4 Sebab Mengapa Anda Perlu Membawa Keluarga Anda Melancong

SR dalam mode nak bercuti ni. Tapi hujung-hujung tahun ni, banyak tempat dalam Malaysia yang dilanda hujan lebat dan angin kencang. Nak melancong macam mana kalau macam tu. Tak sesuai kan? Nanti tak boleh berjalan pun. Jadi, SR dengan zaimi rancang untuk balik kampung aje lah hujung tahun ni. Melancong? Tunggu musim panas sikit dan kes covid yang tak terlalu teruk nanti.

Actually, gambar-gambar dalam post ni adalah prequel pada gambar anak-anak SR dalam entry Friday Vibes tu. Ini sewaktu kami baru nak mulakan perjalanan dari Kuantan ke Kota Bharu melalui Lebuhraya Pantai Timur. Lepas tu exit di Kuala Terengganu, dan teruskan perjalanan ke Kelantan melalui jalan pantai.


 

Untuk melancong, kita peram dulu niat sambil-sambil baca tips dan tengok-tengok gambar dari blog dan website lain dululah. 😉

+++++

4 Sebab Mengapa Anda Perlu Membawa Keluarga Anda Melancong

Perjalanan bersama keluarga membolehkan semua orang dalam keluarga meluangkan masa berkualiti bersama-sama, mengeratkan hubungan, melihat tempat baharu dan membuat kenangan yang berkekalan. Itulah sebabnya idea yang baik untuk berehat dari kerja dan meluangkan sedikit masa bersama keluarga anda dalam perjalanan. Berikut adalah empat sebab mengapa anda perlu membawa keluarga anda bercuti:

Peluang yang sangat baik untuk mengukuhkan ikatan kekeluargaan

Perjalanan sebagai sebuah keluarga menawarkan pengalaman ikatan yang indah, kerana anda menjadi satu pasukan apabila anda pergi bercuti bersama. Ibu bapa dan anak-anak sentiasaada hal sendiri di rumah, dengan kerja, sekolah, sukan dan aktiviti lain. Terdapat sedikit sangat atau tiada masa langsung  untuk aktiviti keluarga — malah hujung minggu pun sebenarnya terlalu singkat. Percutian, sebaliknya, membolehkan keluarga menghabiskan masa yang bermakna bersama-sama jauh daripada gangguan kehidupan seharian.

- Percutian keluarga mungkin mendidik.

Percutian boleh memperkenalkan kita kepada lokasi, budaya, orang dan perkara yang baharu, terutamanya untuk kanak-kanak. Wawasan kita dibentuk oleh apa yang kita lihat dan alami. Keluar dari zon selesa! Bertemu orang baharu, menghargai landskap semula jadi baharu, mencuba makanan baharu atau mempelajari bahasa baharu semuanya boleh membantu mengubah suai perspektif kita tentang dunia. Di samping itu, kanak-kanak akan menemui maklumat menarik tentang lokasi yang anda lawati, seperti sejarah Negeri Melaka.

-Bercuti memberi manfaat kepada kesihatan anda

Percutian membolehkan kita berehat daripada rutin harian kita.Banyak perkara yang boleh menyebabkan tekanan dalam kehidupan seharian kita. Dan, jika rehat dan kelonggaran tidak disediakan, ia boleh berkembang kepada keadaan yang dikenali sebagai tekanan yang kronik, antara isu kesihatan utama. Oleh itu, dengan meninggalkan rutin harian anda seketika, anda boleh melegakan diri anda daripada ketegangan yang berterusan.

- Cipta kenangan bersama tersayang dan si manja

Melancong bersama keluarga anda ialah cara terbaik untuk mencipta kenangan berpanjangan yang akan diingati dan dihargai sepanjang hayat. Bertahun-tahun kemudian, anda mungkin terjumpa foto album  atau video percutian anda sekaligus dapat mengimbau kembali kenangan indah itu. Kenangan harus dihargai dan diingati sepanjang hayat anda.


+++


Post a Comment

12 Comments

  1. Ya, penting percutian biar tak tepu sangat otak ni, gituhhh!

    ReplyDelete
  2. Ha'ah..sekrg ni musim hujan, tak best travel..pergerakan terhad..

    ReplyDelete
  3. Melancong?

    Sekarang bajet ke laut! huhuhu

    ReplyDelete
  4. sesekali perlu rihatkan minda jalan2 bersama famili

    ReplyDelete
  5. Jalan2lah ke JDT
    Kat sini belum musim hujan lagi

    ReplyDelete
  6. Betul itu ada perancangan ke CH ditangguhkan. Ingatkan cuaca sudah cerah. Kelmarin dan semalam hujan lebat balik.
    Jalan ke pusat beli-belah atau balik kampung.

    ReplyDelete
  7. Fikirkan musim tengkujuh ni memang tak sesuai untuk bercuti. Cantik baju dorang sedondon.

    ReplyDelete
  8. memang teringin nak melancong jauh sikit, tapi belum ready lagi dengan askar kenit kenit ni

    ReplyDelete
  9. dah lama tak pergi melancong. betullah skrg ni musim hujan, nak melancong pon mcm tak best..

    ReplyDelete
  10. best.
    point yg pertama tu - aida suka kaitkan dgn dok dlm kereta.
    bila perjalanan lama, kita sekeluarga dlm kereta, mcm2 boleh borak.
    kekadang, cara tidur masing2 boleh jadik bahan borak yg kelakar.
    pastu kongsi makan.
    tgk pemandangan sepanjang jalan.
    kita komitkan diri kpd keluarga masa tu. best !

    ReplyDelete

Setiap ulasan yang ditulis adalah dibawah tanggungjawab yang memberi komen. Sekiranya mahu berhubung dengan saya, hubungi saya di syaznirahim@gmail.com :)

Every comment written is under the responsibility of the commenter. If you want to contact me, reach me at syaznirahim@gmail.com :)

Apa yang saya tulis di blog ini dahulu, saya sendiri mungkin sudah tidak bersetuju dengan content itu pada hari ini. Semestinya segala penulisan dalam blog ini tidak sesuai untuk dijadikan rujukan (citation/reference) dalam penulisan artikel / jurnal saintifik. Pemilik blog tidak bertanggungjawab sekiranya isi kandungan blog ini diambil sebagai rujukan akademik.

What I wrote on this blog before, I may not agree with the content today. Certainly all writing in this blog is not suitable to be used as a reference (citation/reference) in the writing of scientific articles/journals. The owner of the blog is not responsible if the content of this blog is taken as an academic reference.