5 Tips Mendengar Lebih Baik

 


Julian Treasure, pakar terkemuka tentang bunyi dan cara menggunakannya dengan sebaiknya, menyatakan bahawa “mendengar ialah akses kita kepada pemahaman. Mendengar secara sedar sentiasa mencipta pemahaman.” Kami mendengar melalui penapis budaya, bahasa, nilai, kepercayaan, sikap, jangkaan dan niat kami. Untuk menjadi pendengar yang lebih baik, dia mencadangkan agar kita mendengar dengan kesedaran tentang penapis kita dan melaraskannya agar sesuai dengan konteks dan perkara yang kita dengar.

Julian ialah pakar bunyi dan komunikasi yang misinya adalah untuk membantu orang ramai dan organisasi mendengar dengan lebih baik dan mencipta bunyi yang lebih sihat dan berkesan, termasuk pertuturan.


Lima cara untuk mendengar dengan lebih baik:


1. Diamlah. 


Luangkan masa tiga minit sehari dalam diam. Ini "merupakan latihan yang menarik untuk menetapkan semula telinga anda dan untuk menentukur semula supaya anda boleh mendengar semula keheningan."


2. Dengar. 

Dengar bunyi individu yang menyumbang kepada campuran bunyi di tempat yang bising. Tanya diri anda "berapa banyak saluran bunyi yang boleh saya dengar? Berapa banyak saluran individu dalam campuran itu yang saya dengar? Anda boleh melakukannya di tempat yang indah juga, seperti di tasik. Berapa banyak burung yang saya dengar? Dimanakah mereka? Di manakah riak-riak itu? Ia merupakan latihan yang bagus untuk meningkatkan kualiti pendengaran anda.”

3. Nikmati. 


Cari kegembiraan dalam bunyi duniawi; mereka boleh menjadi sangat menarik. Contohnya, dengar irama mesin pengering atau pengisar kopi. Dia memanggil bunyi biasa "koir tersembunyi. Ia berada di sekeliling kita sepanjang masa.”


4. Melaraskan. 

Tukar "kedudukan mendengar anda kepada apa yang sesuai dengan apa yang anda dengar." Berhati-hati dengan penapis (budaya, bahasa, nilai, kepercayaan, sikap, jangkaan dan niat) yang anda gunakan untuk mendengar dan membuat pelarasan.


5. RASA. 

“Terima (Received), yang bermaksud memberi perhatian kepada orang itu; Menghargai (Appreciate), membuat bunyi kecil seperti "hmm," "oh," "okay"; Ringkasan (Summarize), perkataan "so" sangat penting dalam komunikasi; dan Bertanya (Ask), bertanyalah kemudiannya.”

"Saya percaya bahawa setiap manusia perlu mendengar secara sedar untuk hidup sepenuhnya - terhubung dalam ruang dan masa dengan dunia fizikal di sekeliling kita, berhubung dalam pemahaman antara satu sama lain, apatah lagi berkaitan secara rohani, kerana setiap jalan rohani yang saya tahu mempunyai pendengaran dan renungan di dalam hatinya.”

Dia membayangkan "mengubah dunia dalam satu generasi kepada dunia mendengar yang sedar - dunia perhubungan, dunia pemahaman dan dunia keamanan."

Post a Comment

5 Comments

  1. Ibu suka dengar bunyi air sungai waterfall yang mengalir.. Rintik2 hujan.. Bunyi ombak memukul pantai dan tebing batu. Kalau blk kg ibu suka dengar bunyi kokokan ayam waktu pagi kicauan burung dgn cengkerik. Tapi bila dgr anjing mengilai lain mcm mlm2 ibu cukup tak suka. Hahahaha Dasar penakut. ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang last tu samalah saya pun, jadi takut dan meremang hehe

      Delete
  2. kalau pergi dobi pun saya suka dengar bunyi mesin basuh tu berpusing-pusing xD rasa mengasyikkan haha

    ReplyDelete
  3. Tips yang menarik. Bagus diamalkan supaya kita disenangi semua orang

    ReplyDelete
  4. aida ni lebih byk dgr dari berckp, Syaz.
    tapi kalau ada point berckp, noktah susah nak masuk line :) ha ha ha ha...

    mendgr ni actually sesuatu tau. healing...
    bila org berckp, jgn menyampuk. dengar. abis ayat dia, baru la kita komen.
    kita ada masa utk buat kesimpulan dan keputusan yg bagus ketika mendengar tu.

    ReplyDelete

Setiap ulasan yang ditulis adalah dibawah tanggungjawab yang memberi komen. Sekiranya mahu berhubung dengan saya, hubungi saya di syaznirahim@gmail.com :)

Every comment written is under the responsibility of the commenter. If you want to contact me, reach me at syaznirahim@gmail.com :)

Apa yang saya tulis di blog ini dahulu, saya sendiri mungkin sudah tidak bersetuju dengan content itu pada hari ini. Semestinya segala penulisan dalam blog ini tidak sesuai untuk dijadikan rujukan (citation/reference) dalam penulisan artikel / jurnal saintifik. Pemilik blog tidak bertanggungjawab sekiranya isi kandungan blog ini diambil sebagai rujukan akademik.

What I wrote on this blog before, I may not agree with the content today. Certainly all writing in this blog is not suitable to be used as a reference (citation/reference) in the writing of scientific articles/journals. The owner of the blog is not responsible if the content of this blog is taken as an academic reference.