi jenama King.

18 comments:

  1. dulu masa kecik2 pun ada pakai. tambah lagi bila balik kg .. ramai2 pakai ngan cousin..lawak jer

    ReplyDelete
  2. Orang dulu-dulu memang suka pakai bedak sejuk, sebab tu muka tok-tok kita licin jer tak ada jerawat.Walaupun tak ada make up.

    ReplyDelete
  3. Dulu kecik2 kita buat bedak sejuk sendiri. Tapi betul, bila pagi tu, rasa gebu jer muka, hihi. Tapi tu la, benda senang pun malas nak buat.

    ReplyDelete
  4. teringat bau dia yang harum tu... bila pakai memang kulit jadi lembut kan. Dah lama tak pakai, masa bujang dulu rajin pakai bila waktu tidur

    ReplyDelete
  5. bedak sejuk legend ni...dlu2 kecik2 suka pki

    ReplyDelete
  6. SA pun dah lama x pakai bedak sejuk...eh..pi Mydin nanti nak beli la bedak sejuk ni...macam best plak..SA suka bancuh, letak putih telur pas tu letak madu...buat masker...pakai sampai pagi, basuh muka lepas tu muka kita licin, bersih dan gebu...lama x buat dah ni...elok hilangkan jerawat

    ReplyDelete
  7. Hahaha... dh agak dah... beli tp x pakai... dulu² masa sekolah rendah selalu pakai... pernah jugak pegi umh nenek kawan nenek dia bagi yg dia buat sendiri... legend sgt

    ReplyDelete
  8. yea betul nostalgia sangat bedak sejuk ni. dulu masa zaman anak dara, memang akak pun pengguna bedak sejuk..hehe..tiap2 malam wajib tepek. best je bgn tidur muka rasa gebus je..

    ReplyDelete
  9. Kat umah Aini masih ada lagi bedk sejuk..Mama Aini yang duk rajin pakai sampai la skrg..anak Aini suka main gak bedak sejuk, habis dia tepek bedak sejuk byk kt muka Aini..haha

    ReplyDelete
  10. Anak-anak mesti teruja kan.. dulu masa kecik je selalu pakai itu pun sebab emak yang rajin beli

    ReplyDelete
  11. Hhaa ni ms blk kg mmg berebut2 kena pakai bedak sejuk ni

    ReplyDelete
  12. Lama tak pakai bedak sejuk.. Menggamit ostalgia betul..

    ReplyDelete
  13. Kalau simpan kat esbok lagi sejuk agaknya

    ReplyDelete
  14. Nostalgia menjelma bila nampak bedak sejuk.organic skin care orang dulu-dulu ni...

    ReplyDelete
  15. dulu2 masa muda rajin gak berbedak sejuk....tp yg x syok bila kering berdebu2 semuanya

    ReplyDelete

Setiap ulasan yang ditulis adalah dibawah tanggungjawab yang memberi komen. Sekiranya mahu berhubung dengan saya, hubungi saya di syaznirahim@gmail.com :)

Every comment written is under the responsibility of the commenter. If you want to contact me, reach me at syaznirahim@gmail.com :)

Premium Flexible Related Post Widget for Blogger – Blogspot

Awana SkyWay Gondola: Genting Highlands Cable Car

Awana SkyWay Gondola: Genting Highlands Cable Car
BOOK YOUR RIDE HERE