Tips Memilih Air Fryer

 Penggoreng udara, atau dalam Bahasa Inggeris dikenali sebagai Air Fryer, sememangnya terkenal dengan fungsi yang memudahkan urusan di dapur.


Penggoreng udara ialah ketuhar atas para yang mengedarkan udara panas dan kering untuk menghasilkan makanan yang rangup.  Sama seperti ketuhar, makanan yang dimasak dalam penggoreng udara perlu sentiasa diputar atau digoncang untuk memastikan keperangan. Terdapat tiga cara berbeza ini dicapai, bergantung pada reka bentuk penggoreng udara anda.

Ada beberapa perkara yang perlu dipertimbang sekiranya anda ingin membeli Air Fryer tau!


Apakah kualiti yang perlu ada pada penggoreng udara?

Ruang!

Pastikan anda mengetahui jumlah ruang para yang anda ada terlebih dahulu. Jika anda kerap membuat kerepek, anda mungkin mahu meninggalkannya sepanjang masa. Dua reka bentuk standard adalah tinggi dan montel (seperti Kambrook AirChef, Bellini Digital Air Fryer dan Philips Vivo Air Fryer) dan pendek dan agak gempal (Tefal Actifry dan DeLonghi Multifry). Beri amaran bahawa model bukaan atas tidak boleh berfungsi jika tidak banyak ruang di atas bangku kerana penutup mesti dibuka ke atas. Jika anda berhasrat untuk menyimpan penggoreng udara anda selepas digunakan, pilih satu yang bentuknya seragam dan cukup kecil untuk dimuatkan dengan kemas ke dalam kabinet.


Kapasiti atau volum yang dinyatakan!

Ambil ukuran yang didakwa oleh pengilang dengan sebutir garam kerana kapasiti atau isipadu yang didakwa boleh mengelirukan. Sesetengah pengeluar mengukur keseluruhan ruang di dalam penggoreng udara dan bukan kapasiti sebenar yang boleh digunakan. Model '10 liter' mungkin hanya boleh memasak kira-kira 500g kerepek dan model '2500 gram' sebenarnya tidak akan dapat menampung berat makanan itu.


Pembersihan!

Bahagian penggoreng udara agak mudah dibersihkan dan dimuatkan ke dalam sinki domestik. Kebanyakan bahagian adalah selamat untuk mesin basuh pinggan mangkuk, tetapi ia juga mudah dibersihkan dengan tangan jika ia mempunyai salutan tidak melekat.


Alat Kawalan!

Kawalan dail atau digital ialah dua jenis kawalan yang berbeza. Kawalan dail yang lebih ringkas dan kurang tepat hanya mempunyai dail suhu dan dail pemasa yang berbunyi apabila pemasa tamat tempoh. Cari pemasa yang boleh ditetapkan pada selang lebih daripada 30 minit. Paparan sentuhan pada kawalan digital menampilkan pemasa yang tepat, data suhu, dan dalam beberapa kes, tetapan yang dipraprogramkan. Cari model dengan simbol yang mudah difahami dan penggera siap memasak.


Perkara yang perlu difikirkan semasa membeli penggoreng udara:

Anda hanya boleh memasak satu makanan pada satu masa melainkan anda mendapat penggoreng udara bakul berganda (atau dwi).

Oleh kerana jaraknya yang dekat dengan bakul, unsur tersebut berpotensi untuk terlalu masak dan mengeringkan makanan.

Pastikan makanan muat di dalam laci atau rongga kerana saiz kawasan memasak mungkin terhad. Dalam sesetengah keadaan, menggunakan ketuhar pada mod paksa kipas mungkin lebih baik.

Memandangkan penggoreng udara selalunya mempunyai kapasiti yang kecil, menggoreng mungkin memerlukan banyak kelompok.

Memandangkan kebanyakan penggoreng udara tidak mempunyai tingkap tontonan, anda tidak boleh melihat proses menggoreng.

Ia boleh mengambil sedikit percubaan dan kesilapan untuk mendapatkan masa dan suhu untuk memasak dengan betul.

Ia boleh mengambil banyak ruang – pertimbangkan bahawa penggoreng udara anda mungkin merupakan lekapan kekal di atas bangku anda atau pastikan anda mempunyai ruang untuk menyimpannya sebelum anda membeli.

Sesetengah penggoreng udara boleh menggunakan lebih banyak tenaga daripada ketuhar.


+++

Dapatkan Air Fryer 4.5L Di Sini!

Post a Comment

5 Comments

  1. kalau goreng ayam memang sedap...sebab ayam memang sedia berminyak. kalau ikan, dia macam dry sikit.

    ReplyDelete
  2. Wah.. Tak pernah terfikir pun pasal ni sebab tak ada plan nak beli air fryer. Tapi baguslah buat panduan mana tahu suatu hari nanti

    ReplyDelete
  3. air fryer dah rosak, tgh survey2 jugak ni

    ReplyDelete
  4. Terima kasih untuk tips ni. Belum ada lagi air fryer. Nanti nak beli boleh rujuk sini juga :)

    ReplyDelete

Setiap ulasan yang ditulis adalah dibawah tanggungjawab yang memberi komen. Sekiranya mahu berhubung dengan saya, hubungi saya di syaznirahim@gmail.com :)

Every comment written is under the responsibility of the commenter. If you want to contact me, reach me at syaznirahim@gmail.com :)

Apa yang saya tulis di blog ini dahulu, saya sendiri mungkin sudah tidak bersetuju dengan content itu pada hari ini. Semestinya segala penulisan dalam blog ini tidak sesuai untuk dijadikan rujukan (citation/reference) dalam penulisan artikel / jurnal saintifik. Pemilik blog tidak bertanggungjawab sekiranya isi kandungan blog ini diambil sebagai rujukan akademik.

What I wrote on this blog before, I may not agree with the content today. Certainly all writing in this blog is not suitable to be used as a reference (citation/reference) in the writing of scientific articles/journals. The owner of the blog is not responsible if the content of this blog is taken as an academic reference.